Vem skulle ni välja?

lil-sis

Trådstartare
Patsy bara växer och växer och som det ser ut nu så kommer hon att bli för stor till nästa år när det är dags att mäta igen. Och enligt planerna så kommer jag att betäcka henne istället (eller om jag kanske tom gör det redan i år iom att säsongen ändå är borta pga sjukdom och det kommer fler föl i stallet nästa år).

Men vilken hingst skulle ni välja till Patsys stam?

Patsy själv är stenhård i psyket men snäll, avkomman får gärna få lite bättre gångarter även om hennes egna inte är dåliga.

Hon är

e Carnaby Patrick Hooligan RC79 u Hold Double Belle RC1014 ue Countach Campbell RC 75

Brantshammar Bell Dara RC28 som uee och uue.

Har inga tankar på att behålla ev föl i dagsläge så det bör vara en "säljbar" stam och kanske en hingst som ger lite mindre avkommor då hon är ganska stor själv. Hon är stambokförd så avkomman får alla "rätta" papper etc.

Sv: Vem skulle ni välja?

Det är ingen katastrof för mig om det blir en BEC, sänker priset lite men det är inte några pengar jag är ute efter.

(Själv är jag sugen på Fendth och Patsys uppfödare tycker även att det är ett bra val men det finns ju många andra hingstar).

kolla in Rolls royce!!! Jag kan inte så mkt om connemara stammar, men han är otroligt trevlig och snygg individ med enorm ridbarhet!!!
Hans avkommor har ju inte blivit fy skam heller... Passa på medans han ännu är i avel.

Nix, för mkt inavel :)

Bortsett från det skulle jag kunna tänka mig att välja honom. Finns ju dessutom fryst, himla praktiskt :9

Senast ändrad:

Då antar jag att Juno Rory går bort av samma anledning? Annars har du ju en bra storlek (liten!), mycket goda tävlingsmeriter och bra gångarter på den hingsten.

Tycker att du skall välja en hingst med säker prestationsstam, då Patsy har 2x Bell Dara i sig, han ligger ju tvåa totalt på livstidstatistilken över ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlinsavkommor...

Kamik Breeze? Höga tävlingsmeriter, 140 cm, inget gulanlag, Lambay Inver (som ligger totalt 7:a i avkommestatistiken när det häller förärvning av poängtagande tävlingsavkommor) som morfar?

Fendth är ju jättetrevlig, han står väl här nere i Skåne numera (i Rydsgård, bara några kilometer härifrån mig...)

Jag är själv förtjust i Lofty Roderick, men han kanske är för stor?

Hlsn Helena

Jag vet, hade jag vetat att de skulle sälja honom till Skåne hade jag betäckt Patsy som treåring bara för att slippa resan! Då hade fölis haft två kamrater här i stallet (fast jag funderar på att fråga om hon inte kan få stå hos andra ponnyston istället, finns ju en del ställen i krokarna).

Knepigt det där eftersom Fendth är en sådan trevlig hingst och de avkommor jag har haft hemma hos mig efter honom har också varit trevliga! (Och sen se bara på alla avkommor Shanna/Fendth...) Shanna är ju iofs också ett väldigt bra sto med bra gångarter (och stor).

Kamik finns ju på ett trevligt avstånd :)

Iom att Patsy är så stor vill jag helst ha en mindre hingst även om inte det ger några garantier.

Junor är fin och hos Pytt kan jag lämna Patsy men det är Slieve Dara som spökar, blir ju gärna lite för mkt av det goda så att säga.

Senast ändrad:

eftersom jag nästan inte vet nånting om connemaror måste jag fråga om dom får vara över ponnymåttet?

vet en supertrevlig Lofty Roderic avkomma som har växt över ponnymåttet. hyfsade gångarter och jättefin hoppteknik.
f.1996, lämnat 2 avkommor

Ammi
Ammi hopp

Patsy stambokfördes som treåring i samband med att hon fick sitt avelsdiplom så därför kan hennes avkommor få alla rätta papper etc. Däremot om jag hade väntat med att stambokföra till hon fått första fölet och kanske hunnit växa över så skulle hon stambokföras i "B-registret". Det är alltså tänkt att de ska hålla ponnymått.

Fler förslag?

Det finns ju inte så väldans jättemånga hingstar att välja på men några till finns det ju :)

Kolla med ägaren till Patsys lillasyster. Hon ska ju föla snart men kommer inte ihåg vad hingsten heter. ;)

Det finnes jo noen i Norge også, men hvordan de er av kvalitet osv. vet jeg svært lite om siden jeg ikke er så veldig 'inne' i avl.
Info kan du finne her.

lånar kanpp.
vi ska oxå betäcka connemara i år..

Grange Flynn Sparrow har vi en jättetrevlig 1 årshingst efter..
fast flynn e ju rätt stor.
Vet inteom Gräns Ruben går i avel i år.. men han har ju litet bakåt.. mamma e ju C ponny.

själv funderar vi på Rolls Royce och hagens o'chief medan dom fortfarande e i avel.
fendth tror ja e jättetrevlig o har fått för mej att han e väldigt lugn.
har träffat 2 avkommor till honom oxå som varit trevliga (bla. shannado i dressyrlandslaget).

Gräns Murphy Conneely har de betäckt med men jag blev inte så imponerad av honom... Dessutom är han efter Janus som M&J inte rekommenderar till Patsy.

Han är så ung också, vill hellre ha en lite mer beprövad hingst till Patsy iom att hon också är ung.

Just nu lutar det ändå åt Juno Rory pga storlek och användbarhet (och så närhet). Har mailat J och frågat henne också.

Senast ändrad:

O´Chief är Patsys farfar så han går ju bort men han är ruskigt snygg :) Rolls Royce är också väldigt snygg och är ju faktiskt Shannado´s morfar ;)

Fendth ligger som sagt varmt om hjärtat och han har kanonpsyke, inte fel om man ska göra en "barnponny" (eller en ponny till mig, vet inte om jag kommer att kunna sälja).

En liten undran varför inte Janus? Fast det förstås i år ska han ju till Irland över säsongen och ta hand om deras connemaradamer :D
Nin

Tror det är både psyke och stam. Och storlek.

Jag vet inte riktigt men de har bra koll på läget :)

Vill iofs inte betäcka med Janus själv heller, har inte riktigt fallit för honom.

Men alltså inte att det skulle vara något FEL på Janus psyke... Snarare är det min ponnys som är lite för hårt, ingen barnponny direkt.

vart har G murphy conneely tagit vägen.. finns inte med på SCS hingstlista...?!
jag har inte heller fallit för Janus.. vet inte varför men gillar inte alls honom.
och vad ger carnaby patrick hooligan.. har fått för mej att han ger lite vassa/tuffa i humöret o överhöjdare....stämmer??
tycker iaf att du ska satsa på en äldre beprövad hingst eftersom ditt sto tydligeninte e så gammal.

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 186
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Är ute och velar om hingstar till mina ston och har lite huvudbry om min 5åring, eller ja 6åring är hon ju snart. Tanken var att det...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 874
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V