Vem skulle ni välja?

Sv: Vem skulle ni välja?

Angående G Murphy så känner jag hans uppfödare/ägare och anser att hon gjort helt rätt som kastrerat honom. Han har fått alla chanser men det visade sig att han snarare blev värre med åren och i takt med att hormonerna frodades. Som hingst var han en synnerligen svårhanterlig och hård individ. Som valack är han mer harmonisk och trivs nu med livet utan stressighet, hans ryttare trivs också betydligt mer med honom!

Murphys temperament kan inte stamma från hans fäderne då både Janus och hans far är fromma som lamm, snälla att hantera och rida både för barn och ungdomar, mjuka och otroligt samarbetsvilliga individer med mkt stor ridbarhet.

Vet ej varför GRS plötsligt drar upp Marble Jr i diskussionen. Mig veterligen så fanns han ej med i snacket kring Patsys ev betäckning?

Om vi fortsatt avla på de hingstar som togs in till Sverige tidigt, dvs Roundstone Chief, Lambay Inver och Finney Master hade våra connemaror sett ut som en egen ras. Vi får verkligen tacka de initiativrika personer som tog in Slieve Dara, Dale Haze och Öxenholm Marble Jr (mfl) till Sverige. Dessa hingstar har medfört ett otroligt uppsving i rastypen hos våra svenska connemaror.

Hej!
Jag funderar på Poetic Justice till mitt sto.
Jag hittar varken bilder eller information om honom, är det någon som har lust att berätta något om honom? Eller vet var jag kan finna någon bild på honom. Jag vet att det finns en på del mare, men på den bilden är det svår att få någon uppfattning om hur han ser ut.
Tack

Tjohej, det blir ingen betäckning i år i alla fall vad det ser ut nu. Hon har börjat trassla med knäna bak igen, hade en liten förändring på röntgen på det vänstra som hon inte har haft förut och blir det inte bra (inflammerat också) så vågar inte jag låta henne gå med föl förrän hon är tränad och i "toppskick" så hon orkar bära ett ev föl utan att det gör ont.

Attans trist är det!

Hur ställer sig veterinärena om detta? Tror de att förändringen i knät kan vara ärftligt? Hur lång tid tror de att det ska ta innan inflammationen läkt ut? Jag skulle i detta läge resonera så här.
Är det inte ärftligt så skulle jag hellre betäcka nu. orkar hon inte bära ett föl de sista 3 månaderna så kommer hon heller inte att orka bära en människa på ryggen. Hennes kropp är trots allt byggd för att bära föl. Hellre då (om vet tror att hon blir bra) betäcka i maj och sedan bygga upp henne med tömkörning/körning när vet ger klartecken. Sen ahr du hela vintern på dig att rida henne.
Skulle de misstänka att det kan vara ärftligt, ja då har hon inget i avlen att göra trots sina diplom :(

Hon hade rena plåtar som tvååring så det är nog något som har hänt i så fall.

Just nu verkar hon ha såpass ont att det är jobbigt att bara bära runt på sig själv. Riktigt besvärad idag och visste inte alls vilket ben hon skulle stå på. Hade rejält ont i ryggen när hon var på Täby så hon har nog haft ont längre än vad jag har sett, tyvärr.

Och nej jag skulle inte ens drömma om att avla på henne om jag misstänkte att hon har något medfött. Så vitt jag vet är släkten frisk och det är iaf en trygghet nu.

Varför inte Aladdin RC 66?? Han e ganska ltien bara 141 cm. Han ger fina föl. En av hans avkommor står på ridskolan där jag rider. Det är den duktigaste hästen i hela stallet på hoppning.

ÖÖÖh ,gammal tråd jag har för mig att vackra Patsy är avlivad, i vilket fall som helst skriver ju lill-sis att hästen har ont av att bara bära sig själv, ingen hit på ett avelssto.

Bara en fråga är det Patsy Lane RC 985 ni snckar om?

Jaha för min kompis sålde henne för några månader sedan...
Hade hon en skada?

Det var inte dig jag svarade utan Aldente igen. Det kan inte varit samma häst, för lil-sis hade ägt henne från hon var unghäst.

Nej, Lil-sis ponny Patsy hette Hold Patsy La Belle RC 1171 e.Carnaby Patrick Hooligan RC 79 u.Hold Double Belle RC 1014 ue. Countach Campbell RC 75.
Hlsn Helena

Okej :o
För jag tyckte inte faktan passade in på Patsy Lane.

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Är ute och velar om hingstar till mina ston och har lite huvudbry om min 5åring, eller ja 6åring är hon ju snart. Tanken var att det...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 874
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka