Vem skulle ni välja?

Sv: Vem skulle ni välja?

Conneely är visst kastrerad, förklarar ju varför han inte finns med på listan. Och jo Patsy är ett riktigt Packie-barn, dvs mkt humör och ganska hård men snäll och dessutom vacker ;) Patsy börjar ju bli stor men han har inte så många årgångar så jag vet inte riktigt hur det är med storleken.

Jo jag vill nog helst ha en äldre hingst, funderar på någon runt 140 och gärna ELIT för då vet man iaf att hingsten ger bra, iom att jag ska sälja. Alt högt premierad prestation.

Jag har faktiskt mailat stationen där han står... Får se vad de säger.

Calvin klein RC89.Modell mindre m exteriör,temperament,hoppförmåga och en meriterad härstammning både ext.och prestation.Har sett trevliga avkommor efter honom.

Gräns Murphy Conneely är kastrerad pga att han var lite för stökig. Hans ägare är en seriös uppfödare och anser inte att hans temperament motsvarar det som en connemara skall ha, connemarorna skall kunna hanteras av barn och ungdomar och ett alltför besvärligt temperament bör ej föras vidare.

Du har helt fel vad gäller ditt uttalande att ngn skulle ha betäckt med ovanstående hingst då han ej har betäckt ngt sto alls.

Angående hingst till ditt sto så tycker jag att du gör helt rätt i att ej späda på med mer Slieve Dara blod då vår avelsbas är mkt snäv och vi ej bör syssla med alltför stor inavel, Dessutom är Patrick Hooligan också linjeavlad och ligger på gränsen för vad man brukar rekommendera, dvs 6,25%.

Du bör fundera över ditt stos för- och nackdelar och sedan försöka hitta en hingst som du tror passar just henne. Sedan beror detju helt på om du vill avla "riktiga" connemaror med god rastyp och alla de andra egenskaper som en bra connemara skall ha (dvs: härdighet, gott temperament, naturliga gångarter, god hoppförmåga, sundhet osv). Idag finns tyvärr inte alltför många hingstar som lever upp till och kombinerar alla dessa egenskaper.

Ett tips är att försöka gå på ett mkt gott möderne. Dina funderingar kring elitpremierade hingstar är också bra. Dessa hingstar har ju med all önskvärdhet visat att de är goda avelshingstar. En bra avelshingst måste GE BRA AVKOMMOR. Det räcker inte med tävlingsprestationer eller utställningspris. Ett bra tips är att åka runt och titta på avkommor, inte koncentrera sig bara på hingstens utseende.

Hingstar med god rastyp och intressant härstamning är: Coosheen Finbarr (nytt blod för Sverige samt gott möderne), Calvin Klein (mkt gott möderne), Öxenholm Marble Jr (elitpremierad m gammal stam m gott fäderne och möderne), Dale Haze (elitpremierad, gammal gedigen stam), Frederiksminde Hazy Chance, Lofty Roderic och Ashfield Cathal Crobdhearg.

Angående ditt påstående om att det är smidigt med fryst sperma så ska man vara medveten om att det är ganska låga dräktighetssiffror vid användning av sådan. Man får också räkna med mkt större kostnader än om man betäcker naturligt. Vid användande av transportsperma (kyld) ska man kolla upp så att hingstens sperma verkligen klarar sådant förfarande samt vilka dagar man kan få sperman skickad till sig. Har man riktig otur så inträffar skicken aldrig just de dagar stoet har ägglossning.

Det är mkt att tänka på inför en betäckning speciellt om man vill vara seriör och inte bara tänka på sina egba önskemål utan även på att bevara rasen. Tänk på att connemararasen (som många andra raser) är ett kulturarv väl värt att bevara!

Det är vad de sade till mig, att de hade betäckt med honom för de blev imponerade vid premieringen. Men vi kan ju ha missuppfattat varandra.

Och jo det är rent logistiskt smidig med fryst/kyld etc då jag har en mottagarstation väldigt nära = lätt att åka till.

Sen finns det ju en anledning till att jag inte har bestämt mig... Jag vet inte vad jag ska välja då jag gärna vill ha just en kanonhingst med BRA meriter och många gånger så känns annonserna "blaha".

Patsy själv är bevisligen av god rastyp (8 och 9 överlag visad), trevlig att ha och göra med men inte riktigt en barnponny (ännu iaf), inte dåliga gångarter men de kunde vara bättre (977), hoppar bra gör hon (konstigt vore det annars :) ). Så en hingst med gott temperament, bra exteriör och lite bätte gångarter i första hand. Som nedärver det också förstås.

Skulle jag göra ett föl till mig så skulle jag ta Fendth men iom att jag ska ta ett föl och sälja så blir det lite mer klurigt, Fendth är bra men det kanske finns andra som passar Patsy bättre.

ursäkta dum fråga:
Vad är/vem är BEC?

betyder att hästen är;

dubbelgul
cremello
albino (i folkmun)

Bra att du benat ut vilka önskemål du har på hingsten, i ditt fall bra temperament, bra gång och god förärvning.

Eftersom du har tänkt sälja avkomman så ska du nog inte betäcka med en hingst där det är risk att avkomman blir BEC. Det är inget fel på BEC hästar men de har lägre avelsvärde och risken är att du får mindre betalt för den.

Ett bra tips är att titta på både prestations- och exteriörtoppen som SCS sammanställer varje år. I exteriörtoppen kan du av siffrorna enkelt läsa ut om hingsten lämnat bra rastyp, bra ben och bra gång genom att kika på delsiffrorna i varje hingsts index.

Tyvärr finns inget index för temperament ;) men inom det området får du fråga tex folk som avkommor efter just den hingsten eller så fråga hingstägaren och hoppas på att den är sanningsenlig mot dig. I connemaravärlden cirkulerar det tyvärr ibland grundlösa och illvilliga rykten om vissa hingstar. Precis som i övriga världen så drivs en del hingstägare (och stoägare med förstås) av prestige och avundsjuka. De saker man hör ska man ta med en nypa salt och försöka ta reda på fakta samt bilda sig en egen uppfattning.

Om du är beredd att ta de ökade kostnaderna som transport- eller fryst sperma innebär kan du ju kika lite utomlands för att försöka hitta en bra hingst till ditt sto. Ett ovanligt blod kan öka chanserna att sälja avkomman. Men då minskar naturligtvis dina chanser att ta reda på hur hingsten nedärver sig temperamentsmässigt osv.

Lycka till med betäckningen!

Hej! (lånar knapp)

Cosheen finbarr tycker jag verkar vara väldigt trevlig och kul med lite nytt.

Hade samma problem för två år sedan men satsade lite och tog chansen på Cocum Thunderboy som Stutteri Skatholm leasade från Frankrike. Han ska ev komma till Danmark i år igen.

Resultatet blev bra tycker jag. En mkt rejält benad och connemarig hingstunge.
Han verkar ha supertemperament också.
Ska bli intressant och se hur han utvecklas
Stoet e juno rory - Lambay boy
Såhär såg han ut som vid 3 mån: http://hem.bredband.net/vichal/sjodalen/ManoWar.htm

kolla länk via scs till C. thunderboy och cosheen finbar (Lofty)
.

Senast ändrad:

Hingstungen efter C Thunderboy såg mtk fin ut, bra resning och rejäla ben.

Thunderboy kommer till Danmark i år igen om han får tillräckligt många bokningar.

<Eftersom du har tänkt sälja avkomman så ska du nog inte betäcka med en hingst där det är risk att avkomman blir BEC. Det är inget fel på BEC hästar men de har lägre avelsvärde och risken är att du får mindre betalt för den>

Det stämmer inte riktigt. En BEC (av Connemararas) har inget avelsvärde alls, eftersom de inte är godkända för avel. De registreras i SCS slaskregister, och avkomman kan därmed aldrig komma in i stamboken. En bra häst har ingen färg dock, så att du skulle få mindre betalt för att hästen har dubbla gulanlag beror nog snarare på att den inte är tillräckligt bra. En kompis till mig tex sålde sin 4-åriga D-ponnyvalack, grundutbildad men ej tävlad för 50.000:- förra året. Hon hade tänkt gå ut med 40-43.000:-, men eftersom det var flera som ville ha honom blev det budgivning...

Personligen tycker jag inte man behöver SATSA på att få dubbelgula föl, men att välja en mindre passande men "säker" hingst är också att göra aveln en otjänst. Hellre en bra BEC än en sämre med färg!

GRS

Har precis kollat med ägaren. De betäckte med Coosheen Finbarr. Bella och Patsys mamma är tydligen betäckt med honom oxå.

Ursäkta att jag kommer in och "stör" tråden -

Men vilken är logiken i att helt utesluta BEC när det finns så mycket gult i rasen? Mycket knepigt i mina ögon! Vad är det som är "dåligt" avelsmässigt med en BEC? Att de alltid lämnar gult? ;)
Jag förstår att en BEC kan ha det lite svårare med solen tex, men det kan väl inte vara kassationsorsak?
Handlar det enbart om gamla traditioner och "okunskap" om hur dubbelgula uppkommer?

evis skrev:
Ursäkta att jag kommer in och "stör" tråden -

Men vilken är logiken i att helt utesluta BEC när det finns så mycket gult i rasen? Mycket knepigt i mina ögon! Vad är det som är "dåligt" avelsmässigt med en BEC? Att de alltid lämnar gult? ;)
Jag förstår att en BEC kan ha det lite svårare med solen tex, men det kan väl inte vara kassationsorsak?
Handlar det enbart om gamla traditioner och "okunskap" om hur dubbelgula uppkommer?

Ja, det har jag frågat många gånger! Det här är idioti på hög nivå! Tyvärr styrs Connemarasällskapet av den irländska moderföreningen i frågan, som helt enkelt inte vill ha de dubbelgula. Tyvärr har de också absolut NOLL kunskap om hur färger nedärvs. Har man hört en ledamot av CPBS och tillika stor uppfödare säga "vart 4:e föl blir BEC, därför ska man byta hingst efter tre föl" och "min hingst är en säker dun, eftersom han inte lämnat några BEC", ja, då har man hört det mesta, och inser att det inte går att komma med några som helst motargument.

GRS

Jag tänker ju sälja som föl och då spelar ju färgen in, tyvärr. JAG ser det inte som en katastrof med en BEC men eftersom jag får sälja fölis på föräldrarnas meriter så blir det enklare med en "helärgad".

Har inte bestämt mig ännu men jag ska nog kasta ett par ögon på de ELIT-premierade som finns, det känns säkrast på ngt vis.

Falköping var bökigt.

Har börjat titta lite på Dale Haze, ngn som vet hur det är med hans gulanlag? Existerar det eller inte? Har ju ett "frågetecken" efter sig på hingstlistan.

*s* Då ska jag inte besudla släktskapet med ännu en ;) Vill iofs ändå inte betäcka med en sådan ung hingst. känns tryggare med något beprövat. Men Patsys mamma har ju än så länge "producerat" bra avkommor så då skulle jag också testa oprövade hingstar :)

lil-sis skrev:
Har börjat titta lite på Dale Haze, ngn som vet hur det är med hans gulanlag? Existerar det eller inte? Har ju ett "frågetecken" efter sig på hingstlistan.

Gulanlaget vet jag inget om, men jag tycker att det är en himla trevlig hingst :love: ! Jag har träffat honom mycket ute på tävlingsplatser & han har alltid uppfört sig väl. Han är ju dessutom välmeriterad & ganska liten.

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Är ute och velar om hingstar till mina ston och har lite huvudbry om min 5åring, eller ja 6åring är hon ju snart. Tanken var att det...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 874
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka