Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Piaff

Trådstartare
Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario:

När jag flyttade in min häst i det stall hon står i nu fick jag veta att hö och strö ingår i hyran. Enligt hyresgäst som stått där länge har det alltid ingått. Nuvarande stallägare har nyss tagit över efter föräldrarna, vi inhyrda sköter allt förutom att köra iväg gödsel och köra in ny hövan på skullen.

Efter ett tag när vi noterade att ströet började ta slut fick vi istället veta att det ingår så länge det finns från sågen, sen får vi köpa eget. Det har aldrig framkommit förr. Så vi fick börja köpa eget, ingen justering av hyran, ”den är redan låg”.

I våras runt mars när en bal började ta slut och vi flaggade fick vi veta att ”nu är det bara tre balar kvar, det ska fåren ha, ni får ta av löshöet. Vi har räknat och det har alltid räckt förut.” Vi försökte säga att det räcker max 2-3 veckor, sen då? Det knorrades och man märkte att de gärna sett att vi köpte eget då. Till slut köptes det in balar.

Under sommaren har hästarna gått på betet och inte ätit något hö alls 3 månader. Nu får vi veta att hyran behöver höjas rejält för de går back ”bara på fodret”. De bakar de fick köpa in har köpts tokdyrt, och de verkar vilja lägga den kostnaden på oss inhyrda. Är jag HELT fel ute som känner att det är inte vårt fel att de räknat helt fel och behövt köpa jättedyra balar i mars och att den smällen borde de ta, eller är det rimligt att det hamnar på oss?

Jag kan som sagt se båda sidor men är såklart lite partisk och irriterad också. De har ju sagt att hö och strö ingår.
 
Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario:

När jag flyttade in min häst i det stall hon står i nu fick jag veta att hö och strö ingår i hyran. Enligt hyresgäst som stått där länge har det alltid ingått. Nuvarande stallägare har nyss tagit över efter föräldrarna, vi inhyrda sköter allt förutom att köra iväg gödsel och köra in ny hövan på skullen.

Efter ett tag när vi noterade att ströet började ta slut fick vi istället veta att det ingår så länge det finns från sågen, sen får vi köpa eget. Det har aldrig framkommit förr. Så vi fick börja köpa eget, ingen justering av hyran, ”den är redan låg”.

I våras runt mars när en bal började ta slut och vi flaggade fick vi veta att ”nu är det bara tre balar kvar, det ska fåren ha, ni får ta av löshöet. Vi har räknat och det har alltid räckt förut.” Vi försökte säga att det räcker max 2-3 veckor, sen då? Det knorrades och man märkte att de gärna sett att vi köpte eget då. Till slut köptes det in balar.

Under sommaren har hästarna gått på betet och inte ätit något hö alls 3 månader. Nu får vi veta att hyran behöver höjas rejält för de går back ”bara på fodret”. De bakar de fick köpa in har köpts tokdyrt, och de verkar vilja lägga den kostnaden på oss inhyrda. Är jag HELT fel ute som känner att det är inte vårt fel att de räknat helt fel och behövt köpa jättedyra balar i mars och att den smällen borde de ta, eller är det rimligt att det hamnar på oss?

Jag kan som sagt se båda sidor men är såklart lite partisk och irriterad också. De har ju sagt att hö och strö ingår.
Skrevs kontraktet innan dom tog över efter föräldrarna så tycker jag nog man får ha lite överseende med det hela, ekonomi och situation ändras även. Även om ni har rätt enligt kontraktet så är det ju som det är och antingen så skriver ni nytt kotrakt eller så flyttar ni..Det kommer ju inte bli så att dom får bättre ekonomi bara för att ni har tekniskt rätt.
 
Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario:

När jag flyttade in min häst i det stall hon står i nu fick jag veta att hö och strö ingår i hyran. Enligt hyresgäst som stått där länge har det alltid ingått. Nuvarande stallägare har nyss tagit över efter föräldrarna, vi inhyrda sköter allt förutom att köra iväg gödsel och köra in ny hövan på skullen.

Efter ett tag när vi noterade att ströet började ta slut fick vi istället veta att det ingår så länge det finns från sågen, sen får vi köpa eget. Det har aldrig framkommit förr. Så vi fick börja köpa eget, ingen justering av hyran, ”den är redan låg”.

I våras runt mars när en bal började ta slut och vi flaggade fick vi veta att ”nu är det bara tre balar kvar, det ska fåren ha, ni får ta av löshöet. Vi har räknat och det har alltid räckt förut.” Vi försökte säga att det räcker max 2-3 veckor, sen då? Det knorrades och man märkte att de gärna sett att vi köpte eget då. Till slut köptes det in balar.

Under sommaren har hästarna gått på betet och inte ätit något hö alls 3 månader. Nu får vi veta att hyran behöver höjas rejält för de går back ”bara på fodret”. De bakar de fick köpa in har köpts tokdyrt, och de verkar vilja lägga den kostnaden på oss inhyrda. Är jag HELT fel ute som känner att det är inte vårt fel att de räknat helt fel och behövt köpa jättedyra balar i mars och att den smällen borde de ta, eller är det rimligt att det hamnar på oss?

Jag kan som sagt se båda sidor men är såklart lite partisk och irriterad också. De har ju sagt att hö och strö ingår.
Om kontraktet säger att hö ingår (muntligt kontrakt gäller med, men svårare att bevisa) så kan de inte fakturera er i efterhand, däremot kan hyran förändras framöver (men minst en uppsägningstids förvarning). Såklart surt men är nog inte så mycket att göra tyvärr, alternativet är isåfall att flytta
 
Avtalet skrevs med nuvarande stallägare, jag flyttade in efter att de tagit över, där stod det att hö och strö ingår och hyran.

Men samtidigt känner jag ju att vill de höja hyran framåt så har inte jag så mycket förhandlingsläge förutom att flytta ändå. Det är inte så att de tänkte ta mer betalt bakåt.

Nu visade det sig att höjningen inte var så himla rejäl utan några hundra, så mitt inlägg blev lite platt kanske… 😅
 
Jag hade frågat hur dom har tänkt framöver?
Hade velat veta det innan jag spenderade en höst och vinter till där.

Vad är hyran på?
 
Jag hade frågat hur dom har tänkt framöver?
Hade velat veta det innan jag spenderade en höst och vinter till där.

Vad är hyran på?
Vi hade möte nyss och de presenterade den tänkta nya hyran, som var mindre höjd än jag förberett mig på, det enda jag tänker nu med tanke på ditt inlägg är hur länge de planerar att den nya hyran ska gälla för det diskuterades inte. Men vi kommer ha ett nytt avtal med den nya hyran så det borde gå att få med.

Hyran höjdes bara med 600 till 2000kr för stallplats och ja, bara hö då och inget strö längre sen det tog slut, så det är ju egentligen inga summor att tjafsa om…
 
Vi hade möte nyss och de presenterade den tänkta nya hyran, som var mindre höjd än jag förberett mig på, det enda jag tänker nu med tanke på ditt inlägg är hur länge de planerar att den nya hyran ska gälla för det diskuterades inte. Men vi kommer ha ett nytt avtal med den nya hyran så det borde gå att få med.

Hyran höjdes bara med 600 till 2000kr för stallplats och ja, bara hö då och inget strö längre sen det tog slut, så det är ju egentligen inga summor att tjafsa om…

Betalar du 2000 med hö och strö? Ja då förstår jag att dom går back 🤣
 
Vi hade möte nyss och de presenterade den tänkta nya hyran, som var mindre höjd än jag förberett mig på, det enda jag tänker nu med tanke på ditt inlägg är hur länge de planerar att den nya hyran ska gälla för det diskuterades inte. Men vi kommer ha ett nytt avtal med den nya hyran så det borde gå att få med.

Hyran höjdes bara med 600 till 2000kr för stallplats och ja, bara hö då och inget strö längre sen det tog slut, så det är ju egentligen inga summor att tjafsa om…
Oj så ni ger stått där för 1400 kr per häst och då ingått hur mycket hö och strö?
2000 kr som det blev nu är också extremt billigt. Var rädda om stallägarna :)
 
Vi hade möte nyss och de presenterade den tänkta nya hyran, som var mindre höjd än jag förberett mig på, det enda jag tänker nu med tanke på ditt inlägg är hur länge de planerar att den nya hyran ska gälla för det diskuterades inte. Men vi kommer ha ett nytt avtal med den nya hyran så det borde gå att få med.

Hyran höjdes bara med 600 till 2000kr för stallplats och ja, bara hö då och inget strö längre sen det tog slut, så det är ju egentligen inga summor att tjafsa om…
Okej men då vet ni ju och det är ju en billig hyra.
 
Oj så ni ger stått där för 1400 kr per häst och då ingått hur mycket hö och strö?
2000 kr som det blev nu är också extremt billigt. Var rädda om stallägarna :)
Strö tog slut efter några veckor, hästen äter väl runt 15 kg hö, förutom det de fick köpa har de slagit själv.
 
Tilläggas kan väl att det är en fullt rimlig hyra här, vi bor ute i obygden så jämfört med de flesta runtom är det inte extremt billigt, det är normalt.
Dom måste ju ha gått rejält back på den gamla hyran (och även den nya). Om man räknar på 15 kg hö och spån och el och underhåll mm mm så är det ju verkligen en förlustaffär för hyresvärden (även utan spånet).
 
Dom måste ju ha gått rejält back på den gamla hyran (och även den nya). Om man räknar på 15 kg hö och spån och el och underhåll mm mm så är det ju verkligen en förlustaffär för hyresvärden (även utan spånet).
Varför det? Varför tror alla att stallägare går back bara för att man själv har en högre hyra? Jag tror det är en myt elller en berättelse som ”alla” sen börjar prata om.
 
Varför det? Varför tror alla att stallägare går back bara för att man själv har en högre hyra? Jag tror det är en myt elller en berättelse som ”alla” sen börjar prata om.

I det här fallet tänker jag att det kan bero på att om hästen äter 15 kg hö per dag, försvinner närapå hela hyran bara i hökostnad om höet kostar 3 kr/kilot (kilopris taget ur luften, har inte sett något billigare hö än 3 kr kilot på länge).
15x31x3=1395 kr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 787
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 462
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp