Vem tänker rätt?

jenny82

Trådstartare
Jag som vill ha analys på alla ämnena i hösilaget eller min hyresvärd som tycker att det är för dyrt att begära analys på allt därför har han bara tagit på dom viktigaste ämnena(enligt honom) som är TS, protein och energi??

Jag tycker att det är viktigt att veta om jag stoppar i min häst för mycket eller för lite av något. Dessutom så ger det mig större kostnader om jag ger min häst mer av något som kanske redan finns i grovfodret.
Är det inte lönsamt för alla att få en korrekt analys på grovfodret:confused: Eller är han helt enkelt för snål? Vi är 8 hyresgäster i stallet och inte bara jag som blir drabbad isf.

Eller kan jag göra som han sa, att ge på ett hum?

Sv: Vem tänker rätt?

Jag som vill ha analys på alla ämnena i hösilaget eller min hyresvärd som tycker att det är för dyrt att begära analys på allt därför har han bara tagit på dom viktigaste ämnena(enligt honom) som är TS, protein och energi??

Jag tycker att det är viktigt att veta om jag stoppar i min häst för mycket eller för lite av något. Dessutom så ger det mig större kostnader om jag ger min häst mer av något som kanske redan finns i grovfodret.
Är det inte lönsamt för alla att få en korrekt analys på grovfodret:confused: Eller är han helt enkelt för snål? Vi är 8 hyresgäster i stallet och inte bara jag som blir drabbad isf.

Eller kan jag göra som han sa, att ge på ett hum?

Varför inte dela på kostnaden för analysen? Då blir det ju inte så dyrt.

Håller med föregående, snåla hyresvärdar är knepiga att omvända, så gå gärna ihop med resten av hyresgästerna och lägg till för mineralanalysen. Det blir ju inte så många kronor för er var om hyresvärden står för smrp och MJ-delen.

Han pratade om att det säkert skulle kosta flera tusen att få analys på det med. Stämmer det verkligen? Är det så himla dyrt:crazy:

Jag tog mineralanalys själv, eftersom vi inte fick någon till årets hö. Jag tycker mineralerna är precis lika viktiga som det andra.

Äh, det kostar INTE flera tusen! Snarare runt 500 kr och det finns de labb som är billigare.

Det kostar inte flera tusen att få analys på mineraler!
Dit jag skickar betalar jag strax över 600 kr för både ts, mj, smrp och mineraler.
Och mineralerna är lika viktigt som det andra.

Han pratade om att det säkert skulle kosta flera tusen att få analys på det med. Stämmer det verkligen? Är det så himla dyrt:crazy:

Jag skickade mitt till Analycen och då kostar näringsanalysen 363 kr för ensilage och om man beställer mineral analys i samband med det så kostar den 183 kronor. Inte särskilt dyrt med andra ord.

Han pratade om att det säkert skulle kosta flera tusen att få analys på det med. Stämmer det verkligen? Är det så himla dyrt
Verkligen inte!!! ;)

Själva mineralanalysen kostar väl bara någon hundralapp eller två, om man gör den samtidigt som smrp och MJ-analysen.

Därför borde väl ni hästägare kunna gå ihop och betala den andelen själva, om hyresvärden ska vara småsnål...:angel:

Undra vad det var för labb han skicka sin analys till:crazy:
Han sa att den analysen han tog kosta ca 500 kr iaf, men det kanske stämmer. Och då trodde han att dom övriga skulle gå loss på flera tusen.

Ska genast informera honom om att det inte är så dyrt som han trodde och samtala lite med dom andra hyresgästerna om att gå ihop o betala om han inte vill det.

Tack för era svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 038
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: cewe
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka