Vem ska jag köpa?

ullass

Trådstartare
Vi har varit och tittat på häst, islänningar. Jag och dottern (17år) har svårt att välja. Min dotter har ridit och tävlat mycket, jag (över 50) har ridit och tävlat en del som ung men inte ridit kontinuerligt på många år. Vi försöker nu hitta en "isis" som ska passa oss båda. Jag behöver en trygg läromästare, lättreglerad och lättriden, dottern vill också ha en sån men med åtminstone en extra växel. Vi står nu i valet mellan en 19 årig läromästare med de kvalitèer som vi letar efter och ett 9 årigt sto, trygg, snygg med bra gångarter men behöver jobbas lite mer med i tölten b.la. 19 åringen passar våra behov idag, men där finns ingen framtid. Stoet ger mer utmaningar men kanske jag kommer att tycka hon är lite för tuff. Hon är inte svår att reglera men ligger på en del. 19 åringen är ju 20tusen billigare men där sjunker priset för varje år och stoet kommer förhoppningsvis inte sjunka i alla fall de närmaste åren. Eftersom vi haft en del ponnyer under åren som ví tvingats sälja och skiljas från så tycker jag att det är mer lockande att köpa en 9 åring som vi kan ha ett tag än en 19 åring som vi inte kommer att ha några framtidsplaner med. Min dotter blev kär i 19åringen men kan tänka sig även 9 åringen. Jag försöker vrida och vända på allt och behöver hjälp...:bump:
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Jag hade nog valt den lite yngre, om du känner att du reder ut henne vill säga
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Ingen av hästarna verkar helt ultimata för er.
Finns det ingen läromästare som är runt 10-12 som är bussig men ändå med en extra växel för att passa din dotter?
Eller handlar det om en prisfråga? Gissar att en sådan häst är rätt dyr.

Jag hade aldrig köpt en 19 åring..
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Av det lilla du skrivit skulle jag nog välja den yngre av de två, MEN..... Jag tror inte jag hade valt någon av dem, utan fortsatt leta lite till tills jag hittat en häst med 19-åringens kvaliteer men iaf 5 år yngre (19 år är gammalt, och eftersom du nämnde att du tror att 9-åringen kan vara för tuff).

Känner du däremot att du kommer klara av att rida den yngre, och tycka att det är ROLIGT att rida den hästen, så tycker jag att ni iaf kan åka och titta/rida den ytterligare en gång för att känna på den mer
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Ja vi har nog tänkt oss att åka en gång till och provrida men vi har väldigt lång resa. Det kan nog vara så att 9 åringen inte alls är för svår för mig men hon låg på en del. Vi provred bara inne på ridbanan. Hon är sent inriden och har gått som verksamhetshäst under åren. Enligt säljaren så är hon inte svårriden. Säljaren sa att man inte gör böjprov på gamlingar vid en vetrinärbesiktning. Jag undrar vad det kan innebära om man köper en gammal "isis"? Spatt osv. Hur ofta förekommer det?:devil:
 
Sv: Vem ska jag köpa?

min mor köpte en häst som precis skulle bli 19 och den hästen är hur pigg som helst. är precis som en het 4 åring...om inte värre :D full med livsglädje och super rolig att rida!! (tycker tom jag som är dottern)
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Är det strikt bestämmt att ni skall välja mellan dem två? Jag hade ju kollat på fler. När jag köpte min lilla bäbis kollade jag visserligen bara på 3 st, men blev så otroligt fäst vid min flicka.

Jag hade kollat efter fler i ungefär åldern 8 - 13 år, men nog kan man hitta jätte bra hästar som är yngre. Hästen jag har nu, är 5 år och har helt underbart psyke och inte det minsta svårriden, men hon är ju inte precis färdigutbildad. Vet inte vad ni räknat med för pris, men runt 40.000 - 60.000:- borde ni kunna hitta någon passande. *Inte så jätte bra på priser*
 
Sv: Vem ska jag köpa?

*kl*
Vi har ju förutom mitt sto på 13 år hand om en dam på 19 år som ägarna inte hinner med. När hon kom till stallet så berättade de att hon var så lugn (slö) och gammal och trött. Okej tänkte jag, det är perfekt för min dotter att känna sig trygg på.

MEN, nu efter ca 2 månader är det en helt annan häst! Hon är pigg och glad och superkul att rida- för mig. Hon är lite för svår för min 7åriga dotter. Jag tror skillnaden är att vi inte behandlar henne som att hon är gammal. Jag tror mycket på det där med självuppfyllande profetior och jag väntar mig att hon är pigg och glad att rida och det blev hon efter ett tag. :)
Min 13åriga toka däremot vet jag att jag kan sätta upp min dotter på i vilken miljö som helst och hon går som en ängel. Hon anpassar sig väldigt mycket till den som rider. Hon har till och med hoppat inne på ridbanan (hon avskyr ridbanan mer än pesten vanligtvis) med min dotter och såg jättenöjd ut.

Så bara för att en häst är 19 kan den ändå vara jättepigg och rolig. Liksom att det andra stoet kanske ändras när hon kommer till er. Man vet ju inte.

Men jag tycker inte det känns som om ni helt fastnat för någon av dem. När jag träffade min häst så såg jag ingen annan häst sen. Min kompis som var med tvingade iväg mig att titta på de andra också som vi bokat men mitt hjärta var redan borta. Så kvittade det att andra vi tittade på var mer välridna och skolade. För hon är hästen för mig. :)
Lycka till i vilket fall som helst! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska jag köpa?

Bara en liten tanke; Min mamma tog sig an en fjording här i våras. Han är hur pigg och glad som helst, men klok och anpassar sig efter vem som rider - med mamma är han snäll och lugn, stabil och trygg. Med mig på ryggen är han som en unghäst, full rulle kanelbulle och bockar till och med då och då.
Den här hästen blir 28 vid årsskiftet..
Så inte tycker jag att 19 är gammalt? ;) Framförallt inte på en isis!
 
Sv: Vem ska jag köpa?

En islandshäst blir ofta över 30 år. Ni har minst 10 år att se fram emot med 19-åringen. Så åldern tycker jag inte att ni ska bry er om såvida den inte är ofräsh/haft mkt skador.

Man ska alltid följa sitt hjärta när man väljer häst. Och jag tror att det viktigaste är att ni väljer en häst som passar er just nu. Vad vill ni göra just nu? Vill ni komma in i ridningen, ha det roligt och enkelt. Eller vill ni ha ett projekt att jobba med? Om ingen av dessa två som ni tittat på känns helt rätt - vänta! Ni ska ha den här hästen i minst 10 år. 10 år är lång tid. Se till att ni väljer en häst som ni kommer att vilja behålla. Som ni tycker om rent känslomässigt.

Ang. att priset på hästarna sjunker så är det ju ganska ovesentligt för ni har väl inte tänkt sälja hästen? Ni ska ju ha den själva och då är marknadsvärdet helt ovesentligt. Båda hästarna kommer att sjunka i värde.

Jag hade nog satsat på valacken efter som att det är den som din dotter spontant fallit för redan. Dessutom passar den ju dig bäst med tanke på att den är erfaren och välutbildad. Är detta er första häst? Isf är det ju också så att man brukar vilja göra allt det där som man ser framför sig, med egen häst. Som att rida ner till stranden o bada, ta långturer med övernattning i skogen, rida snabba gymkhanalekar med dom andra och bara ha roligt. Då är en läromästare perfekt. Inget krångel.

Det är mina tankar baserat på din trådstart.
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Man ska alltid följa sitt hjärta när man väljer häst.

Håller delvis inte med. Hjärtat är en viktig faktor men man måste använda hjärnan med. Hade jag köpt häst men hjärtat hade jag köpt varenda kuse jag provridit, speciellt Nethrils, här på buke, gamla häst Rosso. Han var dock triangelmärkt och eftersom jag vill tävla går det inte ihop. Men snacka om att jag föll för den hästen.
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Ni har inte möjlighet att köpa en till om inte allt för avlägsen framtid då? Då kan ni ju ta 19-åringen och satsa på en yngre sedan. Köpa en unghäst och rida in själv?
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Jag sa inte att man ska välja första bästa som man tycker om utan att tänka. Man ska alltid välja med hjärtat - men såklart bara mellan hästar som passar in på ens kriterier.
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Jag sa inte att man ska välja första bästa som man tycker om utan att tänka. Man ska alltid välja med hjärtat - men såklart bara mellan hästar som passar in på ens kriterier.

Jo, precis. Vill mest förtydliga lite där. :D Känner man inget för hästen men den uppfyller alla krav skulle jag letat vidare. Hjärtat måste finnas med.
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Säljaren sa att man inte gör böjprov på gamlingar vid en vetrinärbesiktning. :

Gjorde böjprov på min gamling när han var 18-år, gick igenom utan anmärkning (är ett halvblod med många års hopptävlande bakom sig)

En Islänning på 19 år räknas ju knappt som gammal, så ett böjprov borde den ju klara, man har ju som köpare sin undersökningsplikt.


Om valet bara gäller dom två så hade jag valt gammlingen under förutsättning att den är frisk.

Lycka till :)
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Jag tycker ni ska välja den yngre hästen.

Skulle de bli lite jobbigt mellan dig och hästen så går det ju alltid att ta lektioner och lära känna varandra och sådär, det tror jag skulle bli jätte bra!

Lycka till.
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Leta vidare tills ni hittar den rätta hästen! Det finns såå många hästen till salu!
 
Sv: Vem ska jag köpa?

En riktigt bra läromästare (oavsett diciplin) växer inte på träd. För din dotter är det ju guld värt att få en riktigt bra häst som hon kan utvecklas på (även om hon redan ligger på en hög nivå). Den kunskapen man får på en läromästare har man igen på häst efter häst.

Om läromästaren har en så hög utbildning att den är värd sitt namn (jag kan inte isis-världen men motsvarande Msv + till Svårklass) och ligger någorlunda bra i pris så skulle jag slå till direkt. Har ni tur har den många år kvar att lära ut på. Skulle ni ha otur och det inte blir så många år så kommer ni (och framföralt din dotter) ändå ha väldigt mkt igen på den tiden ni haft. Kunskapen man får på en läromästare är ovärderlig.

Ang. besiktning så skulle jag göra en ordentlig sådan på klinik (inkl röntgen för att se ev spatt). Och jag skulle böja den. Sen kan man ha lite överseende på utslaget vid böjningen i och med åldern, men jag skulle aldrig gå med på ett köp utan en ordentlig klinikbesiktning där böjning ingår. Min egen läromästare böjer rent trots 20 års ålder.

Min läromästare (gått svår klass) köpte jag som 14-åring. Den enorma kunskap som han gett mig på dessa sex åren kommer jag alltid att ha med mig. Jag tackar min lyckliga stjärna var dag för att jag hittade honom! Och han är superfräsch fortfarande som 20-åring. Det märks inte öht att han kommit upp i ålder. Det är ingen i hans närhet som skulle gissa på att han är så pass gammal. Jag tror att jag kommer att ha rätt många år kvar på honom om inget specifikt händer. Skulle jag ha "hittat" honom vid 19-års ålder hade jag slagit till då också.

Så min röst hamnar helt klart på läromästaren (speciellt eftersom din dotter också kärat ner sig i den!). Både du och din dotter kommer att få mkt glädje utav en kunnig häst!
 
Sv: Vem ska jag köpa?

Ja vi har nog tänkt oss att åka en gång till och provrida men vi har väldigt lång resa. Det kan nog vara så att 9 åringen inte alls är för svår för mig men hon låg på en del. Vi provred bara inne på ridbanan. Hon är sent inriden och har gått som verksamhetshäst under åren. Enligt säljaren så är hon inte svårriden. Säljaren sa att man inte gör böjprov på gamlingar vid en vetrinärbesiktning. Jag undrar vad det kan innebära om man köper en gammal "isis"? Spatt osv. Hur ofta förekommer det?:devil:
Med tanke på att säljaren inte gärna vill göra något böjprov (hennes kommentar antyder det i alla fall) skulle jag absolut göra böjprov före köp. En frisk häst ska klara böjprov oavsett ålder, och 19 år är inte gammalt för en islandshäst. Spatt är inte ovanligt, men behöver heller inte vara något större problem om man är är medveten om det. Med tanke på att din dotter vill tävla och behöver en läromästare så röstar jag på 19-åringen faktiskt förutsatt att den är frisk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 778
Senast: Yrja
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 057
Senast: Targa
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp