Ventilation

Empalie

Trådstartare
Jag undrar om det finns ngt som man kan sätta in i ett stall för att minska fukten. Eftersom det är skitväder ute hela tiden och stallet blir väldigt fuktigt så skulle jg vilja sätta in ngn slags avfuktare. Jag undrar om det finns ngn liten billig lösning då det är ett äldre stall och vi bara hyr det så det gårinte att bara sätta in värsta grejen!

Sv: Ventilation

Fyller på med en fråga:
Finns det någon fläkt man kan sätta in som går in i en vanlig ventilationsöppning, ca 15x15 cm?
Jag har också lite problem med fukt när det är sånt här väder och har en ventil med galler där det skulle vara lämpligt att sätta en liten fläkt så det blir mera drag på luften. Alla fläktar jag hittar är mycket större.

Det finns sk kanalfläktar som sitter inuti ett plåtrör. dom är som regel mycket smalare än en "vanlig" stallfläkt... MEN frågan är om du hittar någon som är mindre än 15 cm i radie som har tillräcklig kapacitet, när det gäller hästar så är det 10 000- tals liter som ska fläktas ut per timme och häst.

Jag tror att Nima maskinteknik säljer både vanliga stallfläktar och kanalfläktar på nätet så då går det enkelt att jämföra prestanda.

Det är väldigt sällsynt att det verkligen inte går att göra ett hål i en vägg större, som regel går det geschwinndt med tigersåg, motorsåg eller bilningsmaskin (beroende på väggens konstruktion) att öka på hålet i väggen.

Provade en gång med en kanalfläkt i ett litet stall men det var bortkastade pengar o arbete. Satsa på en riktig fläkt!
PL

Ok. Det var ingen bra ide alltså. Självdraget är oftast tillräckligt, men inte när det regnar flera dagar i sträck. Jag har inget lämpligt ställe att sätta in en större fläkt heller. Den enda plats som finns då är precis brevid stalldörren. Det känns inte som en bra placering.
Jag tänkte att en liten fläkt istället för ett ventilationsgaller skulle vara en lämplig för att ge extra drag när det är som fuktigast, men funkar det inte så får jag skrota iden.
Några andra förslag?
(Denna ventil sitter under taket i boxen längst in. Det vore nog inte så bra att ta upp större hål i tegelväggen för att sätta in en stor fläkt i boxen. )

När det är fuktigt ute måste man acceptera att det blir fuktigt även inne om man inte väll lägga ner väldigt mycket pengar.

Man kan köra avfuktare men en avfuktare för stallar är DYR. Man kan givetvis värma också men det ger väldigt höga driftskostnadet.

Ventilation löser inte problemet om det är fuktigt ute.

Tja, om du har självdragsventilation så har du kanske en skorsten/trumma i taket ?

I såna fall finns det fläktar som du kan montera uniti trumman för att öka på "självdraget" under de dagar som ventialationen inte räcker till.

Du kan ju faktiskt sätta en fläkt bredvid ytterdörren, du får då bara se till att dörren hålls stängd och sluter så tätt som möjligt när fläkten är igång.

Ventilation av stallar är ju inte helt enkelt....

Oftast kanske man använder stalldörren som tilluft och någon ventil eller öppnade fönster till frånluften. Vad man gör är att man försöker skapa en luftväxling, dvs tilluften strömmar in och trycker ut den gamla luften (starkt förenklat).

Men, låter man dörren stå öppen när det är fuktigt ute släpper man också in fukt, på samma sätt som när det är kallt ute, drar kylan in och "sätter sig i väggarna".

Så kanske kan Du titta på hur Ni vädrar/ventilerar, dvs står stalldörren öppen hela dagen när hästarna är ute? Hur mycket är den öppen när hästarna är inne etc. En enkel lösning kanske är att stallet är stängt när hästarna inte är inne. Detta fungerar dock endast om det är ordentligt mockat etc så att Ni inte har en massa dålig lukt i stallet.

Stämmer precis! När jag har dörrarna öppna är det lika vått inne som ute- när det regnar. Stänger jag håller det sig torrt.

Nej jag har ingen trumma i taket. Ska försöka förklara hur stallet ser ut. Det är ventil vid golvet på ett ställe. Den sitter till vänster. Boxarna är till höger i stallet. Rakt fram är sadelkammaren och resten av väggen till vänster gränsar mot ett förråd samt ett garage. Den finns en ventil i taket på varje box och ventiler på ytterväggarna i boxarna längst ut. (3 boxar i rad)
Luften rör sig med lite dålig fart och när det är fuktigt ute så skulle jag vilja öka luftens rörlighet. Mera drag alltså. Dörren till stallet står nästan alltid öppen. Om jag stänger den helt blir det för fuktigt inne. (det blir alltså mycket fuktigare när dörren är stängd)
Vad tycker du är bästa lösning i mitt stall?

Du skriver ju att du har en ventil i taket eller i ytterväggen vid varje box.... SÅ jag skulle sätta in en rejäl fläkt tex bredvid dörren (dörren ska ju självklart vara stängd för jämnan för att min ventilationslösning ska fungera) och stängt igen alla ventiler utom dom i boxarna.

Fläkten suger ut luften ur stallet och ett undertryck uppstår i stallet.
Till följd av undertrycket kommer det in ny frisk luft i taket på boxarna, den luften är kallare än övriga luften i stallet och sjunker därför mot golvet innan den drar iväg mot fläkten.

Resultatet blir då att hästarna får fräsch luft att andas som sedan sjunker mot golvet och då drar med sig ångor från ströbädden ut via fläkten...

Tänk på att det inte bara kommer fukt utifrån... varje häst släpper ifrån sig kubikmetervis med vattenånga varje timme bara av att dom andas. Stänger man till stallet så kommer det att rinna vatten på väggarna helt enkelt pga att hästarna själva producerar ofantliga mängder med vattenånga.

Senast ändrad:

Hrm. Det går inte riktigt att göra så. Ventilerna i boxarna är de enda som går att stänga. De andra som sitter i väggarna är ventilgaller. Har dessutom en kattlucka som är öppen i väggen.
Hur gör jag med det tycker du?

Senast ändrad:

En sådan lösning som jag föreslår är till stor del beroende på att luften bara kommer in via ventilerna i boxarna, ju mer som är öppet - ju mindre luft kommer in via boxarna där friskluften behövs som bäst.

Viktigast är dock att du har "täppt till" närmast fläkten så att den verkligen suger luft från större delen av stallet och inte bara i närmaste "grannskapet". Är ventilgallret och kattluckan bara tillräckligt små så kan det kanske funka ändå.

Fördelen med att ha så tätt som möjligt och bara ha öppet vid boxarna är då att det är väldigt enkelt att styra hur mycket "flås" du vill ha i ventilationen, det är då bara att sätta in en fläkt som är varvtalsreglerad och öka - minska varvet efter omständigheterna.

Jag misstänker att man i ditt stall har satt en del ventiler lågt nere vid golvet och sedan satt några ventiler högre upp i boxarna. Tanken har då förmodligen varit att kall luft ska komma in nere vid golvet och värmas upp av hästarna för att sedan passera ut via de högre ventilerna... ett sånt system funkar som bäst under smällkalla vinterdagar när du vill behålla lite värme i stallet och som sämst vid regn och vid varma sommardagar när man egentligen behöver ventilationen som allra mest :(

Har du en rejäl fläkt och ventiler i boxarna så behöver du ju förmodligen inga fler ventiler utan kan då helt enkelt spika en skiva för de andra ventilerna eller plocka bort dom och "göra vägg" där hålen satt. Kattluckan är en annan sak... katten vill ju kunna komma in under tak och jag tycker ju om katter.

Det är bara en ventil som sitter lågt. Den är lite större än de andra. Sen är det två längst upp på väggen i ändboxarnas ytterväggar och en rund tallriksventil i taket på varje box. Om jag ska sätta in en fläkt så är enda utrymmet där kattluckan nu är så den försvinner i så fall. Den är ca en meter från ytterdörren. Länst till vänster i stallet där den stora ventilen sitter vid golvet är det en gammal trädörr som endast stängs med en hasp. (Den dörren sitter ventilen i) Dörren är alltid stängd, men den är ju inte tät. Det är lite glapp i stort sett runt om den. Den dörren sitter i en liten "tarm" som går til vänster, ganska långt bort från de andra ventilerna. Tarmen är ungefär 2 m bred. Stallgången är ca 3,5 m bred och boxarna är 3 i rad på högersidan i stallet.
Det blev mycket fakta, men det kanske är lite lättare om jag förklarar hur det ser ut. (om jag nu har lyckats med det förstås??)
En fläkt i stället för kattlucka är alltså att föredra? Vilka ventiler behöver jag täcka över i så fall? Kan tillägga att jag har provat att täcka över ventilerna längst upp på boxväggarna, men märkte ingen skillnad.
Ventilerna i taket på boxarna är ju till för att dra ut luft. Förstör jag inte det om jag sätter in en fläkt?
Det här med ventilation är INTE lätt.

Vitsen med en rejält stor fläkt är att den suger ut luften från stallet... och där det finns öppningar kommer det då att komma in ny frisk luft, så du kommer då med andra ord använda ut-ventilerna som in-ventiler istället. Den enda ut-ventilen blir då fläkten som drar ut en rejäl mängd med luft.

Har du en fläkt som är varvtalsreglerad så har du ju alltid fläkten igång och ökar helt enkelt på varvtalet när du vill ha mer ventilation och minskar på varvtalet när du vill ha mindre ventilering.

Jag vet ibland dom som har haft gammla otäta stall som då har satt in bara fläkt och sedan låtit luften komma in genom väggarna.

Alternativet kan vara att sätta in en fläkt som trycker in luft i stället och då kommer alla ventiler att bli ut-ventiler.

Eller så kan man ha två fläktar, en som suger ut och en som trycker in luft men som är placerade i typ varsin ände av stallet.

Skicka gärna foton/ritningar av stallet så är det enklare att förklara sedan.

Självdrag i all ära men utan en rejäl skorsten eller åtminstone öppen nock så ger det för det mesta för lite ventilation för ett stall och funkar som sämst när man behöver ventilation som mest.

Knapplån: Jag aktualiserar den här tråden igen.
Är det någon som har en luftavfuktare för stall? (en sån där dyr för ca. 12.000?) Hur funkar den? Är det nån som har någon annan typ av luftavfuktare och hur funkar den i så fall?

Jag har en avfuktare i mitt stall. Vet inte riktigt hur dyr den är för det är min pappa som fixat den. Däremot kan jag säga att den fungerar super bra. Den tar bort all fukt i stallet. Nu har jag inget jättestort stall (3 boxar) men hos mig räcker den. När jag kommer på morgonen så är det rejält med vatten i hinken bredvid avfuktaren och ingen fukt i stallet

Jag har en avfuktare i mitt stall. Vet inte riktigt hur dyr den är för det är min pappa som fixat den. Däremot kan jag säga att den fungerar super bra. Den tar bort all fukt i stallet. Nu har jag inget jättestort stall (3 boxar) men hos mig räcker den. När jag kommer på morgonen så är det rejält med vatten i hinken bredvid avfuktaren och ingen fukt i stallet

Vad är det för märke på den? Och vilken effekt har den tror du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 450
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV