vem har rätt? Om hästbantning...

Sv: vem har rätt? Om hästbantning...

eftersom det visat sig att hästen rids tre dagar i veckan ser jag inte heller ngn anledning att dra ner på ridningen.
jag har nu läst på lite och förstår ditt resonemang, håller fullständigt med dig. minsta mängden grovfoder är för att hålla igång tarmen och har ju inget med energi eller proteinhalten att göra.

för övrigt håller jag med alla skribenter om att det är ett dilemma med höga energivärden och bete stundande om man ska banta en häst.
skulle nog ändå rekommendera att du försöker motionera hästen mer, du kanske har ngn som kan hjälpa dig med det?

för övrigt håller jag med alla skribenter om att det är ett dilemma med höga energivärden och bete stundande om man ska banta en häst.
skulle nog ändå rekommendera att du försöker motionera hästen mer, du kanske har ngn som kan hjälpa dig med det?

Ja, det är nog ett bra tips. Tänk vad jag ibland kan önska man hade någon slags skrittmaskin eller dylikt!

minimumgivan är 1.5kg ts per 100 kg kroppsvikt.....

1 kg ts per 100 kg kroppsvikt är det väl?
Min vet rekommenderade mitt sto 4 kg hö under bantningen samt extra protein i form av hackad luscern..
Islandshästar väger oftast mellan 350 - 450 kg. (min dam väger 310)

Skulle jag följa rekommenderad mängd hö så skulle hon i dagsläget få 3.5 kg hö, det är minimum. Hon får drygt 5 kg torrt hö. (Vanligt hederligt balhö), vilket hon också är fet på, men mycket pga att jag inte rider pga graviditet. Att tilllägga är också att hon får 1 kg hackad luscern om dagen.

EDIT: Såg att någon redan svarat på detta.

Lungt det, du kanske tänkte på den rekomenderade givan?

Jag har inte läst hela tråden men jag kan berätta om min häst. Hon är ett sexårigt newforeststo som har varit överviktig ett par år. Det började med att vi hade dåligt hö en vinter med låg proteinhalt. jag var orolig eftersom hon växte och gav henne för mycket protein under vintern. Sedan var hon helt klart överviktig ett par år. Denna vintern har jag bantat ner henne för hon mådde inte bra av att bära sin övervikt och mig. Jag har dragit ner på hö/ensilage till hälften och ersatt det med halm. Hon får så mkt halm som hon vill ha men hon äter inte så mycket av det. Hon har hela vintern gått i en stor hage där hon säkert har stoppat i sig en del denna konstiga vinter. Hon får betfor och tillsatser men bara mkt mkt lite havrekross.

Det är en helt annan häst jämfört med tidigare. Hon är mkt smalare och mkt piggare och orkar mkt mer. Jag rider henne flera gånger i veckan.

Jag vet att en del här tycker att man ska mata bort övervikt genom att ge mycket grovfoder. Det passar nog deras hästar men inte min. Vår lille ponny, ett russ, har fått samma behandling och han mår också jättebra. Men jag tror att halmen är jätteviktig de måste ha ngt att göra att stoppa i magen.

Är du säker på att den där sidan har helt färsk, uppdaterad information? En tillförlitlig källa borde väl hellre vara från SLU?

Det är många som säger att SLU har ÄNDRAT den rekommenderade minimigivan från 1kg TS/100kg till 1.2 eller 1.5kg TS/100kg. Men jag vet inte var man kan hitta information om detta. Ska söka lite o se om man kan hitta nån bra källa.

Senast ändrad:

Tack för alla svar även om de spretar lite, men det hade jag nog räknat med här :)

Om jag ska sammanfatta åsikterna lite så verkar det som att de flesta tycker att 4 kg hö per dag är i minsta laget, men eftersom det tillkommer allt mer färskt gräs och grannens överblivna hö så landar nog totalmängden på 5-6 kg (under förutsättning att hon bara serveras 4 kg) per dygn, vilket borde vara rätt ok. Och det nya gräset innehåller mycket protein så det är inte så lönt att börja stödfodra med lusern i nuläget utan vänta och se och hålla koll på ev bukighet. Samt försöka motionera hästapållen mer (nån som vill sitta barnvakt ett par kvällar i veckan?)

Men problemet med stallägaren kvarstår, hon fodrar ändå som hon tycker och jag kan inte gå som en polis och kontrollera henne.MEn jag får tuffa till mig och säga ifrån på allvar och sluta mesa:banana: Och med en skriftlig foderstat på väggen så finns det ju inga ursäkter liksom...Tack och lov fodrar jag hälften av tillfällena så jag kan styra mängden då iallafall. Annars får jag väl ta till halmen om hon nu är så rädd att dom inte ska ha något att tugga på hela tiden, hur dom nu skulle kunna undvika det på lösdrift. Tack och lov är det rätt nertrampat i hagen så det blir mycket arbete för lite mat.

Och i värsta fall får jag väl stänga in hästen på natten så hon inte äter då iallafall. Eller ha henne dagtid i en helt gräsbefriad liten hage.
Jag kanske ska sätta upp en bild på hur en slimmad islänning ser ut också så hon ser hur stor skillnad det är så hon inte tror de ska se ut som tunnor...

Är du säker på att den där sidan har helt färsk, uppdaterad information? En tillförlitlig källa borde väl hellre vara från SLU?

Det är många som säger att SLU har ÄNDRAT den rekommenderade minimigivan från 1kg TS/100kg till 1.2 eller 1.5kg TS/100kg. Men jag vet inte var man kan hitta information om detta. Ska söka lite o se om man kan hitta nån bra källa.
say what? :eek: det måste vara något påhitt!

några av hästarna på ridskolan får 1,5 kg ts per 100 kg vikt, och de flesta har magar som dräktiga! (de är inte dräktiga) om 1,5 kg ska vara minimigiva, ska 2 kg vara optimalt då?
huvaligen, då skulle man försöka proppa i en häst på 700 kg 19 kg hösilage! :eek: hur fasiken skulle hon se ut då om hon är som ett jordklot på 13 kg hösilage/dag :eek:

Jag tycker inte det är sunt att banta hästar genom att svälta dem. De är av naturen gräsätare och de ska äta ofta. Drar man ner på högivorna börjar de att äta på annat de kan få tag i: staket, väggar och träd t ex. Ska man ta ner en häst i vikt är det mer motion som gäller samt att hitta ett hö som näringsmässigt är anpassat till din häst. Jag tycker du ska försöka få tag på någon som kan hjälpa dig motionera din häst. Går det inte att separera hästarna när de ska äta? Faktiskt så "håller" jag på stallägaren i detta fallet. Det är inte roligt att höra hungriga hästar stå och "humma" efter mat så fort de ser en människa.

men å andra sidan så om dom bara får precis tillräckligt för att hålla systemet igång så är det väl knappast läge att rida?

Jo det kan ge alldeles tillräckligt med minimigivan även om man rider hästen LÄTT. Om man har ett hö med högt energivärde och en lättfödd häst. T ex ett hö med 8.8MJ/kg foder, som i vårat fall, och en lättfödd nordis... 7.2kg som är minimigivan ger ca 63.5MJ och hennes udnerhållsbehov är max 61MJ. Så de där 2.5MJ extra täcker mycket väl upp den lilla motionen hon får några dagar/vecka.

Känner inte till SLU´s hemsida, så det var lite svårt att kolla där.

Låter lite mycket med 1,5 kg ts per 100 kilo häst som minimumgiva det blir ju 1,8 kilo hö i minimugiva per 100 kg häst. Det blir 6,3 kilo på en 350 kg häst i minimumgiva. Änvänder min gamla ponny som mall så du vet :) . Viserligen gick hon på 7 kilo hö per dag. Men samtidigt så motionerades hon 6 dagar i veckan 1 1/2-2 h per dag då oxå å det var ju därför hon höll magen i bra storlek på den mängden. Fick faktiskt bra med beröm från min veterinär för att hon var i så fint hull :) Så en bra mängd grovfoder tycker jag e bra, men den måste tas ner lite gran/byttas ut till tomtug om hästen inte motioneras så mycket.

Jag skulle ge lite mer av det gula höet (om det har sämre värden). Kanske 5 kg beroende på vad hon väger och sedan inte ge kraft, om hon är lat att rida kan man ge havre. Sedan skulle jag lägga in många konditionspass. Rida längre och intensivare.

Hittade detta som svar till en fråga på Hippocampus sida:

"Kom ihåg att tumregeln minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag är en minimirekommendation. Hästen kan gärna få mer vallfoder, helst 1,5 – 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt och dag, lite beroende på ts-halten i ensilaget. Om ts-halten är mycket låg kan det vara svårt för hästen att hinna eller orka äta mycket mer än minimigivan."

Länken:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=19

Dock hittar jag inte DATUM för det så det kan ju vara ett gammalt svar (ej uppdaterad info). Hittar inget om detta annars, ingen ny info om att det skulle vara ändrat... Dock så är ju REKOMMENDATIONEN att ge MER än 1kg TS, gärna uppemot 2kg TS om man bara kan ge det, kanske är det DET som gör att vissa tror att MINIMIMÄNGDEN har ändrats?

Känner inte till SLU´s hemsida, så det var lite svårt att kolla där.

Förstår det men jag menade mest att bara för att det står si och så på den där angivna sidan som du länkade till behöver det inte betyda att DET är rätt och färsk information.

Jag har ju lärt mig här på Buke att vara kritisk till källor... ;)

Jag har lärt mig att inte ta emot ny information utan att få se källa till den, eller ja information över huvudtaget :p

Så det e bara å langa hit länken *buke mobbing* :D

Låter lite mycket med 1,5 kg ts per 100 kilo häst som minimumgiva det blir ju 1,8 kilo hö i minimugiva per 100 kg häst.

Ja näringsmässigt ÄR det ofta för mycket för en lättfödd häst (jag vet, har ofta bara att göra med lättfödda kallblod ;) ). Till dem får vi försöka att ge så mycket som GÅR utan att det blir för mycket näring. I mitt fall, med den hästen jag sköter nu, betyder det tyvärr just nu att hon bara får lite drygt 1kg TS/100kg. Hon är i akut behov av att gå ner i vikt så mer KAN hon inte få pga högt näringsvärde i höet. Ändå får hon delvis halm också. (6kg hö och 2kg halm)

Syftar på länk till SLU´s hemsida förutsatt att minimumgivan har ändrats. Annars är det bara å ignorera den delen.

Så sant så, känner till det där med lättföda hästar. mamma har haft islänningar. Å har haft väldigt dåligt hösilage ett år, syftar på väldit högt MJ å jäkligt lågt SMP (bonden vägrade ta tillbaks å vi hade 4 hästar så det var typ bara å få det å fungera). Du kan ju tänka dig vilket pillande foderstat på det hösilaget...

Som tur var så har vi haft bättre hö efter det å kunnat fodrat lite mera normalt med Krafftfoder och lusern. Sista året slapp jag nästan krafftfoder helt då hade vi en nästan perfekt kvot på strax över 6,0. Så det var jäkligt skönt, jag la till lite protein bara, damen var ju 17 år :) det är därifrån jag tagit mitt exempel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka