Sv: Vems?

Enligt TR 1 - gemensamma bestämmelser så tillfaller rosett hästens ägare. Med pris vid tävling menas hederspris och/eller plakett. Hederspris tillfaller ryttaren.

Okej, men då är det ju klart. Tusen tack för svaren. :bow:

Jag hyr och tävlar annans häst och jag har aldrig hårt en ljud om att ägaren vill ha grejjer som vi vunnit (jag och hästen). Låter jäkligt småaktigt. Tror aldrig det skulle bli nåt anspråk på det även om det var lite finare priser, tex en del pengar (räknar man på vad det kostar att tävla är det ändå inte riktigt så man tjänar på det...). Nu har du ju TR på din sida så skit i den hemska ägaren!! Vad var det för vagn?

Det var en globusrockard. Dom kommer bli skitarga, men jag ska berätta vad som står i tr så kan dom ju försöka få hit polisen efter det.

Och visst tävlar du i "vanlig" körning? Då är det ju TR 1 som är gemensamt, det står väl inget annat i körningens TR?

Vill man att något annat ska gälla än TR när det gäller priser ska det stå i kontraktet.

Ska kolla om jag hittar mitt kör TR. Inget var ju sagt innan & vi har inget kontrakt så.

sånt borde man komma överens om innan, men jag har för mig att någonstans i TR står det att premier tillfaller ägaren om inget annat är bestämt. andra priser vet jag inte. Återkommer när jag kollat upp det närmare.

I TR I mom 140
"Premien tillfaller alltid hästens ägare, om inte annan överenskommelse finns"

TR I mom 141
"Med pris vid tävling menas hederspris och/eller plakett. Hederspris tillfaller ryttaren"

TR mom 142
"rosetter ges till hästens ägare"

personligen tycker jag dock att plaketten är hästens och resten kan tillfalla ägaren, även om jag tycker det är kul ibland att få rosetten.

håller med ang plaketten, den ska ju sättas upp på boxäggen :-) det är ju det den är till för :D

man jag förstår inte varför hästägarna vill ha rosetten!!??

jag vill endast ha rosetter på väggen hemma som JAG ridit för att få.
det enda jag vill är att få ett foto på ryttaren o häst med rosett på för minnets skull, men inget annat.
(gällande ridtävlingar)

Ngn uppmuntran ska väl ryttaren ha för att tävlat hästen!?

När det gäller premien så är det ju så att hästägaren får skatta för den numera. Ev premier är ju inte skattefria längre, vill minnas att redan när man passerar 500:- så vill skattmasen ha sitt.
Om inte ngt annat skrivits gissar jag att det gäller så. För när man får premie nu på en tävling, då får man ju kvittera ut den.
Vet klubbar som tom skriver i propositionen att man inte får ut premien om man inte skriver på och uppger personnr/organisationsnr.

Fö så har en hel del folk fått rosetter på mina hästar. Och jag vill inte ha dem, jag sätter ju inte upp ngn annans rosett på MIN rosettvägg! Så att köra med "rosetten följer hästen" i det fallet, det funkar inte med mig! :angel:

Lånade min komps häst och tävlade i elitallsvenskan när min inte kunde gå, vi betalade allt och så blev vi trea med laget så vi fick rosett men den lät jag min kompis få som tack för att dom lånade ut han.

När jag har vart iväg och tävlat andras hästar så har jag alltid gjort så att rosetten har fått följa med hästen och resten av priserna har jag behållt själv och det har vi kommit överens om innan tävlingarna. Och det har funkat jätte bra så tycker jag. Men vist sen har en del av hästägarna inte velat ha rosetten för dom tycker att den även tillhör mig ja då blir ju ingen annan än jag gladare :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person som var anmäld till en tävling vägrade betala sin startavgift och anklagades för att ha uppträtt hotfullt – en situation som...
Svar
0
· Visningar
418
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka