Vem ska jag kontakta?

Sv: Vem ska jag kontakta?

En ponny jag rider är väärldens snällaste med precis allt, men han har också lite problem med skoningen pga. en patellaupphakning i ett bakben.

Jag tror du gör helt rätt i att kolla upp hästen! :)

En sak jag tänkte på när det gäller patellaupphakning. Är det något man kan se om hästen är i rörelser??

Jag har liknande problem med varmblods travare, hon hade en liten upphakning uppe i ryggen. Jag tog ut en kiropraktor och så var den saken löst. Kostade lite men det var det värt.

På honom syns det ingenting. Han mår bäst av att gå på lösdrift så han kan röra sig mycket, men i vinter har han stått i en stor box och det har ochså funkat bra. Enda gången det märks är egentligen vid skoning, det är jobbigt för honom.

Har du bara verkat hästen 3 gånger sen förra sommaren? Det låter lite.. misstänkt

Ja i mina öron låter det som väldigt långa intervaller att bara verka hästen tre gånger på ett år... och att dessutom vara 7 år och aldrig vara verkad i hela sitt liv. Bara vi som reagerade på detta? ;)

Är fallet så, så borde ju hästen vid 7 års ålder ha hyfsat fula hovar? så de benen borde inte må så bra i dagsläget...

Nej du har inte missuppfattat något. Är det något fel med det jag har skrivit?

En häst bör verkas/skos var 5-8e vecka. Jag skulle definitivt se till att hitta någon som kan hjälpa till klinik då hovar/ben lär vara rätt skadade av att inte hovarna skötts på hästen. Utan hovar ingen häst!

Lycka till!

En häst bör verkas/skos var 5-8e vecka. Jag skulle definitivt se till att hitta någon som kan hjälpa till klinik då hovar/ben lär vara rätt skadade av att inte hovarna skötts på hästen. Utan hovar ingen häst!

Lycka till!

Ja men i detta fallet så växer hennes hovar väldigt sakta. Hovslagaren klippte av 1 till 1½ cm nu sist trots att hon verkades sist i februari. Så nej, i detta fallet behöver inte hon verkas var 5-8e vecka. Och hovslagaren tyckte inte heller att dem va långa och frågade när dem verkades senast.
Så ska jag då ändå verka dem va 5-8e vecka när det ändå inte behövs ta något??
Bli jävligt ledsna på er när ni anklagar mig för att det att JAG inte skött om min häst hovar. Jag litar på min hovslagare och jag är faktiskt så pass kunnig själv att jag VET och SER själv när mina hästar behövs verkas! :mad:
Att hon har gått i 6 år utan att verkas är inte mitt fel då jag inte ägde hästen under den perioden. Och nej, hovarna var inte hemska. Långa framfötter, men det var inte hemskt. Har sett värre kan jag säga.
Så sluta anklaga och ta reda på fakta istället.
Och nog vet jag att utan hovar ingen häst. Jag är väldigt mån om mina hästars välbefinnande

Btw så tänkte jag fel, hon har blivit verkad 4 gånger, men jag tänkte att hon blivit verkad 3 gånger tidigare. Så mitt fel där

Har du bara verkat hästen 3 gånger sen förra sommaren? Det låter lite.. misstänkt

Nej som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tänkte jag fel. Checkade igenom kalendern och hon har blivit verkad 4 gånger. Men jag tänkte fel, att hon blivit verkad 3 gånger tidigare
Misstänkt för vadå om jag får undra??:cool:

Ja i mina öron låter det som väldigt långa intervaller att bara verka hästen tre gånger på ett år... och att dessutom vara 7 år och aldrig vara verkad i hela sitt liv. Bara vi som reagerade på detta? ;)

Är fallet så, så borde ju hästen vid 7 års ålder ha hyfsat fula hovar? så de benen borde inte må så bra i dagsläget...

Ja, när vi fick hem henne juni förra året och se dessa hovar så reagerade vi också kan jag tala om!! För att sen får reda på att hon gått i hagen hela sitt liv gjorde hos ännu mer paffa. Det enda hon kunde va att bli ledd i grimma och stå uppbunden. Med andra ord var det som att få hem ett vuxet föl.
Men nej hon hade inte jätte fula hovar, långa framfötter men bakhovarna såg ut som dem va verkade för någon månad sen. Alltså inte lika långa.

Tycker detta känns väldigt ja..Att jag måste tala om hela hästens livs historia bara för att ni tyckte att det va konstigt att hon inte ha behövts verkas så ofta.
Hon har det jävligt bra hos mig. Och sen att ni inte vet om att alla hästar inte behövs verkas va 5-8e vecka är inte mitt fel.

En bild på damen vi snackar om. Här har hon varit hos oss i 4 dagar. Som ni ser är framhovarna väldigt långa. Men bakhovarna se destå bättre ut.

32533462.jpg

Ursäkta, jag är ganska säker på att jag och de andra inte menade att såra dig. Jag menade i all väl mening att där har du svaret till varför hon drar åt sig hoven vid verkning. Men om det är som du säger kan du ju utesluta det. Då kanske du istället ska kolla på varför de växer så sakta? Att de växer sakta på vintern är en sak, men på hös, vår och sommar växer de som bara fan :o

Bilden är ju inte jättebra ur hovsynpunkt, men jag tycker att hovarna borde sett förfärliga ut om hon aldrig blivit verkad, vilket under till häst som har så fina.

KL*

Hästar sliter ju faktiskt sina hovar när de går barfota också. Fast lite konstigt att de hållt sig så bra om hon bara gått i hagen ...

Hemma på ridskolan skos hästarna var 6-8 vecka beroende på, sen har vi en häst som går barfota, han verkas en gång vart annat år då han har korrekt benställning och sliter sina hovar helt jämt och naturligt. Ponnyn är född 1994 och kom till ridskolan 1996. Aldrig halt, aldrig skadad och pinnar fortfarande på som för 10 år sedan!

Det kan finnas flera orsaker till att en häst inte vill stå stilla medan man verkar den. En sak kan vara att den har ont någonstans, en annan kan vara så enkel som att hon inte gillar den nya hovslagarens sätt att hålla fast benen på henne eller att han håller på en annan höjd.

Att barfotahovar slits snett är mer regel än undantag, enligt min erfarenhet. Så länge det inte förändras och plötsligt blir ett snedslitage hade jag inte lagt någon större vikt vid det heller, utan bara åtgärdat det helt normalt. Skillnaden mellan dina hovslagare skulle kunna vara att den ena berättar allt den ser medan den andra jobbar i tysthet.

Och jag, som då har en hovslagarutbildning i bakfickan, tycker inte alls att det är konstigt att det finns hästar som inte blivit verkade på flera år men som ändå ser okej ut i fötterna. Har hästen en hage där underlaget sliter på fötterna och den dessutom är hyfsat korrekt i sina ben, då kan den mycket väl sköta hovvården själv... Jag har själv hästar som inte behöver verkas oftare än max 2-3 ggr/år, utan att på något sätt vara djurskyddsfall. Jag vill inte verka dem oftare för det finns liksom inget att ta då.

Men jag kan hålla med om att det kan vara vettigt att kolla upp hästens fysiska hälsa. Kan du nu inte ta dig till klinik så ta ut en veterinär som har stor erfarenhet av hästar som kan kolla den åt dig.

Ursäkta, jag är ganska säker på att jag och de andra inte menade att såra dig. Jag menade i all väl mening att där har du svaret till varför hon drar åt sig hoven vid verkning. Men om det är som du säger kan du ju utesluta det. Då kanske du istället ska kolla på varför de växer så sakta? Att de växer sakta på vintern är en sak, men på hös, vår och sommar växer de som bara fan :o

Bilden är ju inte jättebra ur hovsynpunkt, men jag tycker att hovarna borde sett förfärliga ut om hon aldrig blivit verkad, vilket under till häst som har så fina.

Nej kanske inte. Men jag blev sårad då jag kände mig anklagad att jag inte skött min häst.
Jag anser inte att jag ska kolla upp varför de växer sakta. Hon mår bra i övrigt, hovarna är fina m.m. Det enda som oroa mig är hennes bakben. Men hoppas att det bara va en tillfällig händelse
Ang bilden så ser man ju att hovarna inte är vanvårds långa så att säga.
Men nej dem var inte hemska. En pytteliten spricka i ena framhoven som dock verkades bort sen. Men annars var dem faktiskt fina, men väldigt långa.
Denna bilden ser man nog lite bättre.

32542958.jpg

Senast ändrad:

KL*

Hästar sliter ju faktiskt sina hovar när de går barfota också. Fast lite konstigt att de hållt sig så bra om hon bara gått i hagen ...

Precis det tyckte vi också! Så vi var jätte förbryllade när vi insåg att hon faktiskt aldrig blivit verkad. Upptäckte det genom att hon inte kunde lyfta på hovarna.

Tack för ditt svar! :bow:

Denna hovslagaren sa att travhästarnas hovar växer i regel saktare. Om det stämmer vet jag inte. Men jag själv har ägt travare(2 nu) vars hovar växt saktare, även några jag känner har travare och även deras hovar växer sakta.

Men som sagt, om det stämmer vet jag ej:p

fast jag skulle nog säga, utifrån den bilden, att hovvården är ordentligt eftersatt.
och gränsen mellan det och djurskyddsfall är inte helt tydlig....

att travhästars hovar generellt skulle växa saktare skulle jag nog anse är rent skitsnack. varför skulle just travhästar ha en egen tillväxttakt på hovar? En häst är en häst är en häst, oavsett om det är en shetlandsponny, ardenner, islänning eller travare.

Jag är av samma åsikt, utifrån vad bilden visar. För mig är bilden en riktig rysare, även om det givetvis finns betydligt värre fall.

Hade jag kommit ut och sett en häst som såg ut som ovanstående hade jag ansett den vara misskött.

fast jag skulle nog säga, utifrån den bilden, att hovvården är ordentligt eftersatt.
och gränsen mellan det och djurskyddsfall är inte helt tydlig....

att travhästars hovar generellt skulle växa saktare skulle jag nog anse är rent skitsnack. varför skulle just travhästar ha en egen tillväxttakt på hovar? En häst är en häst är en häst, oavsett om det är en shetlandsponny, ardenner, islänning eller travare.

Ja klart att hovvården är eftersatt när dem aldrig blivit skötta under hela hennes liv. Dock är detta något jag aldrig fått bekräftat utan vi misstänkte detta då det inte gick att lyfta hovarna på henne.

Som sagt, jag sa inte att det stämmer utan berättade bara vad hovslagaren sa. Håller heller ej med utan det är ju från individ till individ.

Jag är av samma åsikt, utifrån vad bilden visar. För mig är bilden en riktig rysare, även om det givetvis finns betydligt värre fall.

Hade jag kommit ut och sett en häst som såg ut som ovanstående hade jag ansett den vara misskött.

Klart att hovarna va misskötta. Kan inte hålla med om annat och har heller inte sagt något.

Men jag har fått svaren jag velat ha från början. Hovarna skötts nu på hästen och hon mår super!
Tackar för alla svar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka