Vem står som uppfödare?

Hera

Trådstartare
Jag har köpt ett betäckt sto. Ultraljudade henne i går och hon är dräktig. Frågan är nu vem som kommer att stå som uppfödare på kommande fölet?
Är det de som ägde hästen när hon betäcktes eller är det den som äger stoet när fölet föds och registrerar fölet....

Är bara nyfiken...

Sv: Vem står som uppfödare?

Det är du som kommer att stå som uppfödare om inget annat skrivits i kontraktet.

Enligt STC's regler blir den som ägde stoet vid betäckningen uppfödare. Givetvis går det att skriva över uppfödarskapet på nån annan, om man nu vill det.

Du måste registrera ägarbytet hos resp förening (om det är ASVH så vill de ha kopia på köpekontraktet och skriv gärna till att DU ska stå som uppfödare) annars blir det den som betäckte stoet som står som uppfödare och det vill du väl inte?

Men om man har gjort ägarbyte som man skall så kan ju absolut inte gamla ägaren stå som uppfödare? Tycker det låter konstigt. Vet folk här som köpt dräcktiga ston och dom har då stått som uppfödare på fölet.

Har man gjort ägarändringen så ska det väl räcka tycker jag. Men jag vet också att ASVH kan vara lite tjuriga...allt blir bara krångligare och krångligare. Och alla tänker inte ens på att göra ägarbytet! Jag tycker därför det är bäst att vara snudd på övertydlig, just för att det inte ska bli missförstånd. Är man orolig eller undrar över nåt kan man ju alltid ringa direkt till ASVH och kolla upp.

När jag köpte Francess blev jag tvungen att först skaffa pass på henne och sen ta kopia på passet + kopia på köpekontraktet och skicka in till ASVH för att jag skulle stå som uppfödare på fölet!

Senast ändrad av en moderator:

Ok, ¨å är jag med. Visst är det bra så det inte blir en massa konstigheter som blir till strul i slutändan. Det här med ägarbyte tycker jag hör till, köper jag en häst så vill jag ju självklart stå som ägare på den.

Fast jag vet att alla inte gör det. Döm av min förvåning när jag nyligen upptäckte att jag fortfarande står som ägare på fullblodet jag sålde 1994. Vet att han är såld minst 3 ggr sedan dess.

Om säljaren betäckt hästen och sålt den därefter, så bör kontraktet som ni skrev när du köpte stoet reglera vad som gäller.

Står det inget om dräktighet i kontraktet, så har du köpt hästen i "befintligt skick" och kommer stå som uppfödare och ägare till fölet, eftersom det också är du som kommer stå för alla fördyrande omkostnar kring stoet och fölet, med extra foder, stall, veterinär osv. Och eventuell blodtypning för att få fram vem fadern är och som du själv säger registrering av fölet.

Det är samma med fullblodet jag köpte nyss. Hon har ju haft ett par ägare dessförinnan, så jag blir väl den tredje (eller fjärde totalt), men ursprungliga ägaren står fortfarande som ägare.

Nej, jag förstår inte heller varför man inte är mer intresserad av att stå som ägare. Men så är det ju bland travarna med!

Hehe! Ägare fortfarande!? HEJT SJUKT att ingen velat byta... jag köpte en häst med travstam (ej startad) Jag bytte inte ägare direkt jag köpte eftersom jag inte visste hur man skulle göra eftersom flera ägare före mig hade inte ändrat...Så tog jag tillslut och ringde STC och fixade allt men att det skall vara så jädrans dyrt att göra ett ägarebyte är hemskt. Men värt! Jag var tvungen att ringa upp ägaren som hade hästen runt 1991 och hästen har haft många ägare sen dess. Hur som helst så låg denna gubbe dödssjuk men till slut gick STC med på att skriva över honom på mej.

SORRY ATT JAG BYTTE ÄMNE! FÖRLÅT!

Är du säker?
Jag har alldeles för mig att det är den som står som ägare till stoet när fölet föds...? :confused:
Jag köpte ett dräktigt sto i våras (kbl travare) och när jag frågade STC så sa de att jag kommer att stå som uppfödare eftersom jag ägde stoet vid fölningen, däremot ägde jag henne ju inte vid betäckningstillfället.

Mig veterligen är det alltid stoägaren vid fölningen som automatiskt blir uppfödare. ( om travarna vet jag inget i denna fråga )
Det är just detta som det vart så mkt rabalder om när fodervärdar tagit föl med ägarens tillstånd men inga kontrakt funnits och ägarna därmed även blivit uppfödare... hänger ni med?

Jag trodde jag var säker, men nu har dom ändrat.... :o
Nu är det som du säger, att den som är REGISTRERAD ägare vid fölningen som blir uppfödare, om man inte överlåter.

Det är ägaren till stoet vid fölningen som blir uppfödare till fölet enligt STCs regler, om man inte skriver kontrakt om något annat förstås.

På Travsport.se>Info & Regler> Fölregistrering/Frysmärkning kan man läsa följande:
"På registreringsansökan skall man fylla i uppgifter om fölet: födelsedatum, kön, färg, födelseort samt uppgifter om vem som skall stå registrerad som uppfödare respektive ägare till fölet. Som uppfödare räknas den person/personer som är registrerad ägare till modern vid fölningstillfället."

Okej, då hade jag fattat rätt.

Skulle ha blivit lite besviken om förra ägaren till mitt numera avlivade sto skulle stå som uppfödare till fölet, när jag sprungit mig fördärvad för att mata med mjölkersättning halva sommaren...det räcker till titeln uppfödare tycker jag allt... :p

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nepenthe
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix