Verka föl?

P

prince77

Hur ofta och när skall första verkning av föl ske, enligt vad ni lärt er?

När det behövs första gången och sedan verkas dom när de andra tas dvs ungefär var 7:e vecka.

Årets fölis verkades redan vid 8 dagars ålder eftersom han var ovanlig lång i tån.

Fölet i mitt stall är född 31 maj och verkades lätt fram idag för första gången!

Hon var så duktig så!

/ Maris

det beror väl på om de har några fel på benställningen.. ( men jag antar att det inte var det du tänkte på för då hade du ju självklart nämnt det ) :idea: :D

Beror på hurdan mark fölen går på och benställningen. Är det mjuk mark så de inte sliter hovarna själva så hjälper jag till då och då när det behövs. Är benställningen lite tokig får hovis komma så snart som möjligt och sen utefter vad som behövs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka