Verka förunge?

Sv: Verka förunge?

Det beror lite på hur fötterna o benställningen ser ut, och vilket underlag den går på, en del börjar verka bara efter nån vecka, andra efter 2 månader...

Jag verkade min då han var ca 3 veckor första gången och sedan efter 7 veckor igen då han var 10 veckor. Hörde med hovslagaren och han tyckte det var ok att vänta tills jag skodde om stoet, då han är helt korrekt i sin ben och hovställning. Jag skulle bara hålla koll så allt ser bra ut. :)
Han tyckte nu sist att jag kunde vänta igen tills jag skulle sko stoet om allt ser bra ut. Så nästa gång blir väl då han är runt 16 veckor då, är 14 veckor i helgen.

:rofl: :rofl:
Och om damen i fråga är 3 månader då? :p
Hon är verkad tidigare... undrade mest om det fanns några direkta "riktlinjer" på hur ofta de bör verkas för bästa möjliga resultat! :D

B

Näää, det tror jag inte finns direkt, men man kan ju hålla efter dom som en vanlig häst om dom inte har några problem....ev felställningar kan endast "verkas" bort före 6 månaders ålder...ju tidigare man börjar, ju bättre är det.

Tackar!
Då ska vi bara se om Damen kan vara still i 4 secunder så jag kan kolla upp benställningen på henne.. ;)

Är du intresserad kan du ju kika själv Lisa ellerDoris :love:

Du får hålla koll på hur fort de växer! Det är väldigt olika! Mitt förra föl verkades för första gången som 5 månader, medans mitt nuvarande föl redan är verkad tre gånger på fyra månader... trots korrekt benställ.

Hon hänger ganska ordentligt i knäna, kan ju disponera(fint ord :angel) för att hon får onödigt höga trakter??

Ja... det är lite till och från... Hon växer som en... *funderar* ett hubbabubba? :idea:
Men ska hålla koll på trakterna.. :bow:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 470
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.