Vem Tycker HÄsten Mest Om?

Sv: Vem Tycker HÄsten Mest Om?

Mirrejones skrev:
1. Hästen kan få skav om man borstar ordenligt
2. Psykist förvirrad
3. Den kan få olater
4. Den vet inte vem som "bestämmer"
m.m.

Måste vi ta upp fler punkter

//Michelle och Sara
(hästmänniskor)

Era åsikter är ursäktade eftersom jag har sett på er profil hur unga ni är. Själv är jag 36 år och har haft sammanlagt fyra hästar under ca 15 år. Med andra ord, också "hästmänniska" ;) . Tro mig, en häst blir inte förvirrad, utvecklar olater eller har svårt att veta vem som bestämmer bara för att man inte borstar den jättenoga eller kelar och gosar hela tiden. Det ENDA av era påståenden som skulle kunna vara sanna är att hästen skulle kunna få skav, men även det är långsökt. Har ALDRIG haft det på någon av mina hästar och, tro mig, jag står inte och ryktar i timmar. Jag antar att trådskaparens häst blir avborstad där sadeln ska ligga. Det räcker ju faktiskt.

Ja, alla sköter inte sina hästar lika men jag tycker man först pch främst måste hinna med det primära. Man rider inte förrens att ha ryktat och borstat sin häst. Hinner man då inte rykta och rida så ryktar man och skippar ridningen. Sedan måste hästar ha motion och vi ger alla våra hästar alldeles för mkt kraftfoder i förhållande till träning. Det gäller hur man prioriterar men en sak är säker har man inte tid att ha häst ska man heller inte ha det.

Vissa tror ju att rykten har att göra med renhet m.m men att förbereda en häst för ridning genom att rykta är en självklarhet hästens blodcirkulation kommer igång och massage eller strykningar över hästens kropp är också en jättebra förberedelse särskilt på vintern.

Mina (islänning och shettis) går ute i ur och skur och jag föredrar att inte borsta och rykta för mycket på dem. Vill att de ska kunna stå emot regn och rusk, och det gör de på ett ypperligt sätt!

ganto skrev:
Det känns som hon älskar mej. Och det är ju jätteskön känsla. Men jag retar mej ändå på den andra som vet och kan allt och ingenting gör. Och det är ingen ide och säja nåt till henne för hon vet bäst. T ex att hästen inte ska ha så mycket havre. Det har jag sagt men hon ger henne som hon vill i alla fall.
Jag vet inte allt men jag har läst mycket och har sunt förnuft.
Nu är det tur att vi delar så vi tar två dagar var i rad så vi träffas ju inte så mycket. Men man kan bli förbannad.
Sen kan det vara lite jobbigt att ha haft en egen häst och sen måste dela så att någon annan ska lägga sej i allt.

Om det bara är eländes elände med denna delägare (elelr är det delfodervärd?) så låter det ju som om du borde se dig om efter någaon annan som kan hjälpa dig. Har full förståelse för att varken tid eller pengar räcker till när man har häst och ett annat liv som ska fungera samtidigt. Just därför är det ju superduperviktigt med folk man kan lita på. Alternativt drar ner på sin ambitionsnivå ett tag när det gäller ridningen. Det ekonomiska är det ju svårare att dra ner på hur som helst...

//

ganto skrev:
Det känns som hon älskar mej. Och det är ju jätteskön känsla. Men jag retar mej ändå på den andra som vet och kan allt och ingenting gör. Och det är ingen ide och säja nåt till henne för hon vet bäst. T ex att hästen inte ska ha så mycket havre. Det har jag sagt men hon ger henne som hon vill i alla fall.
Jag vet inte allt men jag har läst mycket och har sunt förnuft.
Nu är det tur att vi delar så vi tar två dagar var i rad så vi träffas ju inte så mycket. Men man kan bli förbannad.
Sen kan det vara lite jobbigt att ha haft en egen häst och sen måste dela så att någon annan ska lägga sej i allt.

Tyvärr, så är det ofta en situation som denna som uppstår när man ska dela häst med varandra. Att man kanske inte är överens, att man retar sig på vad den andra gör. Jag har själv fått erbjudande av människor som vill "köpa" in sig på mina hästar, att vara delägare. Men jag säger nej direkt, för av erfarenhet så vet jag hur lätt det blir så här. Då tycker jag att det då är bättre att ha medryttare, för då får hästägaren bstämma och medryttaren acceptera villkoren eller hitta en annan häst.

Jag tror säkert att det är möjligt för din häst att tycke lika mycket om er båda. Det är inte nödvändigtvis att hästen ser den andra ägaren som endast som jobb. Många hästar tycker om att jobba och ser inte det som nåt negativt. Även om dom även tycker om att bli kelade och gosade med.

Det beror helt på hur mycket hästen går ute, mycket av de där råden om rykt kommerifrån tider då hästarna stod installade förrutom när de reds/kördes.
Har an en häst som går ute mycket/lösdrift - då SKA man inte borsta hästen i onödan.
Givetvis så ska hästen vara ren där utrustning ligger an.

Vad spelar det för roll vem hästen tycker bäst om? Huvudsaken är väl att den trivs och har det bra?

Om hästen blir motionerad är allmäntillståndet troligen bättre än om den inte blir det. Och lite pyssel är heller inte helt fel ;)
Tycker det låter som att ni kompletterar varandra bra!

bettysmatte skrev:
Era åsikter är ursäktade eftersom jag har sett på er profil hur unga ni är. Själv är jag 36 år och har haft sammanlagt fyra hästar under ca 15 år. Med andra ord, också "hästmänniska" ;) . Tro mig, en häst blir inte förvirrad, utvecklar olater eller har svårt att veta vem som bestämmer bara för att man inte borstar den jättenoga eller kelar och gosar hela tiden. Det ENDA av era påståenden som skulle kunna vara sanna är att hästen skulle kunna få skav, men även det är långsökt. Har ALDRIG haft det på någon av mina hästar och, tro mig, jag står inte och ryktar i timmar. Jag antar att trådskaparens häst blir avborstad där sadeln ska ligga. Det räcker ju faktiskt.

Det var inte jag som skrev utan min kompis innan hon skaffade sig en egen "sida"...

Mirrejones skrev:
1. Hästen kan få skav om man borstar ordenligt
2. Psykist förvirrad
3. Den kan få olater
4. Den vet inte vem som "bestämmer"
m.m.

Måste vi ta upp fler punkter

//Michelle och Sara
(hästmänniskor)
hur tror ni alla ridskolehästar klarar av alla olika människor.
nä, en häst lär sig att läsa av människor. den mäter in människor i sin rangskala. och jag ser också hur unga ni är, när ni blir äldre och mer hästvana kommer ni att märka sånt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 800
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV