vems ansvar?

baltobus

Trådstartare
Jag har en fundering kring medryttare.
Jag har en medryttare till min busiga pålle. Jätteskönt att pållen får gå mer då jag inte hinner rida varje dag.
Nu har jag bara en liten fundering.
Om hon skulle åka av och göra sig illa (hoppas att detta inte händer) vems ansvar är det då? Ägaren eller ryttaren?
Jag har själv en olycksfallsförsäkring till mig och för hästen (såklart). Men vad gäller för henne?

Tjejen är ej myndig, har detta någon betydelse?

Sv: vems ansvar?

Om tjejen inte är myndig så vet jag faktist inte vems ansvar det är. Dock är jag rätt säker på att OM hon skulle vara myndig så skulle det vara hennes ansvar.

Kolla med hennes föräldrar om hon har en försäkring (räker i regel inte med den hon har i skolan, en del kommuner täker inte fritid med den) Om hon inte har någon "kräv" att de tecknar en! Inte bara för ridningens skull, hon kan ju råka ut för andra olyckor också....

Om medryttaren är myndig, så är det ett eget ansvar. Man måste vara medveten om att allt med hästar och ridning kan innebära en risk, så du har inget ansvar alls i det.

Om personen är omyndig, måste du prata med föräldrarna. Förklara att de innehar ansvaret, i annat fall får du tacka nej till denna medryttare om du inte själv vill åta dig ansvar och ev teckna en olycksfallsförsäkring.

Jag har min häst incidentförsäkrad, det innebär att om någon annan än jag(stallkompis medryttare etc) skadar sig i samband med hanterandet av hästen får den personen ersättning...Känns ganska tryggt. Helt oberoende personer kan ju skada sig också, för ett år sen skenade en häst i vårt stall ner en oskyldig joggare så denne skadade sig ganska allvarligt.

Så i det här fallet är det hennes föräldrar som har ansvaret eller? Jag har talat om för föräldrar och dottern att hästen ibland kan få glädjefnatt och bock ganska rejält. (jag har själv på 7 år fått mina åkturer)
Dom vet om detta och har gett klartecken att hon får rida hästen. Jag har krävt att hon har säkerhetsväst när hon rider. Så jag hoppas att hon alltid har det.
Kan jag tvinga henne att ha det?

nja, tvinga henne? men om du oroar dig, så skriv ett kontrakt. där kan du klargöra tydligt att föräldrarna ansvarar för henne och att det gäller säkerhetsväst vid ridning. :)

Föräldrarna har ansvar över henne fram till hennes 18 års dag.

Jag hade ett kontrakt med min medryttare (eller snarare hennes föräldrar) där det stod att hon hade ansvaret för sig själv och jag för hästen förutom vid grovvårdslöshet i hantering eller ridning av hästen, då fick hon stå även för den skadan.

Om medryttaren är myndig, så är det ett eget ansvar. Man måste vara medveten om att allt med hästar och ridning kan innebära en risk, så du har inget ansvar alls i det.

Om personen är omyndig, måste du prata med föräldrarna. Förklara att de innehar ansvaret, i annat fall får du tacka nej till denna medryttare om du inte själv vill åta dig ansvar och ev teckna en olycksfallsförsäkring.

En lite undran för du brukar ju ha sådant här helt klart för dig. För jag är så gott som helt säker på att det är ägarensansvar om det skulle hända medryttaren något med medryttaren skulle kunna bli ansvarig för vad hästen gjorde efter avslängningen. Att det av den anledning bland annat tillkommit en del incidentförsäkring numera.

Såvitt jag känner till har incidentförsäkring inget med ägaransvar att göra, dvs den gäller väl för samtliga ryttare eller de som hanterar hästen.
Som ägare kan du ju inte ta ansvar över en myndig persons beslut, är man medryttare så får man ju antingen förse sig med en försäkrings som täcker den hobby man bedriver eller låta bli. Har inte hästen en incidentförsäkring och något händer medryttaren, det gör inte ägaren mer ansvarig sas. Vad som kan komma att ske i de fall om medryttaren inte har någon egen försäkring, är att medryttaren blir utan ersättning fortfarande utan att ägaren har ett ansvar.

Vad jag fått lära mig så är ägaren ansvarig för om hästen skadar någon vid ridning eller annan hantering. Där av att många ridskolor faktiskt vill att den som ska rida där får skriva på att det sker på egen risk och att ridskolan blir utan ansvar.
Undrar hur det gick i det fallet där en dam/tjej blev skadad i Åstorp och drev det vidare i rätten. Kommer inte ihåg alla fakta där.

Men du måste göra skillnad på privat och organiserad verksamhet, för ridskolor gäller något helt annorlunda. Då kommer ansvars försäkringen in, detta gäller alla typer av verksamhet.

Ang Åstorp vill jag minnas att klubben blev fälld, pga bristande säkerhet.

Vad jag fått lära mig så är ägaren ansvarig för om hästen skadar någon vid ridning eller annan hantering.

Det finns inget strikt ansvar för hästar i sådan situationer som du beskriver. Om medryttaren åker av vid ridning ansvarar du som ägare bara om du på något sätt varit vårdslös.

Vårdslös kan du ju ha varit om du glömt att berätta att sadelgjorden var dålig, eller om hästen betett sig märkligt en tid och du inte berättat det för ryttaren eller liknande. I annat fall sker ridningen på hennes ansvar.

Vill påpeka vad gäller incidentförsäkringen att det är en variant av olycksfallsförsäkring - den har alltså inget med hästägarens ANSVAR att göra. Dessutom bör man vara medveten om att incidentförsäkringen har beloppsbegränsningar... en full invaliditet kan således ersättas med ett maxbelopp som kanske inte alls motsvarar en skadeståndsrättslig ersättning. Incidentförsäkringen är bra, men inte ett fullt skydd alltså.

OM du som hästägare skulle hållas ansvarig har du (hoppas jag) en ansvarsförsäkring endera som en del av din hemförsäkring, eller om du har många hästar eller bedriver verksamhet av något slag som en del av din lantbruksförsäkring eller hästverksamhetsförsäkring. Det ansvarsskydd som ligger i alla hemförsäkringar brukar vara upp till 5 000 000 kronor så där har du ett väldigt bra skydd! Självrisken brukar vara i storleksordningen kring 1500 kronor.

*kl*

Vad jag nu har hört (behöver inte vara sant. Kolla med ett försökringsbolag eller något) är att om ryttaren är under 16 så ansvarar du. Över 16 så ansvarar föräldrarna och över 18 ansvarar personen ifråga.

Föräldrarna ska lämna sitt godkännande om den som vill rida är underårig (under 18) för då har han/hon inte själv rätt att ingå avtal av denna typ. Det är då upp till föräldrarna att godkänna risken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?