Vem städar efter mord/dödsfall/olyckor?

Som anhörig blir man aldrig betalningsskyldig för någon som dör. Finns inga tillgångar i dödsboet så går kommunen in och betalar via socialförvaltningen. Och som någon skrivit; nej, som anhörig städar man inte upp likvätskor och dylikt, det gör en saneringsfirma. Saknas hemförsäkring så går kommunen in och betalar.
 
Om någon dött är det upp till anhöriga/dödsboet alternativt fastighetsägaren att se till att det blir städat. Själva liket ombesörjer normalt polisen att någon fraktar bort. Det behövs ett dödsintyg för att bekräfta dödsfallet och det ställs ut av läkare på plats. Därefter tas liket om hand. Ofta obduceras de som dött utanför vården. Städning ingår normalt inte i det stöd soc kan ge (men tjänstemän och politiker är människor och hjälper när de kan)

Jag har svårt att se ett omyndigt barn bli ståendes med städningen - barn får en förmyndare som tar över ansvaret.

BA, som sågat sönder och bränt en säng som en anhörig legat död i. Livet är tufft ibland och ibland är det gilla läget
 
Om någon dött är det upp till anhöriga/dödsboet alternativt fastighetsägaren att se till att det blir städat. Själva liket ombesörjer normalt polisen att någon fraktar bort. Det behövs ett dödsintyg för att bekräfta dödsfallet och det ställs ut av läkare på plats. Därefter tas liket om hand. Ofta obduceras de som dött utanför vården. Städning ingår normalt inte i det stöd soc kan ge (men tjänstemän och politiker är människor och hjälper när de kan)

Jag har svårt att se ett omyndigt barn bli ståendes med städningen - barn får en förmyndare som tar över ansvaret.

BA, som sågat sönder och bränt en säng som en anhörig legat död i. Livet är tufft ibland och ibland är det gilla läget

I sånna fall tolkar den kommunen lagen väldigt restriktivt. I de kommuner jag varit i kontakt med gällande detta så har det inte varit några konstigheter alls, utan de har gått in och betalat så snart en ansökan kommit från dödsboet.

Edit: Att ta hand om en säng har jag (konstigt nog) aldrig stött på, men andra möbler saneras ju av saneringsfirman. Men jag antar att det med vissa textilklädda möbler är svårt att få helsanerat... Saneringsfirman bör ändå kunna ha det ansvaret vad jag kan se?
 
Om man inte har hemförsäkring då? Kan man åka på att få lov att städa själv? Vet en pappa som sköt sig i huvudet i hemmet t.ex. Då blir det ju rätt massa äckel att städa sen. Fy att vara anhörig då och tvingas städa själv om man inte har försäkring. Man kan ju tycka att traumat av att hitta sin pappa så borde räcka.
Min kompis pappa skött sig i huvudet. De hade dåligt med pengar och ingen hemförsäkring så hon och hennes bror städade själv. De var så jävla arga på pappan minns jag.
 
Nu var återigen frågan om när någon anhörig hittar sin avlidne närstående typ mördad/självmord. Som i mitt exempel där barnen hittade sin pappa när han skjutit sig i huvudet hemma. Om familjen inte har råd med städfirma, ska de själva då torka upp och städa?
De kan sätta dödsboet i konkurs om det inte finns några tillgångar. Men då blir det inget arv till barnen. Räkningen för städningen av lägenheten behöver de inte betala. Antar att det blir fastighetsägaren som betalar, alternativt städfirman som inte får betalt om den kallats in före konkursen.
 
Om någon dör i hemmet, vem tar hand om det? Vart ringer man?

Beroende på.
En läkare måste konstatera dödsfall.
Grunden är en kroppsundersökning.
I vissa undantagsfall kan en sjuksköterska vara den som gör kroppsundersökningen.
Men begravningsbyrå kan vara bra.

Eller ambulans, om man kommer hem och hittar någon avliden.

Eller polis.

Eller vårdcentral som får skicka ut en läkare. På jourtid bör man kontakta 1177 som i sin tur "ser till" att rätt läkare blir kontaktad/utringd.

Den läkare som konstaterar dödsfallet ska avgöra om polis behöver tillkallas/kontaktas, exempelvis om det inte finns något som på tydligt sätt förklarar dödsfallet. Eller om det verkar som om alkohol eller droger eller tabletter är inblandade i att personen avlidit. Exempelvis om det är allmänt ostädat och står en massa tomflaskor för starksprit, så ska polis också tillkallas.
 
Nu var återigen frågan om när någon anhörig hittar sin avlidne närstående typ mördad/självmord. Som i mitt exempel där barnen hittade sin pappa när han skjutit sig i huvudet hemma. Om familjen inte har råd med städfirma, ska de själva då torka upp och städa?

Finns ingen försäkring, inget kapital i dödsboet så ringer man kommunen/soc.

Naturligtvis ska inte anhöriga städa upp efter mord/självmord/dödsfall av andra orsaker.
 
Återigen. Har man inte pengar till det nödvändiga - som en städning/sanering efter dödsfall - så kan kommunen träda in och hjälpa.
Du verkar fixerad vid att en familj själva ska städa? Jag kan nog anta att det är ytterst ovanligt (olämpligt) att man städar själv efter en anhörig. En sorts ickefråga.

Precis. Och vem har inte hemförsäkring? Känns inte så vanligt.

Finns inga tillgångar kanske hyresvärden måste sanera?
 
Återigen. Har man inte pengar till det nödvändiga - som en städning/sanering efter dödsfall - så kan kommunen träda in och hjälpa.
Du verkar fixerad vid att en familj själva ska städa? Jag kan nog anta att det är ytterst ovanligt (olämpligt) att man städar själv efter en anhörig. En sorts ickefråga.
Nej jag är inte fixerad. Jag ställde frågan en gång, fick svar om hemförsäkring och undrade vad som hände om man inte har hemförsäkring och inte har råd. Sen hoppade bla du och fler in och svarade på en uthackad del så frågan blev större..men jag ställde frågan en gång, med en följdfråga. Hade ni kollat hela linjen ni svarat på istället för bara senaste citeringen så hade det inte blivit mer än så.
 
Jag har arbetat som sanerare i flera år. Aldrig nånsin varit med om att det ens pratats om att ngn ska sanera själv.

Mig veterligen får man inte det. Vi har ju ibland till å med haft overaller på oss med tejpade stövlar. Specialhandskar mm pga smitta. Det är rätt hög säkerhet vid sådan städning.
 
Om någon dött är det upp till anhöriga/dödsboet alternativt fastighetsägaren att se till att det blir städat. Själva liket ombesörjer normalt polisen att någon fraktar bort. Det behövs ett dödsintyg för att bekräfta dödsfallet och det ställs ut av läkare på plats. Därefter tas liket om hand. Ofta obduceras de som dött utanför vården. Städning ingår normalt inte i det stöd soc kan ge (men tjänstemän och politiker är människor och hjälper när de kan)

Jag har svårt att se ett omyndigt barn bli ståendes med städningen - barn får en förmyndare som tar över ansvaret.

BA, som sågat sönder och bränt en säng som en anhörig legat död i. Livet är tufft ibland och ibland är det gilla läget
Beklagar verkligen :cry: Det är hemskt att det kan bli så men tack för svaret

Min kompis pappa skött sig i huvudet. De hade dåligt med pengar och ingen hemförsäkring så hon och hennes bror städade själv. De var så jävla arga på pappan minns jag.
Fy vad vidrigt! Men tack för svaret, var det jag undrade och tycker det är sjukt att det ska gå så långt.

Finns ingen försäkring, inget kapital i dödsboet så ringer man kommunen/soc.

Naturligtvis ska inte anhöriga städa upp efter mord/självmord/dödsfall av andra orsaker.
Uppenbarligen har det hänt dock, finns 2 såna svar i tråden.
Nej jag tycker inte man ska behöva städa upp av både fysiska, men framförallt psykiska orsaker.
 
Jag har arbetat som sanerare i flera år. Aldrig nånsin varit med om att det ens pratats om att ngn ska sanera själv.

Mig veterligen får man inte det. Vi har ju ibland till å med haft overaller på oss med tejpade stövlar. Specialhandskar mm pga smitta. Det är rätt hög säkerhet vid sådan städning.
Hur hanterar man det? Alltså, tänker man på att det är något annat man städer upp eller hur tar man sig igenom en sanering av en mordplats t.ex.?
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp