Vem städar efter mord/dödsfall/olyckor?

Visserligen förra året (2016), men ändå. En bekant till familjen dog hemma i sin bostad, och låg väl en sisådär 3.5 veckor innan någon insåg att något var galet. Vet inte något närmare om personens ekonomi, men sådär jätterik var hen iaf inte. Och inte hade denne några anhöriga (läs släktingar) heller, däremot många vänner. I det fallet var det hemförsäkringen som stod för sanering, utan snack.
 
Det beror väl på om platsen för olyckan/dödsfallet är privat eller allmän?

På allmän plats utförs sanering av kommunen eller trafikverket. Kroppsdelar tas omhand av blåljuspersonal. Lik antar jag hanteras av begravningsbyråer efter att sjukvårdspersonal/polis (?) konstaterat död.

Saneringsfirmor hanterar det som behöver städas upp i bostäder. E bostad har ju alltid en ägare. Dödsboet, en hyresvärd eller en anhörig. Det är väl den som får beställa jobbet?

Politivagnen hämtar nog oftast lik som dött hemma och legat ett tag.
 
Håller med .På mitt första jobb som var i långvården där vi hade ett likrum i källaren och på den tiden fanns inga frysar eller kylar där utan ett kylaggregat på utsidan rummet .Det var en man som hängt sig och hängt några dagar på sommaren var det .Kommer än idag ihåg när jag kom in i trapphuset och skulle ner i källaren .Det luktade så sött och äckligt och när jag skulle köra ner en till som avlidit på avdelningen till likrummet och den andre mannen låg kvar fullt påklädd med repet kring halsen på en bår .Smaken satt kvar i munnen hur länge som helst efteråt så det glömmer jag aldrig .Ett passande jobb för en 17 åring :wtf:
Jobbar som gravgrävare så stöter på den lukten rätt så regelbundet. Det "värsta" i luktväg var nog dock när en mördad muslimsk kille skulle begravas. Muslimer begravs ofta utan kista i bara liksvepningen och det valde de anhöriga att göra även med honom, även om han legat på rättsmedicinska i 3 månader i deras 8-gradiga kyl utan att frysas. Man kände lukten redan utanför begravningsbilen som kom med kistan, sen blev det 10 ggr värre när de tog locket av kistan och lyfte ut liket. Sen skulle man in och äta lunch direkt efter.
 
Gäller det även där dödsorsaken är säkert naturlig? Typ äldre och i de fall där sjuka vill dö hemma.

Nä, då ombesörjer sjukvården transporten. Vet dock inte riktigt vem som kör då. Så länge det är ett sjukdomsfall (typ känd sjukdomsbild) och kroppen inte är förruttnad så blir det en sak för sjukvården. I annat fall (typ okänd dödsorsak, självmord, missbruk, förruttnelse) blir det en polissak och vi ser till att Politi/Fonus (vilka man nu har i sitt område) hämtar kroppen och en anmälan om dödsfall skrivs.
 
Gällande vem som hämtar de som nyligen dött och där det inte finns misstanke om oegentligheter. Min mormor dog förra veckan, hemma, hittades efter några timmar, 91 år gammal. I hennes fall var det begravningsbyrån som hämtade kroppen och körde den till ett kylrum på ett vårdhem.
Ingen särskild städning behövdes heller.

Gällande sanering av blod, bajs och liknande på mitt jobb så tar vi in firma som utför jobbet. Inga konstigheter utan det krävs särskild utrustning och då är saneringsfirma nödvändigt.
 
Nä, då ombesörjer sjukvården transporten. Vet dock inte riktigt vem som kör då. Så länge det är ett sjukdomsfall (typ känd sjukdomsbild) och kroppen inte är förruttnad så blir det en sak för sjukvården. I annat fall (typ okänd dödsorsak, självmord, missbruk, förruttnelse) blir det en polissak och vi ser till att Politi/Fonus (vilka man nu har i sitt område) hämtar kroppen och en anmälan om dödsfall skrivs.

Min väns mamma dog hemma (i sviterna av känd sjukdom). En läkare kom och gjorde dödsförklaringen och sedan hämtades hon av en ambulans. Det var ute i obygden och under julhelgen så det kanske inte fanns någon annan som kunde göra det då.
 
Min väns mamma dog hemma (i sviterna av känd sjukdom). En läkare kom och gjorde dödsförklaringen och sedan hämtades hon av en ambulans. Det var ute i obygden och under julhelgen så det kanske inte fanns någon annan som kunde göra det då.

Känns rimligt att det är ambulansen som kommer då. Alternativt någon bil från patologen.
Ska kolla upp hur det funkar när jag får ett dödsfall som är sjukdomsfall nästa gång.
För det mesta blir det polisiärt när vi är med är min uppfattning.
 
Gäller det även där dödsorsaken är säkert naturlig? Typ äldre och i de fall där sjuka vill dö hemma.
Nej. I de fallen ombesörjs hämtningen av begravningsbyrån/begravningdbyråernas jourtjänst efter att läkare konstaterat dödsfall. Det är den anhörige som får kontakta begravningsbyrån. I de fall där vårdplan i livets slut har upprättats konstaters dödsfall av ansvarig läkare på kontorstid efter ledning av sjuksköterskans uppgifter (läkare åker ej ut), som nämnts tidigare i tråden/Tualma sjuksköterska inom palliativ verksamhet
 
För sju år sen (vad tiden går fort!) dog min pappa. Jag vet inte om han tog livet av sig, det är oklart. Jag pluggade 50 mil från honom och vi hade inte pratat på ett par veckor. Hans kompisar saknade honom och gick in i lägenheten med polis. Han hade varit död i ungefär tio dagar. Blev ganska chockad när jag kom dit och insåg att det var JAG som skulle moppa upp pappa. Eller resterna av honom. Trodde också att sådant sköttes ”av sig självt”. Men nej.

Var 26 år då och hade ingen aning om att man kunde/borde ta in saneringsfirma. Lägenheten renoverades innan nästa hyresgäst, men det hade nog gjorts i alla fall, pappa hade bott där länge.
 
För sju år sen (vad tiden går fort!) dog min pappa. Jag vet inte om han tog livet av sig, det är oklart. Jag pluggade 50 mil från honom och vi hade inte pratat på ett par veckor. Hans kompisar saknade honom och gick in i lägenheten med polis. Han hade varit död i ungefär tio dagar. Blev ganska chockad när jag kom dit och insåg att det var JAG som skulle moppa upp pappa. Eller resterna av honom. Trodde också att sådant sköttes ”av sig självt”. Men nej.

Var 26 år då och hade ingen aning om att man kunde/borde ta in saneringsfirma. Lägenheten renoverades innan nästa hyresgäst, men det hade nog gjorts i alla fall, pappa hade bott där länge.

Men fy va hemskt. Ingen ska behöva ra reda på ngn anhörig.
 
Men fy va hemskt. Ingen ska behöva ra reda på ngn anhörig.

Nej, men jag visste inte...

Funderar ibland (ni vet, sånt som egentligen är för vidrigt att tänka på, men tanken försvinner inte) på pappas katt Nisse. Han var ju där med pappa i lägenheten. Han hade druckit vatten ur toalettstolen.

Men.
Vad åt han när hans mat tagit slut?
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp