Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror lite på hur fötterna o benställningen ser ut, och vilket underlag den går på, en del börjar verka bara efter nån vecka, andra efter 2 månader...
Jag verkade min då han var ca 3 veckor första gången och sedan efter 7 veckor igen då han var 10 veckor. Hörde med hovslagaren och han tyckte det var ok att vänta tills jag skodde om stoet, då han är helt korrekt i sin ben och hovställning. Jag skulle bara hålla koll så allt ser bra ut.
Han tyckte nu sist att jag kunde vänta igen tills jag skulle sko stoet om allt ser bra ut. Så nästa gång blir väl då han är runt 16 veckor då, är 14 veckor i helgen.
Och om damen i fråga är 3 månader då?
Hon är verkad tidigare... undrade mest om det fanns några direkta "riktlinjer" på hur ofta de bör verkas för bästa möjliga resultat!
Näää, det tror jag inte finns direkt, men man kan ju hålla efter dom som en vanlig häst om dom inte har några problem....ev felställningar kan endast "verkas" bort före 6 månaders ålder...ju tidigare man börjar, ju bättre är det.
Du får hålla koll på hur fort de växer! Det är väldigt olika! Mitt förra föl verkades för första gången som 5 månader, medans mitt nuvarande föl redan är verkad tre gånger på fyra månader... trots korrekt benställ.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Hästnyheter En annan ÖD där hon tävlat helgen innan ringde upp tävlingsplatsens ÖD och talade om att hon överskridit antal starter tolkade jag det som.
Skola & Jobb Här gör dom det, dom står i långa köer på dessa smala gator för att skjutsa barnen några meter, hade gått mycket fortare för dom att gå...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.