Vem skulle ni välja?

Sv: Vem skulle ni välja?

lil-sis skrev:
Falköping var bökigt.

Har börjat titta lite på Dale Haze, ngn som vet hur det är med hans gulanlag? Existerar det eller inte? Har ju ett "frågetecken" efter sig på hingstlistan.

Ett frågetecken på hingstlistan? På SCS lista? Jag trodde inte att de ens körde med frågetecken, utan med * för bärare och med # för osäker...

I vilket fall är Dale Haze född isabell, så han har gulanlag. Vore jag du skulle jag välja en lite lättare hingst med egna prestationer alt prestationsstam till Patsy. I allafall om du ska sälja avkomman som tävlingsämne? Tävlingsryttarna vill i allmänhet inte ha ALLTFÖR grova ponnyer, och ditt sto är ju rejält så det förslår. Hon klarar förmodligen en lättare hingst mycket väl. Däremot ska han fortfarande ha en god rastyp, så ingen som tex Kamillo av Haga. Bra om han har ordentlig motor också, för med mycket Slieve Dara-blod bakom, kan det som kommer fram bli väldigt segt om du har otur. Därför tror jag inte att en sån som Fendth skulle vara så lämplig. Missförstå mig inte, Fendt är en jättetrevlig hingst, men han saknar motor, och det har inget med hans uppfostran att göra. Fadern Scaramouche var precis likadan, liksom farfar Athos. Athos var som bekant e Slieve Dara. Den som sett Athos på tävlingsbanan ser fö också likheten med Janus (bortsett från att Janus har bättre exteriör och gångarter), seg och framtung, ryttaren ser ut att ha ett ton i varje hand! Så undvik hingstar med Slieve Dara i stammen.Trots att det inte alltid slår igenom. Shannas föl e Fendth tex är ju bra, men det beror nog mer på Rolls Royce. Han har samma temperament som sin far Rory Ruadh e Finney Master. Medan Juno Rory tycks ha fått sitt från mödernet. Synd att Gräns Ruben är kastrerad, han skulle ha varit perfekt till Patsy. God rastyp av en lättare modell, hoppstam, rörlig, tuff men samtidlgt känslig och mycket samarbetsvillig. Jag skulle inte vara rädd att använda en oprövad hingst, utan titta istället mer på vad föräldrar, syskon etc har lämnat...
Lycka till!

GRS

Vill också förtydliga att jag inte på något sätt ogillar Slieve Dara! Han är och förblir min favorithingst genom tiderna, men med facit i hand kan man bara konstatera att han är mycket överrepresenterad i svensk avel....

Det kan ju som sagt bli lite för mkt av det goda vad gäller Slieve Dara :)

Kamillo av Haga är söt som socker :)

Tycker det är jättesvårt! Egentligen så skulle jag vilja åka runt och titta på och provrida eller se de arbetas, hela bunten. Men jag har fram för allt inte tid med ett sådant projekt vilket är synd.

Rolls Royce skulle jag lätt välja om det inte vore för det där med stammen och så skulle det väl ploppa ut en Nordsvensk ;) (Patsy har många gånger blivit misstagen för en nordis fast vi har både bruks och travare dito i stallet...).

Pilgaards Killroy?
Bra prestationsmeriter men jag vet inte om han är använd i avel?

*förstår att du lånade min knapp-blev lite vimsig först*

Angående Gräns Ruben så tror jag inte på att han skulle vara bra till Patsy. Ruben har extremt mkt fullblod i stammen och skulle tom platsa inom Ridponnyaveln. Angående Athos, och Janus och den "tyngre" modellen av connemaror så måste jag protestera. Har ridit den senare och man har definitivt inte två ton i tyglarna. Hästen är däremot otroligt välriden och har en enorm motor. Dale Haze hör också till den tyngre modellen och han är världens arbetsnarkoman som har hur mkt energi som helst.

Jag tycker inte att man kan säga att Patsy är enormt grov. Hon har stor och djup kropp som ett avelssto bör han men hon är inte så extremt grovbent. Benen har man nästan avlat bort på connemarorna i Sverige (många av dem har väldigt klena ben) och detta är mkt svårt att avla tillbaka. Därför behöver vi hingstar som tex Janus som har mkt ben för att få tillbaka lite rejäla stommar på våra ponnyer.

Slutligen kan jag bara säga att om man ej är intresserad av att avla fram connemaror som ser ut som connemaror utan vill ha lätta tävlingsponnyer så bör man hellre ägna sig åt Ridponnyavel. Varför hålla på och förstöra en fin ras om man ej gillar den som den ska vara?

Frasse skrev:
Angående Gräns Ruben så tror jag inte på att han skulle vara bra till Patsy. Ruben har extremt mkt fullblod i stammen och skulle tom platsa inom Ridponnyaveln. Angående Athos, och Janus och den "tyngre" modellen av connemaror så måste jag protestera. Har ridit den senare och man har definitivt inte två ton i tyglarna. Hästen är däremot otroligt välriden och har en enorm motor. Dale Haze hör också till den tyngre modellen och han är världens arbetsnarkoman som har hur mkt energi som helst.

Jag tycker inte att man kan säga att Patsy är enormt grov. Hon har stor och djup kropp som ett avelssto bör han men hon är inte så extremt grovbent. Benen har man nästan avlat bort på connemarorna i Sverige (många av dem har väldigt klena ben) och detta är mkt svårt att avla tillbaka. Därför behöver vi hingstar som tex Janus som har mkt ben för att få tillbaka lite rejäla stommar på våra ponnyer.

Slutligen kan jag bara säga att om man ej är intresserad av att avla fram connemaror som ser ut som connemaror utan vill ha lätta tävlingsponnyer så bör man hellre ägna sig åt Ridponnyavel. Varför hålla på och förstöra en fin ras om man ej gillar den som den ska vara?

Patsy är ett rejält sto, men jag aldrig påstått att hon är enormt grov! Det är Lill-Sis som skriver att det finns folk har misstagit henne för en nordis! Och om våra Connemaror börjar förväxlas med kallblod, vet jag inte om aveln är helt rätt heller...

Annars håller jag med dig om det mesta, vi behöver definitivt hingstar som tex Janus för att få tillbaka rastyp och ben på våra Connemaror. Ett alltför flitigt användande av "främmande blod" höll ju på att få aveln helt överstyr. Nu när vi är på rätt väg igen kanske det åter är dags att börja fundera på framtiden? Vad ska vi göra med avkommorna efter det att blivit guldbelönade på utställning? Ställa dem i hagen och beundra rastypen och skenbensomfånget?

Jag föredrar själv den grövre modellen, Dale Haze är en klar favorit, liksom Janus som är sin morfar upp i dagen. Jag skulle dock inte vilja använda den sistnämnda för egen del, eftersom en hingst måste lämna annat än diplomston och godkända hingstar för att duga åt mig. Jag sätter ridegenskaperna mycket högt, och sticker inte under stol med att jag inte har som främsta mål att avla fram utställningsvinnare. Däremot tycker jag att rastypen är mycket viktig, och jag vill föda upp ponnyer som kan konkurrera både på tävlingsbanan och i utställningsringen. Jag vill inte göra avkall på rastypen, men frågan är vad som är en god rastyp i en ras som Connemara? Eller rättare sagt, hur definerar man egentligen en dålig rastyp? Redan innan man introducerade Little Heaven och Naseel fanns olika modeller, beroende på var på ön de var uppfödda. Så att kategoriskt påstå att hästen inte är rastypisk för att den inte ser ut som Janus är inte heller korrekt. Det finns lättare Connemaror av god rastyp, liksom som det finns grövre "cobbiga" Connemaror med svag rastyp. Den ska absolut inte se ut som en fullblodskorsning, men grov är inte alltid likalydande med en utmärkt rastyp! En Connemara är rastypisk när man utan att tveka kan pricka in rastillhörigheten. Ruben tex, är guldbelönad av irländska domare och lovordad för sin "eleganta" rastyp. Trots att han tillhör den lite lättare modellen, kan inte någon ta miste på rasen.

Viktigast är att välja hingst efter stomaterialet. Har man ett rejält sto kan man kosta på sig en lättare hingst, men har man ett ädelt sto bör man naturligtvis inte välja en sådan. Ibland blir dock inte resultatet det förväntade hur man än gör. Min avkomma efter Gräns Ruben är tex betydligt grövre, både i kroppen och benen än den efter Dale Haze. Det skiljer nästan 2 cm, trots att den senare är 5 cm högre. Modern har själv 18,5 cm i mått, alltså inte extremt benad på något sätt, men väl benad för storleken (140 cm), medan Ruben-avkomman mäter 19,5/143 cm, och den andra 18/148 cm. Så kan det också gå! Det enda som egentligen är grövre på Dale Haze-avkomman är halsen.....

Vi kommer nog aldrig att kunna konkurrera fullt med ridponnyerna på dressyrbanan. Inte i dagsläget iallafall, eftersom man fn efterfrågar "halvblodsgång" på dressyrponnyerponnyerna, och en Connemara ska inte röra sig som ett halvblod. Vi måste däremot vara rädd om Connemarans främsta egenskap, nämligen hopphuvudet. Går det förlorad är vi riktigt illa ute. Ska vi i framtiden bara avla för utställning? Eller ska vi ta tillvara en egenskap som moderföreningen prisar minst lika högt som rastypen? Om aveln (dvs uppfödarna) ska överleva tror jag att vi måste anpassa oss till dem som köper våra ponnyer, dvs ryttarna. Precis som du anser jag att man bör byta ras om man vill avla fram lätta ridponnyer, men jag pratar inte om att avla fram fullblodsponnyer, bara att tänka lite mer på ridegenskaperna. Vi får inte glömma att det faktiskt är en ponnyras, vilket innebär att merparten ska ridas av barn och tonåringar. Man ska inte behöva vara vuxen för att orka rida fram hästen. Vi ska egentligen inte diskutera enskilda hingstar, men på Janus och segheten är det inte bara jag som har reagerat. Jag har flera gånger sett honom tävla dressyr, och hört kommentarer från "ridfolket" att man tycker det ser mycket framtungt/tungridet och segt ut. Har även hört samma kommentarer från ett par av domarna. Det skulle faktiskt förvåna mig om han kommer att ligga bland de främre på prestationslistan i hoppning om 10 år. Av de avkommor jag hittills sett är det få som har imponerat, jag tror inte många kommer att komma högre än LA. De verkar generellt sakna det lilla extra som utmärker en lovande hopphäst. För rättvisans skull måste jag även tillägga att jag bara har sett runt ett 20-tal hittills som varit äldre än 4-5 år. Några bra har jag dock sett, tex Murpy Conneely, men med Dale Haze-Finney Master på mödernet vore det också ytterst märkligt om det blev något annat! Liksom Calvin Klein, men med en mor som härstammar från Coosheen-linjen borde det inte heller kunna misslyckas. Likadant med Gunne Anton som har Nice-n-Easy som morfar. Kapaciteten har inte direkt saknats hos de andra heller, utan snarare "skallen" för hopp, själva "klippet", dvs utan motor händer ändå inget. Därav inte sagt att de är sämre som individer, men jag tror att uppfödaren måste börja vara lika rädd om den egenskapen som om rastypen. Vi vill ha betalt för vår avel, och därför måste vi producera det som marknaden efterfrågar. Rastypen är och förblir oerhört viktig och ska styra aveln hårt, men det får inte bli så att vi stirrar oss blinda, så att resultatet i slutändan bara kan användas att titta på! Vi måste nog börja tänka på att "kliva utanför utställningringen" ibland, för att föra rasen ännu ett steg framåt. Jag skulle därför hellre avla på ett sto med 6 på rastypen, men som placerat sig i MSV hopp, än på ett diplomsto med 10 på rastyp, som trampar sönder varenda bom i Clear Round. Jag sätter absolut inte likhetstecken mellan god rastyp och sämre prestationsförmåga, det är högst individuellt, men jag menar att precis på samma sätt som en ädel hingst kan förstöra rastypen, kan även en populär hingst som "bara" nedärver typ och ben också ha en negativ inverkan på längre sikt. Connemaran är känd som en duktig hopphäst, det är en egenskap som vi måste värna om!

Slutligen tror jag ändå att Ruben skulle ha varit en perfekt partner till Patsy. Jag tror inte Lill-Sis hade behövt oroa sig för benen, jag har inte sett några direkt klenbenta avkommor efter honom. De har varit benade för sin storlek. Däremot ett par med Värnbergs Orion på mödernet, där modern ser ut som en spindel, och som trots detta ligger runt 19-20 cm.

Det är synd att han inte har en hingst efter sig som kan föra prestationsblodet vidare, liksom det är väldigt tråkigt att Murphy inte fick chansen? Jag läste nånstans att han kastrerades pga dåligt temperament, vilket jag faktiskt finner lite märkligt att han skulle ha? Varifrån skulle det komma? Är det någon som vet om han har betäckt överhuvud taget? Det hade varit riktigt spännande att se vad han hade kunnat tillföra aveln....

GRS

men e ruben oxå kastrerad???
vet att han hade dålig sperma 2003 för då blev inte vårt sto dräktigt med honom.
men att han skulle ha kastrerats...
jag har en 1 åring som är e. Grange Flynn Sparrow och U: rubens helsyster Gräns Rebecca.
Han ser mycket fin ut och kommer om allt går som planerat visas som hingst senare i livet.
vi ska betäcka i år igen (rebecca) o vi funderar oxå på hingst.
Rebecca är väldigt lik ruben på alla sätt o vis, mycket energi ,lätt modell o snygg. däremot så kan saker o ting hända lite för snabbt ibland, inte så att hon blir dum utan bara väldigt vaken och reaktionssnabb.
alla dessa saker verkar hon ha nedärvt till sin son Q.
vad tror ni att man skulle lägga på henne.
vill inte ha nån hingst som står så jäkla långt bort då hon blivit svår o köra i trailer. bor själv i hälsingland.

Som helt oinsatt i connemaraaveln har jag naturligtvis inget vettigt att tillägga, mer än att jag kikat runt på hingstarna som nämnts här och det är ju väldigt vad många namn som återkommer både här och där i stamtavlorna (Carna Dun och Dun Lorenzo t ex). Friskt blod är nog viktigt om aveln ska bära framåt någonstans, faktiskt. Och om nu Patsy har Slieve Dara, och sedan dessutom Blue Chief x 2, bakom sig blir det mycket av det, men kanske också av annat?

Så jag skulle nog, av det lilla jag sett här, antingen välja en importhingst med friskt blod eller något helt annat.
Skulle du kunna tänka dig ridponnyavel? För Patsy kan säkert passa i ridponnyaveln, och det kan ge ett visst marknadsvärde åt avkomman om det finns något som "lättar upp" mer och gör den än mer attraktiv på tävlingsbanorna? Jag antar då att det fortfarande gäller att hitta en liten, ädel hingst med prestationsblod och gott temperament, och utan gulanlag. Här är isåfall några godingar :d

Lotus RP (145 cm) är jättefin. 9 på typ och 10 p för trav och galopp - det borde ju inte vara fel på Patsy? hemsida och en till

Veronas Bo-Gi (140 cm) 10 på typ, 9 på temperament och samarbetsvilja, kan ju inte heller vara fel? info

Veronas Gerswin (142 cm) och Feno-Me (144 cm) är snygga och lätta, och Casio (136 cm) som tycks ha bra temperament och ridbarhet (om man ska tro ägare och testryttare) en länk till

Men det kanske är att svära i kyrkan att tycka ridponnyavel är ett alternativ?

...men av de rena fina maror som inte är gula, eller för stora, så finns det några som inte verkar resultera i inavel:

- Coosheen Finbarr, 144 cm
- Dale Haze (eller var han gul fast det inte stod så?), 142,5 cm och prem ELIT
- Öxenholm Marble Jr, 146 cm (lite stor för P. kanske?) och prem ELIT
Och några som inte verkar ha presterat några högre premieringsgrader, men som är små och verkar obesläktade med P (om jag inte missat något, mycket möjligt):
- Kewin, 139,6 cm
- Rooaric, 138 cm
- Öxenholm Mango, 137,3 cm

Vet inte om någon av dem faller dig i smaken?

Det fanns några till som var obesläktade, men jag tyckte inte de såg så roliga ut typmässigt. Lågställd, stort huvud, lång lite svag rygg osv känns inte som något att spinna vidare på? Det fina med maran ska väl ändå vara att den är lite maffig, bärig och stark, men ändå ha något ädelt över sig. När det blir varken det ena eller det andra tycker jag man är mer fel ute än om det väger över åt endera hållet. Men det kanske bara är jag? :o

GRS du var en rolig prick du!Beträffande Janus så är han tävlad bland stora hästar i regionala LAprogram samt ett flertal ridklasser med mkt goda resultat.Så dom domare som du hänvisar till kan ju inte vara dom samma som bedömt honom antar jag.Du hävdar att du inte tror att rastyp hämmar prestation men det är ju precis det du påstår när du säger att du inte tror att någon av ovanstående hingsts avkommor kommer tävla högre än LA nivå.Flertalet av avkommorna är fortfarande unga och presterar mkt bra på tex kvalitetsbedömningar och ridklasser.En connemara är i snitt 13 år och har haft 3 olika ryttare innan dom når MSVklass.Jg kan inte förstå varför man inte kan medge att en bra häst är en bra häst utan måste börja leta fel på den individen!?Klart man kan diskutera enskilda hingstar så länge man utelämnar förtal och falska påståenden!

skrållan skrev:
...men av de rena fina maror som inte är gula, eller för stora, så finns det några som inte verkar resultera i inavel:

- Coosheen Finbarr, 144 cm
- Dale Haze (eller var han gul fast det inte stod så?), 142,5 cm och prem ELIT
- Öxenholm Marble Jr, 146 cm (lite stor för P. kanske?) och prem ELIT
Och några som inte verkar ha presterat några högre premieringsgrader, men som är små och verkar obesläktade med P (om jag inte missat något, mycket möjligt):
- Kewin, 139,6 cm
- Rooaric, 138 cm
- Öxenholm Mango, 137,3 cm

Vet inte om någon av dem faller dig i smaken?

Det fanns några till som var obesläktade, men jag tyckte inte de såg så roliga ut typmässigt. Lågställd, stort huvud, lång lite svag rygg osv känns inte som något att spinna vidare på? Det fina med maran ska väl ändå vara att den är lite maffig, bärig och stark, men ändå ha något ädelt över sig. När det blir varken det ena eller det andra tycker jag man är mer fel ute än om det väger över åt endera hållet. Men det kanske bara är jag? :o

Dale Haze, Öxenholm Marble Jr och Öxenholm Mango har gulanlag.

GRS

Hihi Cosheen Finbarr är ju hela släkten redan betäckt med ;) Det blir nog lite mkt av samma linjer då *fnissar*.

Det är med psyket och hoppviljan är såvrt. Patsy hoppade 8-7 som treåring, uruselt föreberedd pga dåligt planerad flytt och lymfangit. Det är ju naturligtvis inte dåligt men på kvalitets hoppade hon 6-6 för samma domare, då ville hon inte alls, hela dagen var hon seg som en slempropp och ville inte vara med.

Men rent generellt verkar hoppgenerna finnas i henne under gynnsamma förutsättningar som matte på ryggen eller om man hoppar ute. Annan ryttare i kombination med ridhus tar död på hoppviljan totalt, då ser hon ut som en övergödd ko.

Så lite knepig är hon.

Och avel är VÄLDIGT knepigt.

Eftersom jag är insatt i fallet råkar jag veta att Gräns Murphy Conneelly visst är kastrerad pga temperamentet. Han var mkt stökig och svårhanterlig som hingst. Hans tränare kunde ej rida honom bland andra hästar mm. Kunde ej sitta upp om det var andra runtomkring för då försökte han langa av osv. Nu när han är valack har han lugnat sig men är ändå en häst som kräver en rutinerad ryttare. Och var kan detta temperament komma ifrån? Kanske från det fina mödernet som är känt för att ha gett ganska heta individer. Har bla läst en massa insändare här på Bukefalos från ägare till hästar från detta stuteri som berättar om att deras ponnyer är mkt speciella och ej barnponnyer. Detta är kanske inte så konstigt då det ligger massor av fullblod som spätt ut det fina connemarablodet alldeles för mkt i bakgrunden.

Jag hoppas och önskar att det tas in fler ponnyer med god rastyp och härstamning utan för mkt inslag av främmande blod i Sverige så att vi får lite balans på connemaraaveln igen. Här har avlats helt fel med hästar som kan ha fullblod och arab alldeles för många gånger i sin stamtavla.

Att avla på exteriör behöver inte betyda att avla för utställningsringen. För att vinna en utställning måste hästen ha mkt god exteriör och normen för en sådan är satt för att uppnå så god hållbarhet samt så bra rörelseschema som möjligt. Att avla för god exteriör hänger därför samman med att avla på god ridbarhet, en korrekt häst med goda och fria rörelser brukar ha goda ridegenskaper. Exteriördomare av idag är inga "dumhuvuden" som väljer ut grova och framtunga hästar för att de anser att de är rastypiska. Om man kikar på utställningar världen över så kan man se att det ofta är grovbenta men mkt linjerade connemaror som väljs ut. Dessa ser oftast otroligt trevliga och inbjudande ut för ridning.

positivapuh skrev:
GRS du var en rolig prick du!Beträffande Janus så är han tävlad bland stora hästar i regionala LAprogram samt ett flertal ridklasser med mkt goda resultat.Så dom domare som du hänvisar till kan ju inte vara dom samma som bedömt honom antar jag.Du hävdar att du inte tror att rastyp hämmar prestation men det är ju precis det du påstår när du säger att du inte tror att någon av ovanstående hingsts avkommor kommer tävla högre än LA nivå.Flertalet av avkommorna är fortfarande unga och presterar mkt bra på tex kvalitetsbedömningar och ridklasser.En connemara är i snitt 13 år och har haft 3 olika ryttare innan dom når MSVklass.Jg kan inte förstå varför man inte kan medge att en bra häst är en bra häst utan måste börja leta fel på den individen!?Klart man kan diskutera enskilda hingstar så länge man utelämnar förtal och falska påståenden!

Medelåldern för placerade Connemaror i MSV klass 2002 var 12 år. Drygt 60% av dem var 12 år och yngre, med en medelålder på 9 år.

Ridklasser är inte speciellt meriterande tycker jag, och kvalitetsbedömningar kan i bland vara missvisande. Det finns hästar som dömts ner totalt i hoppningen, som senare placerat sig i MSV. Det finns också hästar som fått 8-8 och sen inte kommit någonstans. Jag drar iallafall inga större växlar på vad en ung häst presterar under en dag med många olika moment. Det finns tex godkända hingstar som gjort urdåliga resultat på kvalitetshoppningen. Skulle man benhårt tro att det alltid finns ett samband mellan hingstens resultat och hans nedärvning, ja, då vore det väldigt lätt att förutspå framtiden. Nu brukar för all del inte äpplena falla så långt.....se tex på Hagens O´Chief, men man måste komma att många hästar är trötta redan efter halva dagen, och presterar därefter. Det är stor skillnad på att se en 4-5 åring på "hemmaplan", där den får hoppa i lugn och ro i en avspänd och bekant miljö. Den behöver varken trissa upp sig eller bli blockerad av osäkerhet eller rädsla, den tar för sig på ett helt annat sätt, och det blir därmed lättare att se vad den egentligen går för.

Nej, jag tror inte att rastyp hämmar prestation, och jag har aldrig påstått att den skulle vara orsaken. Var snäll och peka ut var någonstans jag skrivit att det beror på deras rastyp om de inte kommer högre än LA!! Men eftersom du ändå drar upp den, de flesta har en alldeles utmärkt sådan, och det är snarare en "förmildrande" egenskap isåntfall! I det värsta scenariot har vi ju en Connemara med svag rastyp som inte kan prestera heller! Så återigen, det är "skallen", dvs motorn och viljan som jag tycker mig se saknas hos flera av dem. Vilket som sagt inte har något med rastypen att göra!

Janus har en excellent rastyp och en mycket bra exteriör, goda gångarter, och han stämplar sina avkommor på ett ypperligt sätt. I det avseendet gör han mycket stor nytta, men sorry, jag tror bara inte på honom som hoppförvärvare. Jag tror att det isåntfall kräver mycket motor på mödernet. Och det var detta som var upphov till den här diskussionen, om Lill-Sis skulle lägga på ytterligare ett led Slieve Dara, och hur det ev skulle kunna komma att påverka avkomman. Med tanke på den "seghet" som förknippas med en hel del av hans ättlingar. Slieve Dara hade många fantastiskt goda egenskaper, men i stort sett alla hingstar har minuspoler som du kanske vet. Därför tror jag tex inte heller att Poetic Justice kommer att gå till historien som den hingst som lämnat flest diplomston och guldhästar, men jag tror att han kommer att visa sig vara bland de största hoppförärvarna av alla Connemarahingstar genom tiderna i Sverige. I ett demokratiskt land får man tro och tycka precis vad man vill. Att leta fel är en sak, att förstå att även solen kan ha fläckar är en helt annan.

Jag råkade överhöra ett samtal mellan några dressyrdomare, av vilka jag känner ett par till utseendet. Vilka som dömde har jag däremot ingen aning om. Mitt intresse för dressyr på den nivån är inte översvallande stort.

GRS

lil-sis skrev:
Hihi Cosheen Finbarr är ju hela släkten redan betäckt med ;) Det blir nog lite mkt av samma linjer då *fnissar*.

Det är med psyket och hoppviljan är såvrt. Patsy hoppade 8-7 som treåring, uruselt föreberedd pga dåligt planerad flytt och lymfangit. Det är ju naturligtvis inte dåligt men på kvalitets hoppade hon 6-6 för samma domare, då ville hon inte alls, hela dagen var hon seg som en slempropp och ville inte vara med.

Men rent generellt verkar hoppgenerna finnas i henne under gynnsamma förutsättningar som matte på ryggen eller om man hoppar ute. Annan ryttare i kombination med ridhus tar död på hoppviljan totalt, då ser hon ut som en övergödd ko.

Så lite knepig är hon.

Och avel är VÄLDIGT knepigt.

Ja, det låter inte helt obekant! Slempropp var ett just ett snyggt uttryck! Jag inte sett Patsy hoppa, så jag ska inte uttala mig om just henne, men kvalitetsresultat säger inte alltid sanningen. Unga orutinerade hästar kan reagera på nya ställen, antingen med att tramsa runt eller med att inte vilja gå fram. Ridhus/ny ryttare i kombination kanske blev för mycket den där gången? Du vet bäst själv hur förberedd hon var, om hon verkade osäker på sig själv osv. Om det är sådan osäkerhet brukar det gå över med lite träning, och då kommer isåntfall geisten om den finns, men en del bara ÄR och förblir sådana. De har helt enkelt inte det lilla extra. För övrigt kan de både hoppa högt och ha en bländande teknik.....

GRS

Vore kanske nyttigt att kolla härstamningen vid val av hingst. Om man tex skulle betäcka Patsy med Gräns Ruben så skulle avkomman få ca 18 ggr fullblod samt 5 ggr arab i sin härstamning.

Detta med förärvning av prestationsegenskaper är också lite knepigt. För att kunna säkerställa ngt sådant så skulle ALLA individer få exakt samma uppforstran, inridning och träning. Sedan kunde man mäta de prestationer de utförde. Som det är nu kan en tex en hingst göra ett bra löshoppningsprov och den får sedan rykte om sig att vara hoppförärvare. Denne hingst drar sedan till sig ston med egna prestationer där ägarna önskar avla fram hopphästar. Dessa hästar säljs sedan till hoppintresserade människor som ger dem den träning de behöver. Dessa hästar visar sig väl på hopparenan och så har man bevisat att hingsten var en hoppförärvare.

Sanningen är att en annan ponny men helt annan stam kanske lyckats lika väl om den fått samma uppfostran och träning som ovanstående avkomma. Därav är det mkt svårt att utvärdera detta med prestationsförärvning.

Jag har själv sett exempel på hästar som varit hoppavlade (e. hingst med sk hoppstam samt mor med hoppdiplom) som svävat fram i en maffig trav men vägrat hoppa, hade usel teknik och inget mod på hindren. Sedan kom en häst (som för övrigt hade Janus som far samt dressyrtävlad mor) med energi, teknik och otroligt bra skalle för hoppning.

Har också sett exempel där man slitit med ponnyer som varit prestationsavlade (för hoppning) där hästen varit otroligt ovillig att samarbeta, knepig att hantera, svårriden mm mm. Ägarna har lagt ned extremt mkt arbete, pengar och tid på denna ponny "för att den har ju så bra prestationsstam". När barnen vuxit upp och blivit så stora (dvs övre tonåren) att de lyckas rå på ponnyn har de sedan lyckats tävla den i Msv hoppning. Sedan sägs det att "ponnyn är så bra för att den har den och den stammen"...

Jag undrar också varför hoppning har en högre status än dressyr? Om en connemarahingst förärver bra gångarter så sägs det lite nedlåtande att den ju bara förärver "dressyrponnyer". Ja, och vad är det för fel med det då? Dressyr borde ha högre status än hoppning för det kräver otroligt mkt av både ryttare och ponny.

Om en hingst som folk fått för sig "bara" ger dressyrponnyer gett några ponnyer som visat talang för hoppning också så heter det alltid att "det är ju inte så konstigt med det och det mödernet" och så lyckas men leta fram ngn hoppförärvare på moderns sida. Snacka om att bara se det man vill se. Hingst och sto ger 50% av genuppsättningen punkt slut.

Frasse!Håller helt med i ovanstående inlägg!

GRS!Vad bra!Då är vi ju överens

Som ägare till en Gräns ponny kan jag säga att deras ponnier är speciella, däremot inte sagt att de är barnponnier eller ej. jag var 13 då jag köpte min ponny och hade inga problem med henne.
Rids på vanligt tränsbett, och har ALDRIG haft problem med hanteringen av henne, vare sej vi varit hemma eller ute på tävling . Däremot är det en känslig dam som inte vill bli sparkad i magen eller ryckt i munnen ( men vilken ponny vill bli de?) , då blir hon stressad.
Sen märks ju naturligtvis fullblodet i henne då hon är väldigt vaken och kvicktänkt men ABSOLUT INTE dum. Vill alltid vara till lags.
har träffat alla hennes helsyskon (Ruben , Robin, Tussilago, Fanny ) samt halvsyskon och syskonbarn och visst har dom varit vakna och kvicktänka men ingen har varit dum att hantera eller med andra/främmande hästar.

Frasse skrev:
Eftersom jag är insatt i fallet råkar jag veta att Gräns Murphy Conneelly visst är kastrerad pga temperamentet. Han var mkt stökig och svårhanterlig som hingst. Hans tränare kunde ej rida honom bland andra hästar mm. Kunde ej sitta upp om det var andra runtomkring för då försökte han langa av osv. Nu när han är valack har han lugnat sig men är ändå en häst som kräver en rutinerad ryttare. Och var kan detta temperament komma ifrån? Kanske från det fina mödernet som är känt för att ha gett ganska heta individer. Har bla läst en massa insändare här på Bukefalos från ägare till hästar från detta stuteri som berättar om att deras ponnyer är mkt speciella och ej barnponnyer. Detta är kanske inte så konstigt då det ligger massor av fullblod som spätt ut det fina connemarablodet alldeles för mkt i bakgrunden.

Jag hoppas och önskar att det tas in fler ponnyer med god rastyp och härstamning utan för mkt inslag av främmande blod i Sverige så att vi får lite balans på connemaraaveln igen. Här har avlats helt fel med hästar som kan ha fullblod och arab alldeles för många gånger i sin stamtavla.

Att avla på exteriör behöver inte betyda att avla för utställningsringen. För att vinna en utställning måste hästen ha mkt god exteriör och normen för en sådan är satt för att uppnå så god hållbarhet samt så bra rörelseschema som möjligt. Att avla för god exteriör hänger därför samman med att avla på god ridbarhet, en korrekt häst med goda och fria rörelser brukar ha goda ridegenskaper. Exteriördomare av idag är inga "dumhuvuden" som väljer ut grova och framtunga hästar för att de anser att de är rastypiska. Om man kikar på utställningar världen över så kan man se att det ofta är grovbenta men mkt linjerade connemaror som väljs ut. Dessa ser oftast otroligt trevliga och inbjudande ut för ridning.

Det var tråkigt att höra. Jag hoppas att han fick en ordentlig chans, att det inte bara var den "kaxighet" som en ung hingst kan visa upp innan han lärt sig spelets regler. Jag har inte fått uppfattningen att han varit svår att hantera på hingstpremieringar, kvalitets osv? Om inte annat brukar sånt avslöja sig hos veterinärerna. Jag frågar mig också varifrån detta dåliga temperament kan ha kommit? Knappast från mödernet, Dale Haze är ju vänligheten själv. Min avkomma efter honom var visserligen en riktig skit att hantera innan kulorna rök, speciellt om man jämför med Ruben-avkomman, men det får jag ta på mig själv. Jag hade nog bättre pli på den senare. Mödernet är avlat för prestation och ponnyerna är kända för att vara ganska heta, det är riktigt, men jag har då aldrig hört talas om att de inte går att hantera bland andra hästar pga det. Eller att skulle vara elaka/dumma på andra sätt. Att de inte i första hand avlas för att bli barnponnyer är nog också riktigt, men å andra sidan, när dottern på stuteriet började tävla Murphys mor var hon väl inte mer än 10-11 år. Storleksmässigt lagom på B-ponny, men stoet tog henne snällt runt i klasserna, utan att dra nytta av sin storlek och styrka. Ingen av dem hade någon vidare rutin på tävling. Barnponny? I vilket fall en otroligt klok och snäll ponny! På ett besök på stuteriet för ett tag sen såg jag deras albino dragas omkring på gården av ett gäng barn. Det var ungar på ryggen och runt benen, och hundar som sprang omkring och skällde. Stoet, helsyster till Ruben, reds fö av dottern nästan innan hon kunde gå. Barnponny.....tja, vad vet jag...

Jag såg dock Ruben på en hoppträning förra året, och han gav verkligen sin 13-åriga ryttarinna fullt jobb. Inte försökte han slänga av henne, och inte brydde han sig om de andra hästarna heller, men däremot försökte han slänga sig mot varenda hinder han kom i närheten av. Jag tror han blev så lycklig över att få hoppa, och i upphetsningen över det fick han lite svårt att sansa sig. Hon blev faktiskt tillsagd att åka hem och "fostra" den 21-årige hingsten tills nästa gång! Att hästar är så otroligt hoppglada kan förstås ses som negativt av vissa, men jag kan inte se det som ett problem. Det föds en massa Connemaror som inte har det temperamentet, så nog finns det hästar för alla kategorier ryttare ändå. Men rent principiellt har du förstås rätt, jag skulle inte köpa en ponny som Ruben till ett handikappat barn! Paradoxalt nog såldes min Ruben avkomma till en familj med ett sådant. Hon delar honom med sin friska syster som tränar och tävlar...

Jag håller också med dig om att vi har avlat alldeles för mycket på fullblod och arab. Man tackar en högre makt för att Slieve Dara ändå hamnade väldigt rätt. Stona på Brantshammar var utspädda, Keehaune Belle hade Naseel ox till farfar, och det hade Brantshammar June också, plus att hennes mor var efter Carna Dun (Little Heaven xx), så han passade utmärkt bra på dem. Athos och Lambay Boy var väl de sista hingstarna i Sverige utan inslag av fullblod eller arab har jag för mig? Eller finns det idag några som är helt i avsaknad av det? Jag vet inte om dessa två utmärkt sig som bättre än alla andra, men tanken slår mig att det fina connemarablodet kanske inte alls hade varit så fint utan fullblodsinslag?

Hade Carna Bobby varit den store förärvare som han var om han inte varit 1/4 fullblod? Det får vi aldrig veta, men vi ska nog vara oändligt tacksamma att man godkände hans mor trots att hon var efter en icke godkänd fullblodshingst. Utan henne hade vi inte haft hingstar som Coosheen Finn, Ballydonagh Bobby, Leam Bobby Finn och Ashfield Bobby Sparrow osv. Vilket för vår del hade betytt att vi varken haft Dale Haze eller Coosheen Finbarr. Dale Haze´s mormor var efter Doon Paddy (Carna Dun), och utan Little Heaven xx hade vi inte heller haft Marble Jr, som har Carna Dun i 3:e led på fädernet. På hans möderne finns även Winter och hans mormor var e Carna Bobby - Carna Dun. Dessutom ligger Nazeel ox i 6:e led.

Marble Jr har 16% främmande blod fördelat på led 4-8 (Janus 17% fördelat på led 4-9), och det tror jag inte vi ska vara ledsna för alls! Räknat på ditt sätt (9 led) skulle tex en avkomma efter Marble Jr och Patsy också få fullblod 18 ggr och arab 4 ggr i härstamningen, mao lika många gånger som en avkomma till Ruben och Patsy. Hon har 10% främmande blod, men mer än hälften (8) av hennes 13 fullblod återfinns i led 8-9. Den närmaste i 6:e led, och resten (4) i 7:e led. Jag tror inte det har någon betydelse, men enligt ditt sätt att se på saken skulle det göra en avkomma efter Marble Jr/Janus och Patsy till 3/4 Connemara? Eller till något som platsar i Ridponnyavel, eftersom den därmed får samma procent främmande blod som Gräns Ruben. Eller?? För övrigt instämmer jag helt, det ÄR nyttigt att kolla härstamningen vid val av hingst.....

GRS

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Är ute och velar om hingstar till mina ston och har lite huvudbry om min 5åring, eller ja 6åring är hon ju snart. Tanken var att det...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 874
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka