Vem städar efter mord/dödsfall/olyckor?

purity_666

Trådstartare
Jag läser en bok där en man mördats brutalt i ett badrum med blod överallt och frun uppmanas anlita städbolag innan hon åker hem. Jag trodde att städning skedde "automatiskt". Att samhället har en sån funktion så att polisen fixar så en speciell städfirma åker till platsen när de undersökt färdigt.
Fy för att vara anhörig annars och inte ha råd med städfirma, ska man behöva städa upp platsen själv då?
Så.. vilka städar? Är det olika beroende på var det skett? Om det varit i ett hem, på privat mark eller på offentlig mark?
Jag menar alltså "resterna", blod, förruttnelse, kanske kroppsdelar. Som vid en stor trafikolycka, vem städar upp ev kroppsdelar och blod? Eller om någon hittas död sen länge i ett hem så förruttnelsen förstört möbler och golv.
Vem har ansvaret? Den enskilde, hyresvärd, kommunen? Om en gammal människa dött i sitt privata hem t.ex.

Sen också, vilka utför sån städning? Jag antar att man inte ringer "Annas städ". Behövs speciell licens? Utbildning? Jag gissar det behövs ett speciellt psyke för att klara av ett sånt jobb.
 
Det beror väl på om platsen för olyckan/dödsfallet är privat eller allmän?

På allmän plats utförs sanering av kommunen eller trafikverket. Kroppsdelar tas omhand av blåljuspersonal. Lik antar jag hanteras av begravningsbyråer efter att sjukvårdspersonal/polis (?) konstaterat död.

Saneringsfirmor hanterar det som behöver städas upp i bostäder. E bostad har ju alltid en ägare. Dödsboet, en hyresvärd eller en anhörig. Det är väl den som får beställa jobbet?
 
Jag tror att det arbetet normalt täcks av hemförsäkringen. Jag vet att det finns saneringsfirmor som jobbar med olika typer av specialsanering som också sanerar efter olika typer av dödsfall, antar att även de största städkoncernerna erbjuder sådana tjänster.
Om man inte har hemförsäkring då? Kan man åka på att få lov att städa själv? Vet en pappa som sköt sig i huvudet i hemmet t.ex. Då blir det ju rätt massa äckel att städa sen. Fy att vara anhörig då och tvingas städa själv om man inte har försäkring. Man kan ju tycka att traumat av att hitta sin pappa så borde räcka.
 
Om man inte har hemförsäkring då? Kan man åka på att få lov att städa själv? Vet en pappa som sköt sig i huvudet i hemmet t.ex. Då blir det ju rätt massa äckel att städa sen. Fy att vara anhörig då och tvingas städa själv om man inte har försäkring. Man kan ju tycka att traumat av att hitta sin pappa så borde räcka.
Leja en städfirma kan man ju göra även utan hemförsäkring.
 
Om man inte har hemförsäkring då? Kan man åka på att få lov att städa själv? Vet en pappa som sköt sig i huvudet i hemmet t.ex. Då blir det ju rätt massa äckel att städa sen. Fy att vara anhörig då och tvingas städa själv om man inte har försäkring. Man kan ju tycka att traumat av att hitta sin pappa så borde räcka.
Det hände i lgh under mig och då kom en saneringsfirma då det gått några dar sen han hittades. Min syster som hälsade på mig tyckte att det luktade död i trappen men jag trodde det var sopor bara. Den firman var väldigt effektiv.
 
När vi kör på folk med tåget är det räddningstjänsten som spolar av tåg och räls samt samlar upp delarna.
 
Fast nu var ju fråga vad som händer om man inte har råd, det var det hon svarade att det ofta går på hemförsäkringen på. Så alltså: om man inte har hemförsäkring och inte har råd utan.
Fast det är ju dödsboet som betalar väl? Den personen som har avlidit och legat ett tag har sannolikt gjort det i sin egen bostad.

I ett dödsbo helt utan tillgångar går väl socialförvaltningen in och hjälper. Som t.ex. begravningskostnader. Där betalar kommunen om inga tillgångar och anhöriga finns.
 
Fast det är ju dödsboet som betalar väl? Den personen som har avlidit och legat ett tag har sannolikt gjort det i sin egen bostad.

I ett dödsbo helt utan tillgångar går väl socialförvaltningen in och hjälper. Som t.ex. begravningskostnader. Där betalar kommunen om inga tillgångar och anhöriga finns.
Nu var återigen frågan om när någon anhörig hittar sin avlidne närstående typ mördad/självmord. Som i mitt exempel där barnen hittade sin pappa när han skjutit sig i huvudet hemma. Om familjen inte har råd med städfirma, ska de själva då torka upp och städa?
 
Nu var återigen frågan om när någon anhörig hittar sin avlidne närstående typ mördad/självmord. Som i mitt exempel där barnen hittade sin pappa när han skjutit sig i huvudet hemma. Om familjen inte har råd med städfirma, ska de själva då torka upp och städa?
Återigen. Har man inte pengar till det nödvändiga - som en städning/sanering efter dödsfall - så kan kommunen träda in och hjälpa.
Du verkar fixerad vid att en familj själva ska städa? Jag kan nog anta att det är ytterst ovanligt (olämpligt) att man städar själv efter en anhörig. En sorts ickefråga.
 
Med tanke på vad det är för vätskor som utsöndras från ett lik är det ur hälsosynpunkt ytterst olämpligt att anhöriga städar själva. De kemikalierna som ska till för att sanera efter ett lik är inte något du kan köpa i en vanlig mataffär. Material som behöver rivas ut vid en sanering, heltäckningsmattor, golv, delar av väggar, tak osv är inget man bara kan åka och slänga på tippen när de är indränkta i likvätskor.
 
Nu var återigen frågan om när någon anhörig hittar sin avlidne närstående typ mördad/självmord. Som i mitt exempel där barnen hittade sin pappa när han skjutit sig i huvudet hemma. Om familjen inte har råd med städfirma, ska de själva då torka upp och städa?
Jag fattar nog inte din ingång riktigt här. Jag tror inte att det finns någon särskild kommunal enhet som sitter och väntar på uppdrag av det här slaget. Det kan säkert hända att det blir en jobbig kostnad för familjen. Att dödsboet betalar är ju bara en lösning om det alls finns resurser där, vilket det inte alls alltid gör.

Men vad är det underliga med detta?
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp