Vems ansvar är det?

_ox_

Trådstartare
Scenario:
I ett bostadsområde dagtid.
1 hund i koppel och 2 lösa.
Den kopplade hunden tappas utav föraren.
Dom 2 lösa hundarna blir livrädda för den tappade hunden som bara vill leka.
1 lös hund springer dom 50m hem och den andra hunden ca 1km.
Den kopplade tappade hunden är infångad för länge sen.

Vem bär skulden om det hade hänt den lösa hunden ngt under den km den sprang?
Den som tappade sin kopplade hund eller den som hade sina lösa?

Sv: Vems ansvar är det?

Blev någon skadad? I så fall finns det inget ansvar att fördela i juridisk mening eftersom det strikta ansvaret för hundar är ett så kallat skadeståndsansvar.

Däremot är var och en skyldig att kunna ha sina hundar under kontroll. Det är ett ansvar som man har som hundägare. Men om man ändå ska peka ut någon ansvarig i betydelsen vem som orsakade hundkaoset så kan man väl säga det är den som inte kunde hålla sin egen hund. Men det beror ju på situationen. Om de lösa hundarna tilläts springa i ett virrvarr runt den kopplade hunden så skulle man väl säga det är ägarna till de lösa hundarna som har orsakat oredan.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 158
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 435
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka