Vem ska jag kontakta?

Varmblod90

Trådstartare
Hoppas denna tråden hamnat rätt annars får gärna en moderator flytta den.

Det är såhär att jag har bytt hovslagare. Den tidigare har hållt på i ca 30 år och den nya vet jag inte men han var väldigt duktig. När han verkade min "nya" hästs h. bakhov så hade hon väldigt svårt att hålla det benet upp en längre stund, började rycka åt sig benet med jämna mellan rum. Tänkte inte så mycket på det då detta är 3:dje ggn hon blir verkad, att hon bara inte va van liksom. Har också sett att hon sliter ojämnt på den hoven. Men den tidigare hovslagaren sa aldrig något om det och hon har heller inte visat några problem så att säga.
Nu påpekade den nya hovslagaren att det kan vara något fel på henne, eftersom hon ville rycka åt sig benet och pga hon sliter hoven ojämnt.
Så han tyckte att jag skulle kolla upp det.
Men jag har ingen aning vem jag ska kontakta! Hon är inte halt. Reds in förra året och vi tar det lugnt med utbildningen. Men jag kan inte märka något från hästryggen att något skulle vara fel.
Men jag vill kolla upp det för säkerhets skull. Kan det vara någon låsning i höften så att säga? Vem i så fall ska jag kontakta?

Vore toppen om någon ville hjälpa mig då jag inte alls är så kunnig på detta område :bow:

Sv: Vem ska jag kontakta?

Hade jag varit du så hade jag bokat en tid på klinik så att man kunde kollat upp hästen ordentligt :) En vet. som kommer ut kommer gissningsvis ändå inte kunna göra något, eftersom man inte kommer kunna avgöra exakt vad det rör sig om. En vettig ET kommer inte vilja röra hästen innan du kollat upp den med vet. om du nu funderade på en sådan också. ;)

Först en koll av veterinär och beroende på vad denna hittar så tar du sen ut en equiteraput eller liknande.

Tack till er båda för era svar :bow: Då ska jag kontakta min vet, förhoppningsvis hittar hon ingenting. Men det räcker väl då att hon kommer ut till hästen och undersöker den i stallet? Då jag inte har någon möjlighet att ta hästen till en klinik

Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte att det är någon idé att ta ut vet. till stallet, då vet. förmodligen inte kommer kunna avgöra exakt vad det rör sig om. Gissa kan de ju alltid, men vad hjälper det?

Hyr ett släp (om det är det som är problemet) och kör in till klinik istället, du kommer med största sannolikhet ändå få göra det sedan och då är det onödigt att betala vet. för att komma ut till stallet först när h*n ändå inte kan göra något.

Jag fick lära mig att det bara är att skapa en möjlihet tyvärr.

Ta hästen tillklinik och utred ordentligt på en gång, då tjänar du nog både tid och pengar.

Tack för alla svar. Dock finns det verkligen ingen möjlighet att ta hästen till klinik då jag sitter utan körkort. Och jag har heller ingen som kan köra då alla jobbar som det ser ut nu en bra bit framöver :(
Får helt enkelt vänta tills någon kan ställa upp.

Är det en röntgen då som gäller eller?? Hur mkt kostar det? Kan i så fall börja samla ihop till det :p

För att få reda på var hästen har ont krävs en hältutredning. Det innebär bl a böjprov, och när man kan konstatera om/att det sitter i ett visst ben/viss led bedöver man bort det stället för att se om hästen rör sig bra när den inte har känsel i den leden. Det är inget man vill göra i stallmiljö, gå in i en led och lägga bedövning (inte många veterinärer som gör det), och därför behöver man åka till klinik för att göra en ordentlig utredning.

När man har hittat vad som gör ont kan man röntga för att vara säker på att det inte finns några förändringar på plåtar. Ofta är det ledinflammationer som ställer till det för hästen, och då behandlas detta ofta genom att spruta. Heller inget man vill göra i stallmiljö.

För att hjälpa din häst behöver du alltså ta den till klinik. En utredning kan bli dyr om du inte har försäkring. Vissa kliniker springer det iväg mot 10 000 kr om man ska ta många plåtar och bedöva och sedera. Andra kliniker är billigare.

Visar hästen någon form av rörelsestörning om du longerar på volt i trav.
Vissa hästar gillar helt enkelt inte att lyfta bakhovarna.
Låter som överkurs att köra en häst till klinik för att den rycker åt sig bakhoven.
Slita hoven ojämnt kan jag inte uttala mig om det kan vara ett problem eller inte.

Jag tycker absolut att man ska lyssna på yrkesmän som t ex hovslagare. De vet ofta mer om hästen än ägaren.

Visar hästen någon form av rörelsestörning om du longerar på volt i trav.
Vissa hästar gillar helt enkelt inte att lyfta bakhovarna.
Låter som överkurs att köra en häst till klinik för att den rycker åt sig bakhoven.
Slita hoven ojämnt kan jag inte uttala mig om det kan vara ett problem eller inte.

Nu är det ju bara problem med EN hov och inte båda vilket tyder på att det inte är helt som det ska.

Jag har just varit på hältutredning + röntgen, tror vi tog 4 bilder och fick betala närmare 7 000 för hela kalaset.

Kl*

Tack alla för era svar!:bow: Jag tar min hovslagare på allvar och vill verkligen kolla upp henne. Men jag är riktigt orolig då jag ser att det är inga lågpriser direkt. Jag blev precis av med mitt jobb så det gör ju inte saken lättare. Men jag tror nog jag vet hur jag ska få ihop till det..

Dock kan jag berätta att hästen är 7 år och hon kom till mig förra somaren och var då inte van vid att lyfta på hovarna. Hon hade alltså aldrig blivit verkad. Så under vintern har hon långsamt blivit van vid att få lyfta på hovarna men dock har hon inte velat stå på 3 ben alltför länge, gäller alla benen. Men när hovisen var här så var det mest krångligt med h. bakben.
Men som sagt, man ska ta hovslagare på allvar och det gör jag i detta fallet.

Är hästen 7 år och har aldrig blivit verkad? Du skriver även att du har haft hästen sen förra sommaren, och det här är tredje gången hon blir verkad?

Har jag missuppfattat?

Bara en tanke. Är det jobbiga benet det sista ni tar??
Min häst är alltid tjaffsig på sista benet som skos. Och det oavsett vilket som är sist. Han blir alltid superkissnödig mitt i skoningen (fast att han kissat percis innan han börjat skos) och då blir han ryckig som tusan med sista benet.

Så min tanke var, har ni provat att sko det jobbiga benet först?? För att se om det blir någon skillnad. Kan ju vara så att hästen blir trött. Och hovslagare har ju ofta samma mönster de skor. Antingen typ v.fram, v.bak, h.fram och sist h.bak. Eller v.fram, h.fram, v.bak och sist h.bak.
Prova byt och sko det jobbiga först när hästen är som piggast och orkar stå.

Men att hon sliter den hoven annorlunda kan indikera att något är tokigt. Men jag hade provat sko i annan ordning för att få veta om det är benet eller styrkan som är jobbigt för henne.

*KL*

Håller med övriga om klinik.

Men en liten 'varning' ang att lita för mkt på att/om det blir bättre om man byter ordning etc. Min tjafsade (stod och småryckte) med bak. Vi bytte ordning och blev mycket bättre, än bättre blev det om han motionerat huvudet innan. Och han var ung etc så inget att 'oroa sig över'.

Efter att en lös benbit som besvärat mycket längre innan han visade minsta för vet märkbara symptom opererats bort och kiropraktorn släppt på muskellåsningarna han ådragit sig av det så utbrast hovslagaren 'Vad har du gjort med hästen??'. Han stod helt cool och sov sig igenom hela skoningen.

Så, trots INGEN (ens för veterinär) hälta varesig initialt eller vid böjprov, och att dte blev bättre genom att ta bak först etc, så VAR problemet hela tiden pga obehag/smärta. Men det är en tålig häst, och när han väl visade något att gå på (en lindrig böjreaktion, inget annat - helt ohalt initalt, på lina, i ridning, böjt spår etc) hade han mycket länge varit besvärad men inte visat något.

En ponny jag rider är väärldens snällaste med precis allt, men han har också lite problem med skoningen pga. en patellaupphakning i ett bakben.

Jag tror du gör helt rätt i att kolla upp hästen! :)

Är hästen 7 år och har aldrig blivit verkad? Du skriver även att du har haft hästen sen förra sommaren, och det här är tredje gången hon blir verkad?

Har jag missuppfattat?

Nej du har inte missuppfattat något. Är det något fel med det jag har skrivit?

Senast ändrad:

Bara en tanke. Är det jobbiga benet det sista ni tar??
Min häst är alltid tjaffsig på sista benet som skos. Och det oavsett vilket som är sist. Han blir alltid superkissnödig mitt i skoningen (fast att han kissat percis innan han börjat skos) och då blir han ryckig som tusan med sista benet.

Så min tanke var, har ni provat att sko det jobbiga benet först?? För att se om det blir någon skillnad. Kan ju vara så att hästen blir trött. Och hovslagare har ju ofta samma mönster de skor. Antingen typ v.fram, v.bak, h.fram och sist h.bak. Eller v.fram, h.fram, v.bak och sist h.bak.
Prova byt och sko det jobbiga först när hästen är som piggast och orkar stå.

Men att hon sliter den hoven annorlunda kan indikera att något är tokigt. Men jag hade provat sko i annan ordning för att få veta om det är benet eller styrkan som är jobbigt för henne.

Ja detta var sista hoven han tog. Och hon krånglade på alla lite smått sådär. Men mest med h.bak som alltså var den sista.
Jag ska faktiskt prova lite själv, att hålla uppe alla benen en längre stund. Och se hur hon reagera då. Kan ju vara en gångshändelse.
Men som du säger med slitningen på hoven så kan det ju vara något tokigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka