Vem städar, plockar & tvättar mest?

Sv: Vem städar, plockar & tvättar mest?

Åh vad jag känner igen mig!

Jag har försökt med alla metoder - inget fungerar - han är fruktansvärt bortskämd! Och jag klarar inte av att "blunda" och låtsas att det fint fast det inte är det. Det går bara inte - jag har verkligen försökt lära mig att leva med det, men det går inte!

Så, det enda som fungerade för mig för att få honom att hjälpa till är att ställa mig och vrålskrika och grina samtidigt (Ja, jag var ganska frustrerad den dagen ;)), och sen klampade jag hemifrån och va borta en hel kväll tills han ringde och bad mig komma hem igen. Då först fattade han nog att jag menade allvar :eek:

Nu hjälps vi åt med det mesta, förutom att handla - han hatar att handla och blir så grinig så att jag inte ens vill ha med honom, han får skriva en lapp med det han vill ha. Vi har delat upp städningen så att han tar ett rum (vi bor i en 2a) och jag tar resten. Funkar bra för mig, för han slarvar ändå bara om han gör allt och då måste jag göra om det.. jag är pedantisk när det gäller städning. Så för att båda ska vara nöjda och glada så gör vi på det sättet med städningen.

Med tvätten så slänger jag i det som ska tvättas och gör i ordning olika högar, och sen får han hänga upp och tvätta vidare. Funkar kanske bäst om man har tvättmaskin i lägenheten.

Han får plocka undan efter sina kompisar när dom har spelat tvspel en hel kväll (det ser ut som det varit barnkalas med skräp och dricka överallt), hans kompisar - hans jobb att städa upp efter dom..

Husdjuren städar jag efter, eftersom det är mina djur - han gosar bara med dom.

Sedan "skrikdagen" så har det faktiskt varit fint och ordentligt städat i snart 2 månader.. :bump: Men jag måste fortfarande påminna honom att det måste städas.. Men han gör det utan protester nu iaf..

...men sedan tröttnade du. Alltså "väntar jag bara tillräckligt länge så gör hon det åt mig".

Jag har provat den metoden.. Med att låta grejer ligga tills han själv plockar upp det.. Rekordet ligger på 2 månader MITT på köksgolvet.. :angel:

Kan tillägga att hans mor har kommit fram till att hon "har nog skämt bort honom lite för mycket.."

- Nähä? :eek:

Kan inte annat än hålla med, men det betyder inte att din pojkvän gör det för att vara dum eller så, han gör det bara för att det är bekvämt.

Sen tror jag att ni behöver prata och komma överens om hur ni vill ha det, bara för att du tycker som du gör betyder det inte att du har "rätt", om du förstår vad jag menar.

Jag är den som vill ha mer rent än min sambo, så ligger det på mig att fixa det så jag blir nöjd, inte kan jag tvinga honom till det.

Och visst finns det gränser för han inte behöver göra, för vi delar på hushållsysslorna, men om jag stör mig på något tex att våra gemensamma kompisar har varit och hälsat på en kväll och lämnat lite skräp, så så tar jag hand om det istället för att låta det ligga tills vi städar, vilken han tycker är ok.

Hoppas ni löser det här, för det går åt så mycket energi att gå att störa sig på det, som du säkert behöver till annat.

Kram, Maya

Min fästman tycker säkert att han gör mest och jag tycker nog att det är jag.:D

Han blir otroligt stressad när för mycket saker ligger framme och inte blir bortplockade. Han har hittills plockat undan oftare än jag. Han är också den som bygger saker och är något bättre på att organisera upp när det är rörigt någonstans.

Jag lagar i princip all mat (även om han hjälper till då och då). Jag är oftast den som städar hela lägenheten. Dock kan vi också få ryck och båda hjälper till med det. Men jag gillar att ha gjort det fint tills han kommer hem och känner att det är lättare att strukturera upp städningen utan att han är hemma.
Jag tvättar i stort sett alltid.

Han jobbar och jag pluggar och är därmed hemma mer, även om jag då pluggar också.

Jag städade i förrgår och det är sååå härligt med en fin lägenhet! Då kan man också koncentrera sig på att rengöra kylen, rensa ut i skåp m.m. m.m.:love: Hoppas vi kan hålla det så!

Jag skulle kunna skriva en hel roman i ämnet efter mitt förra förhållande. Tyvärr har jag inga lösningar, för det blev aldrig bättre trots otaliga diskussioner. Det är skitjobbigt att känna sig som en oavlönad hushållerska till den som man valt att dela sitt liv med. På sin höjd lyckades jag med den förbättringen att han gjorde mer så länge som jag sa till, jag blev alltså någon sorts "städchef" i vårt hem och ni kan ju föreställa er hur bra det var för relationen. :crazy:

Jag är ändå inte överdrivet pedant, utan tycker att jag har hyfsat normala krav och tål definitivt en del dammråttor i hörnen. Men det är den där känslan av att allt ansvar för att något ska bli gjort ligger på mig som jag helt enkelt inte fixar. Jag har därför sagt att jag aldrig mer kommer bli sambo med någon som inte har bevisat innan att han/hon fixar att sköta ett hem på ett (enligt mig) acceptabelt vis. Betyder det att jag får leva ensam resten av livet så fine - det är det värt! :devil:

Jag tycker dessutom att hela det här argumentet om att den som har lägst toleransnivå mot stöket borde städa mest bara är löjligt. Okej om det närmar sig någon sorts sjuklig renlighetsmani, men då har man nog större problem att ta itu med i alla fall, och jag har svårt att tro att en så stor andel av befolkningen har renlighetsmani/är överdrivet pedantiska (för ja det här är ett stort problem i väldigt många förhållanden). Resoneras det lika kring allt annat där man har olika prioriteringar också? Den som vill ha en lägenhet med uteplats som gör hyran lite högre betalar en större del av hyran? Den som vill ha laktosfri/vegetarisk/glutenfri/whatever mat som är lite krångligare att laga får laga all mat? Vad hände med att hjälpas åt för att båda ska trivas?

Jag är för övrigt övertygad om att det i allra högsta grad är ett jämställdhetsproblem, vilket bara gör mig ännu mer frustrerad med tanke på hur långsamt det går att förändra de strukturerna i vårt samhälle. Man behöver inte ha så stora kunskaper i ämnet för att kunna se mönstren... Usch, jag skulle aldrig ha öppnat tråden, jag blir arg så jag kokar så fort ämnet kommer på tal. Jag lyckades ju inte direkt tillföra något konstruktivt heller, bara ösa ur mig en del frustration. :cool:

Jag tycker dessutom att hela det här argumentet om att den som har lägst toleransnivå mot stöket borde städa mest bara är löjligt.

Om du skrev det med tanke på vad jag skrivit nedan:

"Jag är den som vill ha mer rent än min sambo, så ligger det på mig att fixa det så jag blir nöjd, inte kan jag tvinga honom till det."

Så vill jag säga att jag håller med om att det är otroligt viktigt med ett jämlikt och jämställtförhållande, men att det är omöjligt att uppnå millimeterrättvisa.

För hur mäter man värdet av att jag plockar upp efter våra vänner emot att min sambo jämt lagar mat, eller att jag alltid städar toan emot att han bygger nytt golv i vardagsrummet?

Har vi hjälpts åt lika mycket? Vi tycker det i alla fall (oftast ;)) och då är det bra.

En del saker kan man inte eller går inte att dela eller hjälpas åt att göra och dessutom har man olika prioriteringar, han lämnar hellre stöket tills storstädningen och går och jobbar på vårt halvklara golv i vardagsrummet istället.

Det här sätter fungerar för oss, men jag tror inte att det betyder att det fungerar för alla bara därför.

Jag hoppas som sagt att du och din pojkvän kan lösa det här, för det tar verkligen död på ett förhållande att tvingas vara en tjatkärring och morsa åt sin sambo. :mad:

Om du skrev det med tanke på vad jag skrivit nedan:

"Jag är den som vill ha mer rent än min sambo, så ligger det på mig att fixa det så jag blir nöjd, inte kan jag tvinga honom till det."

Så vill jag säga att jag håller med om att det är otroligt viktigt med ett jämlikt och jämställtförhållande, men att det är omöjligt att uppnå millimeterrättvisa.

För hur mäter man värdet av att jag plockar upp efter våra vänner emot att min sambo jämt lagar mat, eller att jag alltid städar toan emot att han bygger nytt golv i vardagsrummet?

Har vi hjälpts åt lika mycket? Vi tycker det i alla fall (oftast ;)) och då är det bra.

En del saker kan man inte eller går inte att dela eller hjälpas åt att göra och dessutom har man olika prioriteringar, han lämnar hellre stöket tills storstädningen och går och jobbar på vårt halvklara golv i vardagsrummet istället.

Det här sätter fungerar för oss, men jag tror inte att det betyder att det fungerar för alla bara därför.

Jag hoppas som sagt att du och din pojkvän kan lösa det här, för det tar verkligen död på ett förhållande att tvingas vara en tjatkärring och morsa åt sin sambo. :mad:

Nja, alltså jag skrev det inte enbart pga av det du skrivit, utan mest för att det är en vanlig kommentar som så gott som alltid dyker upp när den här diskussionen uppstår. Men det kanske var din kommentar som fick igång mig! ;)

Det är toppen om du och din sambo hittat ett system som fungerar för er! Jag är inte heller den som förespråkar millimeterrättvisa eller att man måste dela varje enskild syssla 50/50, men jag menar att man måste hjälpas åt och respektera varandra. Jag mår tex dåligt av att ha för stökigt omkring och av att ha hela ansvaret för hushållssysslorna och då tycker jag att det är respektlöst av någon som påstår sig älska mig och som valt att bo med mig att utsätta mig för det.

Sen kan det vara intressant att analysera hur det kommer sig att städning, tvätt och matlagning oftast faller på kvinnans lott och mannen istället byter däck, renoverar och skottar snö (samt vad det har för konsekvenser för arbetsfördelning för par som väljer att bo i hyresrätt i stan, exempelvis). Det tycks dessutom ofta vara så att även om både mannen och kvinnan väljer de sysslor de tycker är roliga så kommer det givetvis alltid finnas några sysslor som ingen av dem gillar och konstigt nog blir det i en majoritet av fallen kvinnan som får utföra dem. Hur kommer det sig egentligen? För vems skull gör hon det? Men det känns som en diskussion som tar lite för mycket fokus från att lösa trådskaparens problem så det får nog tas i en annan tråd.

Och nog kan det ta kål på vilket förhållande som helst, detta eviga tjatande. Nu är jag tack och lov inte sambo längre utan bor ensam och behöver bara ta reda på mitt eget stök, laga min egen mat, tvätta mina egna kläder osv. Man kan tycka att det borde vara jobbigare att bo själv i och med att jag då också får allt ansvar samt inte kan delegera ut några arbetsuppgifter till någon annan, men arbetsbördan har faktiskt lättat betydligt när jag inte längre behöver vara chef och hela tiden hålla koll på vad någon annan gör också. Nä, det ska mycket till innan jag tänker bli sambo igen.

Tack alla ni som delat med er =)

Det finns som sagt killar/tjejer som är "värre" än min sambo....
Han hjälper till mycket men det jag menade var att han inte såg "småsaker" som att det ligger en massa kattsand i badrummet & 10 par strumpor på golvet.

Men jag förklarade en 3.e gång hur jag kände & senaste veckan gör han det för min skull...

Och för er som inte tyckte detta var något problem så JO för mig.

Tack

Tvättar är det nästan bara jag som gör för det är min favoritsyssla i hemmet! :love:

Städar och plockar gör vi nog lika mycket (eller emellanåt lika lite :D ).

Hur har ni det...?

Bor i en svinstia tills jag inte står ut och får ett utbrott eller två.
Då så städar sambon.
Han är rackarns så effektiv.

Numera har vi "stökfri zon" i vardagsrummet och i vårt sovrum.
Det går sådär i sovrummet men fungerar bra i vardagsrummet.

Han hjälper till mycket men

Ovanstående är ditt problem.

Ni bor väl tillsammans? Alltså är ni hela tiden hemma hos Er. Då hjälps ni ÅT (precis som Tjôta redan skrivit). Det är inte ditt ansvar och han hjälper till när han känner för det eller du tjatat tillräckligt. Det är Er lägenhet, som ni stökar till och då städar ni gemensamt. Eller delar upp hur man nu vill ha det. Men attityden att han hjälper dig är helt åt pipsvängen :crazy:

Jag bor egentligen själv med katterna men det finns en till med nyckel. Om han städar här, då har han verkligen hjälpt till, för han bor ju inte här. Diska efter maten (gemensam) är däremot inte att hjälpa till, för det är bådas ansvar när vi ätit. Och hans eget ansvar om han varit här själv och ätit. (Disken har vi diskuterat :devil: ).

Okej, men vi hjälps åt till mycket....

valde visst fel ord..... men det är ÅT mer än till.

Mitt problem är att jag vill ha fint runt omkring mig hela tiden & hans problem är att han bryr sig inte ("ser inte") allt som jag ser.... :laugh:

Å jag ser mycket... borde också lära mig att ta det lugnt

Kan ni inte dela upp det då? Så han ansvarar för t ex all tvätt och diskning, du "plockandet" och maten gemensamt? T ex.

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 238
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Äldre Bankar de i golvet, parkerar för nära din bil, klippet gräset för tidigt på morgonen, snor dina tvättider eller dammsuger mitt i natten...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 747
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar