Ventilation i stall

vippan

Trådstartare
Hur har ni löst det? Ska bygga stall inom kort och skulle vilja ha lite tips :idea: Stallet blir 60 kvadrat och 3 boxar, inget loft utan öppet "ända upp".

Jag har också öppet ända upp. Det blir intag i ytterväggen i varje box och sen är det en glipa uppe i takåsen. Så naturlig ventilation.
Jag har inget emot att det blir kallt i stallet på vintern, det är bara att packa på täcken och cirkulerande vattenanordning är beställd.

Jag har!
Kallt som sjutton på vintern :eek:, men hellre det än att köpa svindyra fläktar och hästarna trivs med det.
Hellre kallt än dåligt med luft.
Vi har egenventilation i stallet. Uppe vid taket b.la.

Hemma i privatstallet har vi ingen ventilation mer än att dörren är öppen... I vårt inackorderingsstall däremot, har vi en fläkt som är styrd av luftfuktigheten i stallet, och totalt ljuddämpad. Friskluftsintaget sker genom flera små ventiler under taket, naturliga springor under stalldörrarna och att dörren till intilliggande loge alltid står öppen. Fungerar väldigt bra! Får väl tillägga att takhöjden i bägge stallen är 3 meter.

Ifall du kan fixa en glipa mellan taken och väggarna så är det ett bra alternativ.

Jag har ett litet stall i en gammal timmrad ladugård med 3 stora boxar. Har inte mer än ett par plussgrader på vintern när det är som kallast. Jag upplever att hästarna mår bäst då. Täcke ute men inte inne, bara för att temperaturskillanden ska bli så liten som möjligt.

I mitten av stallet är det en lufttrumma med självdrag sedan har jag 2 små luftventiler i ytterväggen men då har jag även ytterdörren på glänt för att luften ska kännas fräsch även ifall hästarna har stått inne över natten.

Nu i höst så kommer jag att ta upp minst 2 små gluggar till därför att jag har föl och det märks att det blir lite, lite instängt och så vill jag inte ha det.

Självdrag i kallstall; ventiler på väggarna och dörrar att öppna. Dessutom stor trumma i taket för frånluften. Hur mycket luft du behöver "få igenom" etc finns bra beskrivet i boken "Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek. Rekommenderas starkt om du skall till och bygga stall!

Jag vill mycket starkt rekommendera att du läser Svensk standard nr 991050 och 991051. Där står hur du ska dimensionera ventilationen oavsett vilket system du väljer. Vilket system som passar dig bäst, självdrag, undertryck eller neutraltryck beror lite på hur stallet ser ut och hur du använder det. Mängden luft du behöver beror enbart på antalet och typen av hästar, inget annat. Boken som rekommederats här tidigare, "Att bygga häststall" är suverän, kan beställas via www.jbt.slu.se Ta gärna hjälp av någon som är sakkunnig, tex via Hushållningssällskapet i ditt län. Det finns alldeles för många stall med undermålig ventilation, så se till att ditt stall blir bra nu när du har chansen. LYCKA TILL!

OK, jag har en del böcker att läsa. Det är bra att få lite praktiska tips på olika lösningar. Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt nu när man gör allt från grunden! :)

Sv: Ventilation i stall

Är det någon idé att sätta in en fläkt i ett litet stall (ca 70 kvm) eller fungerar det lika bra med självdrag?

*spånar lite bara* :idea:

vippan skrev:
Hur har ni löst det? Ska bygga stall inom kort och skulle vilja ha lite tips :idea: Stallet blir 60 kvadrat och 3 boxar, inget loft utan öppet "ända upp".

Hur högt är "ända upp" ??

ja, det är ju inte speciellt högt....en fläkt med självdrag kanske.....ventilation är svårt...nästa år vet du vad som felat denna vintern..

Jag försökte få reda på så mycket som möjligt när jag byggde, tyvärr finns det inga "experter" på häststallar....har man tur funkar det direkt, annars så får man ta en vinter och se.....

Mitt funkar bra ang fräsch luft( det är alltid fräsh luft) men kondens bildas på fönstrena på vintern och fryser till is......jag har ganska högt till tak( som dig ung)men har loft...har 2 fläktar och två självdrag..den största fläkten går upp i innertaket,upp som inbyggd på hörännet och sedan ut genom sidväggen på stallet...på så sätt slipper jag höra ljudet av fläkten inne i stallet.(själva fläkten sitter på ytterväggen)

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar