Vem sköter om eran hästs tänder?

Sv: Vem sköter om eran hästs tänder?

Självklart ska det kollas, men två veterinärer har sagt till mej att om en häst är korrekt anatomiskt byggd i käken dvs "har ett bra bett" och den får tillräckligt med grovfoder skall det inte behövas. Men om man har en sån häst vet man ju inte förens tänderna är färdigbytta och den fått sin riktiga uppsättning vuxna tänder. Vissa kan ju få det problemet att vargtänder sitter ivägen för bettet och behöver korrigeras med. Så självklart skall det kollas och det är jag mkt noga med, men nöjd över att det aldrig behövts raspas hittills.

Ha ha, skall jag skicka mitt kontonummer då så kan du sätta in en tusenlapp? ;)
Kollade tänderna i januari och då var de perfekta!

Jag anlitar en veterinär, det har funkat bra. Där jag bor finns inga sk hästtandläkare, och jag vet inte om jag skulle anlita en sådan om det inte var på veterinärs inrådan.

I mitt fall har ingen vet. sett att hästrana har haft ngn tand som har varit högre/ lägre än övriga i tandraderna.

Inte heller att framtänderna har bitit snett.
De ser heller inte om den har foderinpackningar- alltså de vanliga vet.

De som änvänder raspar kan ej finlira som de med elektriska slipar.

Senast ändrad:

Hejsan, jag har inte anlitat hästtandläkare eller vet för kraken tänder, för jag har inte varit något inne på detta. Dock vet jag att min häst äter med öppen mun vilket gör att han spiller en del. Har haft honom i snart fyra år, och jag vet inte vad som gjort med honom innan.

Men jag undrar också om det finns något register på personer man kan ta ut, då jag funderat på raspning i snart fyra år.

Någon som vet ?

Jag har en bra DV som är utbildad på tänder, hon gör ett suveränt jobb:bow:

Lantlolla: Jag rekommenderar dig att kontakta en bra veterinär som inte "bara raspar" utan under sedering verkligen kontrollerar vad som behövs göras i hästens mun...

Har alltid använt mig av vet. Gör allt samtidigt ,vaccinationer, tänder osv. Funkar bra tycker jag!

Vi taar hem en tandläkare som är väldigt duktig.

Men m,an ska inte lita till fullt på de som säger sig vara hästtandläkare eftersom de många gånger bara går en kortare kurs.
Så det bästa är egentligen att ta en veterinär som har special utbildning.

Jag har förr andvänt olika vetrinärer och en gång en tandläkare som min boxgranne hade ute. Men för ca ett år sedan hitta jag en annons om en tandläkare och ringde ut henne för att testa henne. Jag har aldrig sett på maken vilken duktig tjej. Hon ställe sej mitt på stallbacken och raspa tänderna. Ett sådant fin hantering och lätt arbetande med hästar har jag aldrig sett förr. Så henne kommer jag anlita i fortsättningen. Och hon tog ingenting förr att titta på tänderna men behövde hon göra något tog hon ut en summan på bara 600kr. M.v.h Lotta

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka