vem har rätt? Om hästbantning...

Sv: vem har rätt? Om hästbantning...

Ok, då antar vi att den är oförändrad än så länge.

Du har ju också bantat bort med grovfoder på ungefär det sätt jag tror de flesta menar, dvs fortsätta ge mkt fibrer och tugg, men mindre energi. Halm är ju grovfoder.

Det är den :)

Kanske inte för en islänning dock som denna tråd handlar om. dom har en tendens att vara lättföda, har vuxit upp med 3 stycken nämligen :)

Läste att du inte hade tid att rida varje dag. Om hästen ska bli smal, å måste du motionera mer. Hur ska du lösa det i sommar när hästen går på bete? Varför börja banta nu om hästen ändå ska äta sig tjock på gräs hela sommaren? Fast hästen kanske inte ska gå på bete?

Jag har fått lära mig att hästen inte känner mätthet som vi människor, vi känner att vi blir mätt i magen! Hästar känner att de blir mätta genom hur mycket de tuggar. Detta fick jag lära mig på ridgymnasiet iaf, när vi pratade om foder! För att hästens tarmar och kropp ska fungera bra så behöver hästen tugga ca 16-18/h dygn. Visst ni kan ge hästen 4kg hö, men då anser jag att ni ska fodra med halm också! Eller hästen kanske har halm i lösdriften?

Du bör ta reda på ungefär vad hästen väger för att veta vilken minigiva av grovfoder din häst måste få. Räkna också på vad hästen borde ha för idealvikt. (på ett ungefär alltså) Hästen måste ju ha minst 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt
Sen gör du en beräkning på hur mycket energi MJ och protein din häst behöver per dag. minst 6 g protein på varje MJ, Det bästa för lättfödda hästar som dessutom behöver banta är att få tag på hö med relativt lågt energiinnehåll.
Grannens islänning är också tjock och får 4,5 kg hö per dag. (väger 375 kg när han är i lagom hull) Då får han tillräckligt med stråfoder för sin vikt och lagom med energi och protein.
Om höet innehåller för mycket energi kommer inte hästen att gå ner i vikt trots mindre mängd och då är det bättre att byta ut ett par kg hö mot halm.

*KL
Visste ni inte att man kan ge den för hästar nyttiga "kvistkosten" o blanda in lite bark.:D

Garanterad lyckad viktnedgång:cool: snabbt går det oxå.

say what? :eek: det måste vara något påhitt!

några av hästarna på ridskolan får 1,5 kg ts per 100 kg vikt, och de flesta har magar som dräktiga! (de är inte dräktiga) om 1,5 kg ska vara minimigiva, ska 2 kg vara optimalt då?
huvaligen, då skulle man försöka proppa i en häst på 700 kg 19 kg hösilage! :eek: hur fasiken skulle hon se ut då om hon är som ett jordklot på 13 kg hösilage/dag :eek:

Min häst på ca 650 kg stoppar i sig 18 kg hösilage (78 % ts) samt 4 kg lusern om dan... inget konstigt med det...

Läste att du inte hade tid att rida varje dag. Om hästen ska bli smal, å måste du motionera mer. Hur ska du lösa det i sommar när hästen går på bete? Varför börja banta nu om hästen ändå ska äta sig tjock på gräs hela sommaren? Fast hästen kanske inte ska gå på bete?

Jag har fått lära mig att hästen inte känner mätthet som vi människor, vi känner att vi blir mätt i magen! Hästar känner att de blir mätta genom hur mycket de tuggar. Detta fick jag lära mig på ridgymnasiet iaf, när vi pratade om foder! För att hästens tarmar och kropp ska fungera bra så behöver hästen tugga ca 16-18/h dygn. Visst ni kan ge hästen 4kg hö, men då anser jag att ni ska fodra med halm också! Eller hästen kanske har halm i lösdriften?

Det är ju det där med magsyran också, den fräter väl rätt fint om man står på tom mage stora delar av dygnet.... jag har haft en häst med magsår, det var INTE kul. :(

Du bör ta reda på ungefär vad hästen väger för att veta vilken minigiva av grovfoder din häst måste få. Räkna också på vad hästen borde ha för idealvikt. (på ett ungefär alltså) Hästen måste ju ha minst 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt
Sen gör du en beräkning på hur mycket energi MJ och protein din häst behöver per dag. minst 6 g protein på varje MJ, Det bästa för lättfödda hästar som dessutom behöver banta är att få tag på hö med relativt lågt energiinnehåll.
Grannens islänning är också tjock och får 4,5 kg hö per dag. (väger 375 kg när han är i lagom hull) Då får han tillräckligt med stråfoder för sin vikt och lagom med energi och protein.
Om höet innehåller för mycket energi kommer inte hästen att gå ner i vikt trots mindre mängd och då är det bättre att byta ut ett par kg hö mot halm.

Men att byta ut några kilo hö mot halm fungerar väl bara riktigt bra om man har ett hö med bra proteinvärden? Alltså om proteinbehovet är täckt med det höt som man ger hästen men att man vill få ner energin. För oftast så brukar man ju höja energin ganska så rejält om man tex skulle ge ett proteintillskott i form av kraftfoder. Så om man vill banta sin häst så skall man ha ett hö med högt protein så att man täcker behovet av protein på låga givor av hö och ger då ett tillskott av halm för att hålla energin nere men ändå ge hästen något att tugga på. Har jag fattat det hela rätt?

Mvh

Tora

Min fundering är om inte behovet att tugga och hålla sig sysselsatt uppfylls genom det gräs som börjar växa i hagen. De går ju ute dygnet runt i en rätt stor hage, visserligen bitvis rätt nertrampad, men det finns ju ändå alltid lite grässtrån att pilla med. Det finns en liten "avlastningshage" också där vi släpper dem ibland dagtid på somrarna men den är rätt liten och har inget vindskydd, däremot växer där mer gräs. Men dessa två hagar är det som är och de går där året runt. Kommer alltså inte skicka iväg henne på bete utan fortsätta rida som vanligt under sommaren, det är ju rätt vanligt att man ger islänningarna höstlov istället för sommarlov.

Tycker nog att stallägaren har rätt i detta fall. Om hästen ska gå ned i vikt så ge hellre ett grovfoder som har lågt energi och proteinvärde men gott om fibrer som håller magen i trim. 4 kg låter väldigt lite, det är bättre att ta bort allt kraftfoder och ge mer grovfoder som är sent slaget.

/Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka