Vem städar efter mord/dödsfall/olyckor?

Jag har arbetat som sanerare i flera år. Aldrig nånsin varit med om att det ens pratats om att ngn ska sanera själv.

Mig veterligen får man inte det. Vi har ju ibland till å med haft overaller på oss med tejpade stövlar. Specialhandskar mm pga smitta. Det är rätt hög säkerhet vid sådan städning.

Beror väl helt på hur personen dött och hur länge den legat. Behövdes ju inte direkt nån sanering efter min morbror som dog i hemmet pga sjukdom och blev funnen av min mor dagen efter t ex.
 
Hur hanterar man det? Alltså, tänker man på att det är något annat man städer upp eller hur tar man sig igenom en sanering av en mordplats t.ex.?

Många ggr vet man inte vad man städar. Medan man ibland till å med vet vem. Då har det varit tufft. Men när man är där och då får man tänka bort vad det är man gör.

Klart man ibland har sprungit ut och mått dåligt men jobbet måste göras.
 
Beror väl helt på hur personen dött och hur länge den legat. Behövdes ju inte direkt nån sanering efter min morbror som dog i hemmet pga sjukdom och blev funnen av min mor dagen efter t ex.

Efter ett sådant dödsfall är det ju enkelt. Dock ger ju kroppen ifrån sig kroppsvätskor iaf. Nu finns det tyvärr dom som begår självmord och dom som kan bli liggande ett bra tag. Va väl mer såna saneringar jag syftade på med tejpade stövlarmm
 
Efter ett sådant dödsfall är det ju enkelt. Dock ger ju kroppen ifrån sig kroppsvätskor iaf. Nu finns det tyvärr dom som begår självmord och dom som kan bli liggande ett bra tag. Va väl mer såna saneringar jag syftade på med tejpade stövlarmm

På 10-12 timmar hinner inget direkt utsöndras utöver möjligen kiss/bajs, så man kan ju inte vara helt kategorisk i att det alltid krävs sanering och specialpersonal.

Var en helt vanlig städfirma som flyttstädade den lägenheten.
 
Beklagar verkligen :cry: Det är hemskt att det kan bli så men tack för svaret


Fy vad vidrigt! Men tack för svaret, var det jag undrade och tycker det är sjukt att det ska gå så långt.


Uppenbarligen har det hänt dock, finns 2 såna svar i tråden.
Nej jag tycker inte man ska behöva städa upp av både fysiska, men framförallt psykiska orsaker.
Dör personen i sitt eget hus eller sin egen bostadsrätt så finns ju för det mesta pengar i bostaden att betala städ- eller saneringsräkning för. Vill dödsbodelägarna sanera själva så är ju det ett fritt val.
 
Dör personen i sitt eget hus eller sin egen bostadsrätt så finns ju för det mesta pengar i bostaden att betala städ- eller saneringsräkning för. Vill dödsbodelägarna sanera själva så är ju det ett fritt val.
Jag tror det beror på omständigheterna om det är ett fritt val att städa själva eller inte. Det är inga små mängder vätska som kommer ur en ruttnande kropp och i kombination med flugor och deras ägg, larver osv är det inget man städar upp med lite grönsåpa och Mr Muscle. Saneringspersonalen har ju ofta skyddsdräkt av en anledning och det är inte bara för att minska på tvättkontot.
 
Jag läser en bok där en man mördats brutalt i ett badrum med blod överallt och frun uppmanas anlita städbolag innan hon åker hem. Jag trodde att städning skedde "automatiskt". Att samhället har en sån funktion så att polisen fixar så en speciell städfirma åker till platsen när de undersökt färdigt.
Fy för att vara anhörig annars och inte ha råd med städfirma, ska man behöva städa upp platsen själv då?
Så.. vilka städar? Är det olika beroende på var det skett? Om det varit i ett hem, på privat mark eller på offentlig mark?
Jag menar alltså "resterna", blod, förruttnelse, kanske kroppsdelar. Som vid en stor trafikolycka, vem städar upp ev kroppsdelar och blod? Eller om någon hittas död sen länge i ett hem så förruttnelsen förstört möbler och golv.
Vem har ansvaret? Den enskilde, hyresvärd, kommunen? Om en gammal människa dött i sitt privata hem t.ex.

Sen också, vilka utför sån städning? Jag antar att man inte ringer "Annas städ". Behövs speciell licens? Utbildning? Jag gissar det behövs ett speciellt psyke för att klara av ett sånt jobb.
Jag vet att räddningstjänsten städar upp efter självmord framför tåg, kanske har ändrat sig också vet att de har gjort... vågar inte säga helt till hundra.
 
Det finns fastighetsbolag som inte godkänner hyresgäster som inte har hemförsäkring. Blir det en större skada blir det dyrt för fastighetsägaren.

Det förstår jag, låter rimligt! Det borde vara obligatoriskt, såsom försäkring för de som kör bil
 
En bekant till mej stod för 1,5 månad sen och tvättade/sanerade en lgh efter sin svärmor.. Alltså skrev att han tvättade bort blod från golvet.
Om han inte visste om att det finns saneringsfirmor eller har jag ingen aning om men han skrev iaf att de själva tvättade efter liket.
(Stockholm i september i år)
 
Beror väl helt på hur personen dött och hur länge den legat. Behövdes ju inte direkt nån sanering efter min morbror som dog i hemmet pga sjukdom och blev funnen av min mor dagen efter t ex.
Det blir lite snaskigt i tråden, tycker jag.

De allra flesta dödsfall som sker i hemmet föranleder ingen direkt städning. Någon är sjuk, dör, kroppen hämtas. Det är det hela. Som i fallet med din morbror.
 
Liklukt är oerhört speciell, har man känt den en gång glömmer man den aldrig.
Håller med .På mitt första jobb som var i långvården där vi hade ett likrum i källaren och på den tiden fanns inga frysar eller kylar där utan ett kylaggregat på utsidan rummet .Det var en man som hängt sig och hängt några dagar på sommaren var det .Kommer än idag ihåg när jag kom in i trapphuset och skulle ner i källaren .Det luktade så sött och äckligt och när jag skulle köra ner en till som avlidit på avdelningen till likrummet och den andre mannen låg kvar fullt påklädd med repet kring halsen på en bår .Smaken satt kvar i munnen hur länge som helst efteråt så det glömmer jag aldrig .Ett passande jobb för en 17 åring :wtf:
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp