Vem passar som min kompis?

M

MAJSAN55

Börjar bli dax för mig att skaffa hund, har planerat det en tid nu och kommit fram till att i vår har jag möjlighet!

Nu undrar jag om någon har tips på en hund-ras som kan passa mig, eller erfarenheter som kan vara till nytta. Är inte alls främmande för blandraser. Min bästa kompis till för 3 år sedan, då hon blev ihjälbiten av en annan hund, var en korsning av collie/schäfer/karelsk björnhund, och helt enkelt underbar. Och i övrigt har jag bara positiva erfarenheter av blandisar. Är uppväxt med en samojed, otroligt charmig men nja...

Jag lever ett aktivt liv där jag är ute mycket och vill ha en hund som kan hänga med på nästan ALLT, åka skidor, åka båt, rida, en vecka på fjället vintertid osv. Ingen väldigt liten hund. Dock vill jag inte ha en hund med allt för mycket jakt i, då jag inte jagar, eller allt för mycket drag i. Jag vill gärna kunna ha min hund lös, i skog och mark men även bland andra människor. (givetvis en fråga om uppfostran, men ni förstår säkert vad jag menar) Lättlärd, men inte allt för krävande då jag inte kommer att ägna mig åt "bruk". Helst inte överdrivet social mot andra människor och hundar, men absolut inte "aggresiv", lite obrydd och självständig kanske man kan säga. Utseende är såklart andraprioritet men jag tycker att hundar som jämthund, malamute, osv är otroligt vackra.

Har kollat runt här på forumet, ägnat dagar åt att läsa böcker och surfa på nätet men hittar ingen självklar kompis. Kan någon bidra med infallsvinklar, tips, egna erfarenheter osv är jag supertacksam. Vem är din bästa kompis och varför? 1000 Tack /Majsan
 
Sv: Vem passar som min kompis?

Skulle inte någon form av retriver passa dig?

Själv har jag borzoi, men det passar inte in på din beskrivning alls av vad du vill ha för typ av hund.
 
Sv: Vem passar som min kompis?

om du verkligen ställer krav på vad du vill ha är inte blandis att rekomendera, dock är en omplaceringshund ett bra förslag om du absolut vill ha blandras....
 
Sv: Vem passar som min kompis?

Det låter som en pincher skulle passa dig alldeles utmärkt! Älskar att vara med, älskar sin familj men är oftast inte tokförtjusta i andra människor. Kräver aktivering, men inte på högsta nivå. Mkt hund i en mellanstor förpackning.
 
Sv: Vem passar som min kompis?

*KL*
Tänkte nästan direkt på min egen ras: Finsk lapphund, mellan size och super trevlig och go ras som hänger med på det mesta! Har dock inte så jätte mycket erfarenhet av rasen då min hund bara är 7mån. men av vad jag har hört så stämmer den bra in på vad du vill ha:

Jag lever ett aktivt liv där jag är ute mycket och vill ha en hund som kan hänga med på nästan ALLT, åka skidor, åka båt, rida, en vecka på fjället vintertid osv
Skulle tro att det är lite av ett himmelrike för en finne att få följa med på så mycket roligheter.

Jag vill gärna kunna ha min hund lös, i skog och mark men även bland andra människor.
Med rätt uppfostran ser jag inga problem med att ha en finne lös, vissa kan säkert ha större jaktinstinkt än andra men så långt jag har förstått så är det inte många som inte går att ha lösa.

Lättlärd, men inte allt för krävande då jag inte kommer att ägna mig åt "bruk".
Finnen behöver inte jobba 3h om dagen, men som alla hundar behöver den någon typ av menatl stimulans förstås.

Utseende är såklart andraprioritet men jag tycker att hundar som jämthund, malamute, osv är otroligt vackra.
Där stämmer ju finnen ganska bra in, spets m mycket päls och polar teckning. bild på min egen raring nu 7mån:
http://i77.photobucket.com/albums/j42/kattaii/ny kamera/DSC_0097.jpg
 
Sv: Vem passar som min kompis?

vilken häftig hund du har :) jättesöt! lånar tråden lite, hoppas det är ok. är sedan länge väldigt fäst vid just finsk lapphund och letar hund lite, men vet inte om det är rasen för mig.. tror du att de funkar bra som förstahund, är det kanske dumt att skaffa en om man bor mestadels i etta (ibland i villa) utanför sthlm? och aktiverar med lite träning i agility och lydnad åtminstone.
men de verkar ju så underbara i temperamentet :love: och är även bland den vackraste rasen jag vet, även om det ytliga somsagt är andra prioritet.. :D
 
Sv: Vem passar som min kompis?

Visst är det en vacker ras!
Tycker det låter som att en finne kunde passa bra i ditt liv oxå.
Jag bor i lägenhet och det funkar super bra, har tänkt pyssla med viltspår och lydnad (och kanske agility), det är min och sambons första egna hund men det har gått jätte bra hitills.
Vi väntar dock på tonårs period nu så det kanske låter annorlunda om nån månad eller så:angel:

Det är verkligen en super trevlig ras speciellt om man vill ha en allaround hund som hänger med på det mesta!
Enligt mig har finnen bara en nackdel och det är att den har låg skall tröskel, men det kan man ju arbeta bort till en viss del.
 
Sv: Vem passar som min kompis?

Tackar hjärtligast för alla bra och kloka tips. Ska definitivt kolla upp finska lapphunden mer. Han på bilden var ju onekligen ruggit söt.
Ni andra som har ungefär de "krav" på hunden som jag har, vad har ni för kompisar?

Ganska "ledar-orienterad" dvs. bryr sig inte överdrivet om andra hundar och människor.

Fysiskt aktiv hund

klok och lättlärd, dock utan "damp-anfall" om man inte mentalt tränar den massvis

gårds-bunden. Går att ha lös på gården hemma utan att den sticker så fort man vänder ryggen till.

Går att ha lös, utan koppel, bland folk såväl som i skogen/fjällen

För att förtydliga inser jag att mycket av ovanstående är sådant som går att få till med rätt uppfostran men ändå...

Och på tal om blandisar, har jag inga krav på att nödvändigt vis ha en blandras. Hos blandisarna är de individuella skillnaderna mycket stora osv. men jagg är nyfiken på om nån av er har egna erfarenheter av en hund liknande det jag har beskrivit, blandis eller renrasig.

Än en gång, tack för tips och råd // Majsan
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Min springerhane som i övrigt älskar alla människor och gärna låter sig kramas av vem som helst AVSKYR en av mina bästa kompisar...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp