Vems är underhållsstödet?

jamman

Trådstartare
Min sambo har 2 döttrar som är 18 och 20 år. Dom är skrivna hos mamman men bor ca 55-60% hos oss. Mamman har inget jobb så hon går på soc.bidrag. Inget underhållsbidrag betalas ut åt nåt håll. Varje månad går det in ett underhållsstöd på tjejernas konton, ca 600 kr var.
Mamman kräver att tjejerna ska ge henne dessa pengar.
Mamman har nu kastat ut tjejerna (hon har psykiska besvär) men kräver nu tillbaka nycklar och ska även ha underhållsstödet av dom.
Jag vet inte vad underhållsstöd är, men det kanske ska gå till kläder och hygienartiklar?
Vi kräver inga pengar av tjejerna, dom har ett år kvar på gymnasiet så vi har underhållsskyldighet ett år till. Dom har mat och husrum gratis här hemma.
Kan hon göra så här? Är det hennes pengar så som hon säger? varför går då pengarna in på tjejernas konto?
Behöver hjälp så vi får lugn o ro i familjebilden...nångång

Sv: Vems är underhållsstödet?

WAOW! Tack! Hur kan då mamman ljuga i sina döttrar att det är mammans pengar....
Hon är ju som sagt var psykiskt sjuk....

Juridiskt är pengarna flickornas.

Själv är jag (såvitt känt) inte psykiskt sjuk, men jag har barn som jag förut fick underhållsstöd för. När då barnet fyllde 18, fortfarande bodde hemma och gick i gymnasiet, så blev det rätt kännbart att både studiebidraget och underhållstödet plötsligt gick till barnet - det minskade ju mina inkomster. Det är också en ganska stor fickpeng, sammanlagt, för en tonåring som får allt han behöver hemma, tycker jag.

Jag resonerade med mitt barn, och vi enades om att han i samband med att han fick dessa pengar till sig själv, också faktiskt fick räkna med att jag minskade min del av hans försörjning lite och att han fick betala fler (nödvändiga) saker själv. På så vis blev ju myndigheten både ökad frihet - mer pengar - och ökat ansvar för sin egen försörjning, vilket känns som en rätt rimlig kombination. Om han bara hade fått pengarna, men inget extra ansvar, hade jag tyckt kändes lite sådär, faktiskt.

WAOW! Tack! Hur kan då mamman ljuga i sina döttrar att det är mammans pengar....
Hon är ju som sagt var psykiskt sjuk....

Och vad jag vet är/var inte min svärmor psykiskt sjuk. Men när hennes söner fick in studiebidrag+underhåll på sitt konto betalade dom en hyra till sin mamma. Och det betalade jag också när jag bodde där sista året i gymnasiet med det inackorderingstillägg som jag fick av min kommun.

Vad jag vet är underhållsstödet till för mat och husrum.

Vad jag vet är underhållsstödet till för mat och husrum.

Jo, det är säkert så det är tänkt, men man har ju fler behov än så. Mitt barn tog över det ekonomiska ansvaret för sina musiklektioner och lite annat när underhållsstödet gick in på hans konto, tex. Men TS undrar ju snarare vem som har rätt, formellt sett, till pengarna. Och det är ungdomarna då de har fyllt 18 år.

Fast jag tyckte när jag snabbläste på FK's hemsida att det är ju föräldern som söker för att ens egna inkomster inte räcker till. Studiebidraget får man väl redan när man är 16 år? Då anses man ju vara mogen för att ta hand om den biten själv. Och sen underhållstödet sen när barnet fyller 18år går till barnet är väl för att barnet då ska vara så pass moget att de kan ta ansvar för bla. sina boendekostnader oxå?
Alla kan ju inte låta sina barn bo gratis. Utan att man behöver vara psykisktsjuk.

Fast jag kanske inte ska svara i tråden, eftersom jag är psykiskt sjuk.....

Alla kan ju inte låta sina barn bo gratis. Utan att man behöver vara psykisktsjuk.

Nejvisst, vad pengarna går till hänger naturligtvis samman med familjeekonomin i stort. Den är ju barnen formade av under hela sitt liv, så de förstår säkert ganska lätt hur pengarna bör/måste användas för att det hela ska gå runt.

I det här fallet hade ju dock mamman först kastat ut "barnen" och sedan gjort anspråk på underhållsstödet.

När TS nämner hennes psykiska besvär, så är det väl bara ett slags delförklaring till ett oberäkneligt beteende, som ingen behöver ta åt sig av, inte du heller. (Det betyder inte heller att alla som har psykiska besvär är oberäkneliga, men det är ett sätt att enkelt förklara utan att gå in på detaljer, i det här fallet.)

Jag menar naturligtvis inte att dra alla över en kam.
Jag ville bara påtala att mamman inte mår bra eftersom hon kastar ut sina döttrar med jämna mellanrum och sen lirkar tillbaka dom. Detta gör hon för att straffa OSS, min sambo och mig.
Vi har arbete båda två med medelinkomst, hon tror att vi har hur mycket pengar som helst att röra oss med. Hon är otroligt avundsjuk på hur vi bor, att vi hittar på roliga saker med döttrarna, att vi kan åka på semester m.m. Vi lever som en vanlig familj och har inga dyra vanor.
Mamman har som sagt var soc.bidrag. Hon köper inget till sina döttrar för hon spenderar pengar på kryssningar och danser. Hon kryssar ca en gång i månaden och är på dans minst en gång/mån. Jag missunnar henne inte att vara ute, men hon ska ge fasen i att ta tjejernas pengar till sina nöjen. Hon "lånar" pengar av dom som dom sen inte får tillbaka, dom törs inte neka henne...Nu vill hon ta av dom underhållsstödet för att kunna vara på nöjen.
Mamman har trakasserat oss och döttrarna väldigt i några år och förra sommaren fick vi nog när hon hotade att "fixa" min sambo och bränna ner vårat hus. Hon skrev även sms om att hon skulle ta livet av sig och att det då skulle vara MITT fel eftersom hennes döttrar tycker om mig och inte henne. Vi polisanmälde henne och först NU händer det nåt på den fronten. Förra lördagen åkte min sambo och jag på semester, tjejerna skulle vara hos sin mor. När hon fick reda på att vi åkte så kastade hon ut tjejerna. Mamman har vetat att vi skulle åka men hon har gjort allt för att hindra det. Tjejerna ringde till sin kurator som hämtade dom och skjutsade dom till polisen. Dom gjorde en polisanmälan på mamman och poliserna skjutsade sen hem dom till oss ifall mamman skulle stå på gården. Dom har klarat sig bra ensamma i nästan en veckas tid innan vi kom hem (dom är 18 och 20 år). Vi har haft telefonkontakt med dom dagligen. Skolan har tidigare gjort anmälan till både soc och till polis för mammans psykiska misshandel.
Nu undrar nog ni varför dom inte bor här på heltid...Det gör vi med!!
Vi har stöttat och uppmuntrat dom till det tillsammans med kuratorn och soc.
Antingen är dom så hjärntvättade av sin mor eller så är dom rädd för henne.
Igår sa tjejerna att dom ALDRIG skulle åka till henne igen, idag (nyss)berättade dom att dom ska åka hem till mamman imorgon, att mamman ska få EN chans till (det har vi hört förr), att mamman har lovat att bli snäll (har vi också hört förr).
Känner oss så maktlösa. HUR ska vi kunna hjälpa dom? Dom vill ju inte ha hjälp verkar det som. Det enda vi kan göra är att stötta dom och hämta dom när dom blir utkastade. Detta är påfrestande för min sambo och mig.
Så nu kan vi bara vänta på att dom ringer och ska ha hämtning för att mamman är tokig igen...
En sak till som gjorde mamman tokig inför våran semesterresa var att i våras "tankade" polisen ur min mobil på alla sms. Det var jättemånga hot-sms och fula trakasserier från mamman. Polisen har skickat dessa sms till mamman. Problemet är att hon även tagit del av alla mina andra sms, bl.a kärleksfulla sms från min sambo (hennes ex), mina kompisar och från mina barn. Detta gjorde henne tokig att läsa. Jag har försökt att ringa denna polis, men han har semester till den 18 juli. DÅ ska jag ringa och ifrågasätta varför mamman fått tagit del av söta, kärleksfulla sms som måste stuckit henne i ögonen. Dessa sms har inget med utredningen att göra. Tur att det inte står nåt fult om mamman i dessa sms eller sms från andra.
Oj vad jag har skrivit av mig, tror nog jag behövde det.
Hjälp mig att hålla tummarna att mamman ska vara snäll mot sina döttrar denna gång. Mamman är väldigt ensam, alla har vänt henne ryggen, även hennes egna syskon. Hon behöver hjälp, men hon inser det inte själv. Det är inget fel på henne, det är alla andra som det är fel på.....

Men??? Varför i all sin dar skickades messen från polisen till mamman?? Det låter väldigt konstigt tycker jag. Att de finns bevarade på papper i någon utredning är en sak, men att skicka dem?

Men??? Varför i all sin dar skickades messen från polisen till mamman?? Det låter väldigt konstigt tycker jag. Att de finns bevarade på papper i någon utredning är en sak, men att skicka dem?

DET ska jag ta reda på den 18 juli när polisen kommer tillbaka från sin semester. Min sambos ex blev väldigt provocerad av att läsa gulliga, kärleksfulla sms som var till mig från hennes ex...
Det är inte relevant i utredningen att hon ska ta del av dessa privata sms. Hon vet väl själv vad som står i sms som hon skickat till mig och min sambo.

Alltså, mamma kommer ju vara mamma hur hon än beter sig. Tycker det känns ganska självklart att man vill ge mamma en chans till (och en till..och en till...)
Varför kör ni inte in henne för? Tycker det är väldigt tydligt att hon inte alls mår bra psykiskt.
Har hon inga pengar är väl 2 medelinkomster MYCKET pengar?

Och hur kan det straffa dig? Det är väl din sambo som har "ansvaret" över sin avslutade relation och även är pappa till deras gemensamma barn.

Jag ser bara till mig själv, men hur vidrigt min mamma än skulle bry sig skulle jag nog försökt stötta henne.

Och döttrarna skriver du är 18 och 20 år. I din beskrivning om dem låter det som om de är 8 och 10 år.
Hon köper inget till sina döttrar för hon spenderar pengar på kryssningar och danser
De är väl vuxna nog att jobba och tjäna egna extrapengar om de vill ha något?
Dom har klarat sig bra ensamma i nästan en veckas tid innan vi kom hem (dom är 18 och 20 år).
Det är väl inget konstigt, dom är ju VUXNA!
Polisen har skickat dessa sms till mamman.
När man gör en anmälan tror jag faktiskt att alla (?) får läsa det och se allt matrial. Så vart det i alla fall när jag gjorde en anmälan för några år sen.

Håller med 18 och 20 år då är man vuxen...

Myndig enligt samhället att kunna ta sina egna beslut osv.

Jag tror tyvärr inte att du/ni kan göra mycket annat än att låta tjejerna ta ansvar och klara ut det här själva, och att finnas där när dom behöver er.
Jag håller tummarna för att allt löser sig för er allihop!

Faktum är att eftersom det inte utgår något underhåll ifrån något håll men döttrarna ändå får underhåll på 600 kr (från fk antar jag?) så är det faktiskt pengar som ska gå till försörjningen hos mamman när de är där. Det är inte döttrarnas pengar att göra vad de vill med utan de pengarna ska gå till mat och husrum när de är hos mamman så jag förstår mycket väl att mamman vill ha de pengarna för de räknas in i hennes norm hos socialen.

Underhållet är ju till barnet och eftersom vi i detta land blir myndiga vid arton år så går då pengarna till barnet precis som studiebidraget börjar betalas ut till barnet när de fyller arton. Innan så är det ju föräldrarna som är skyldiga att ge sitt barn vad de behöver men hårt draget så skulle man som boendeförälder också kunna slänga till barnet 1275 kr eller vad underhållet nu är och sedan dra av pengar för mat,hyra,el,telefon osv. Nu är det väl ingen eller möjligtvis ett fåtal som gör så men att den unge ska få underhållet från icke boende föräldern och sedan göra vad denne vill för pengarna är fel, de ska gå till uppehället och inget annat.
Hur man sedan i familjen väljer att lägga upp det är ju upp till var och en. Mina barn har fått välja mellan att själva köpa mat för dessa pengar eller föra över dem till mitt konto så att jag kan köpa mat för dem. Att de skulle behålla pengarna själva har inte fallit varken dem eller mej in, det är helt orimligt.

Jo tjejerna är 18 och 20 år och vuxna enligt alla utom mamman. Polis och läkare var inkopplade på henne förra sommaren och polisen reagerade över att mamman tror att tjejerna är 10 år fortfarande. Vi VET att dom klarar sig bra. Den äldsta har ett lindrigt handikapp, hon är lite sen i utvecklingen, men absolut inte dum (går på särgymnasium). Därför blir hon överbeskyddad av mamman. Vi introducerar dom in i vuxenlivet medans mamman vill ha dom kvar som barn.
När mamman kastar ut dom och misshandlar dom psykiskt så gör hon det för att straffa mig och min sambo som har ett bra förhållande. Men det är ju döttrarna som blir straffade och mår mest dåligt. Jag är mänsklig och har ett hjärta så därför mår jag dåligt när jag ser och hör hur mamman är mot sina döttrar.
Nu är dom hos sin mamma och jag önskar att det ska gå bra. Mamman har lovat att inte bråka med dom. Dom ska vara där tills fredagen den 8 juli säger mamman, men döttrarna har sagt att så länge kanske dom inte står ut. Dessa tjejer är hårt hållna och har ingen egen vilja hos mamman. Hos oss blir dom behandlade som 18 och 20 år. Hos mamman får dom inte gå ut, dom får inte gå ensamma på köpcentrat och får inte gå till kompisar.

Jag ser faktiskt inget konstigt i det mamman gör, jag tycker det faktiskt verkar som "normala" händelser när man mår psykiskt dåligt.

Sen av det lilla jag läst här, finns det fler skitstövlar än mamman. Ärligt förstår jag inte ens vad du har med döttrarna att göra. Det med vem som bor var och när är väl mellan barnets föräldrar? Du vet ju inte ens vad underhållstödet innebär och går in och bråkar med en kvinna du inte har någonting med att göra att hon gör fel när hon gör rätt.
Vad har du med att göra att döttrarna kastas ut från sin mamma? De är vuxna! De har en pappa!

Och nej, jag tycker inte av det lilla jag läst här att flickorna behandlas som vuxna hemma hos er.

Jag ser faktiskt inget konstigt i det mamman gör, jag tycker det faktiskt verkar som "normala" händelser när man mår psykiskt dåligt.

Sen av det lilla jag läst här, finns det fler skitstövlar än mamman. Ärligt förstår jag inte ens vad du har med döttrarna att göra. Det med vem som bor var och när är väl mellan barnets föräldrar? Du vet ju inte ens vad underhållstödet innebär och går in och bråkar med en kvinna du inte har någonting med att göra att hon gör fel när hon gör rätt.
Vad har du med att göra att döttrarna kastas ut från sin mamma? De är vuxna! De har en pappa!

Och nej, jag tycker inte av det lilla jag läst här att flickorna behandlas som vuxna hemma hos er.

Men jerseyko, TS bryr sig väl om sina bonusbarn och det är väl självklart att man känner att man har med deras välmående att göra? Om barnen mår dåligt över situationen så förstår jag att TS mår dåligt. Det är väl toppen att hon kan skriva av sig här?

Vart har jamman skrivit att hon bråkar med mamman till barnen?

Jag tycker du går på TS alldeles för hårt. Bara för att beteendet från mamman är normalt (?) om man mår psykiskt dåligt så är väl beteendet som TS beskriver knappast rätt och riktigt?

Tack Calazirya!
Klart man mår dåligt när personer i familj/omgivningen blir illa behandlade.
Jag har INTE bråkat med mamman, jag svarar inte ens på sms eller telefonsamtal (när jag ser att det är hon som ringer). Det är hon som bråkar med oss. Min sambo bemöter inte heller sms eller telefonsamtal. Tjejerna är vuxna nu så vi behöver inte ha nåt med mamman att göra, det är tjejerna som bestämmer över sina liv.

Jag har med döttrarna att göra eftersom dom ingår i våran familj.

Jerseyko: Så du tycker att alla utom pappan ska bara stå och titta på när döttrarna blir utkastade och blir ledsna. Klart man reagerar och stöttar även fast dom inte är MINA döttrar. Om inte annat så behöver jag stötta pappan/min sambo.
Jag vet inte hur underhållsstöd fungerar så därför skrev jag och frågade här på Buke. Här brukar man kunna få svar av trevliga människor som har mer kunskap än vad jag har i ämnet.

Jag har aldrig bråkat med mamman. Varje gång hon ringt och jag råkat svara (ringer från hemligt nr) så har jag varit saklig och trevlig. Hon skriker, hotar och kallar oss fula saker, men jag har vänligt sagt till henne att jag har inget med hennes och min sambos äktenskapliga problem att göra. Hon drar nämligen ofta upp saker som varit i deras äktenskap. Dom skilde sig för 7 år sedan, långt innan jag kom in i bilden.
Man har underhållsskyldighet gentemot barn/ungdomar tills dom fyller 20 år eller går ut gymnasiet. Så dom kommer att få bo/äta gratis här hemma i ett år till, sen får vi se hur deras ekonomi ser ut om dom kan betala nåt hemma. Dom kanske har flyttat hemifrån vid det laget.
Det jag kan tycka är fel är att mamman klagar över att hon inte har några pengar, men har råd att åka på danser och kryssningar varje månad. Som sagt var, jag missunnar henne absolut inte att ha nöjen, jag hoppas hon hittar en karl som hon kan lägga ner sin energi på...så vi får det lugnt.

Det ÄR faktiskt inte skoj när hon tar sig hem till oss och hotar att bränna ner huset, eller när hon skickar sms om att hon ska ta livet av sig.
Dagen innan midsommarafton kom hon hem hit och min son öppnade dörren, tjejerna gömde sig inne i huset. Vi var inte hemma då (112 mil hemifrån). Hon hade en karl med sig och båda uppträdde lite hotfullt. Tjejerna ringde polisen men medans dom pratade i telefon så stack mamman och hennes vän. Polisen skulle skicka ut en patrull om dom skulle återvända. DÅ var jag rädd att hon skulle bränna hus eller nåt sånt, när det finns ungdomar inne i huset. Tur min son är så cool så att han behöll lugnet.

Tack Frostnatt och ni andra som stöttar.
Ni andra:En sak ska ni veta, jag kommer aldrig att sjunka så lågt så jag INTE bryr mig när någon far illa. Jag vill finnas till hands och stötta, därför söker jag svar på sådant jag inte vet så mycket om.
Tack Buke, stället där man kan få svar på sina funderingar!

Jag tycker du agerar helt rätt, klart man bryr sig om även sina bonusbarn.
De är ju ens familj de också.
Jag skulle också vara rädd och orolig om nån hotade att bränna ner huset osv:crazy: Det är ju olaga hot, vad säger polisen om det?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 948
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Squie
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama