vem har rätt att skaffa barn?

Cilla

Trådstartare
spinner av på en annan tråd, vill inte dra den här diskutionen där, den har redan spårat ur....

så vem ska få skaffa barn?
ska det vara en rättighet och en självklarhet för alla?
vilka ska få hjälp vid ofrivillig barnlöshet och varför?
homosexuella?
ensamstånde?

som jag skriver i den andra tråden, så tycker ja att alla eller ingen ska få hjälp till att skaffa barn, men samtidigt är jag kluven, eftersom jag anser att lebiska inte ska få hjälp just pga att de är lesbiska..... men å andra sidan är det en självklarhet att heteropar ska få hjälp, även om det inte finns några medecinska orsaker till barnlösheten.

en ensamstående får inte hjälp, men det är helt ok för den ensamma kvinnan att välja att behålla och uppfostra ett barn själv.

är det alltid en nödvändighet med en partner?
svaret är ju ganska ofta "nej", men varför får då inte ensamstående kvinnor hjälp av stat och landsting att bli gravida?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag orkar inte läsa hela den andra tråden.
Barn är ingen rättighet alls utan en gåva man förhoppningsvis får.
Men, jag tycker att alla oavsett sexualitet eller civilstånd ska få samma möjlighet till hjälp, det ska inte vara någon skillnad.
Ger vi en människa hjälp så ska alla få den hjälpen, alla människor är lika mycket värda och ska få samma utgångsläge.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

det räcker med att läsa de sista två sidorna. :D

ja, man kan ju tycka att det är så!
varför är det inte så då?
vem har bestämt att vissa får hjälp, medans andra får gå utan?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Någon statlig utredning?

Jag tycker det är lite orättvist som det är nu. Självklart ska alla eller ingen få hjälp, helst alla då ;).

Det verkar finnas en helt osannolik orättvisa när det gäller lesbiska par. Bara en av dem får hjälp med insemination, misslyckas den eller om den andra vill få barn också så får hon ingen hjälp (som jag uppfattat det) på grund av att det är X försök på en individ, per par eller ngt sådant, så kallad rättvisa. Det är fasansväckande! Det är inte alls som med ett heteropar, båda tjejerna har genetiskt material för att få barn men bara den enas gener kommer att finnas i barnet, den andra tjejen verkar ha lite skakigare rättigheter till barnet än en far, även en far med oanvändbara spermier. Så det blir helt enkelt inte alls rättvist.

Att ensamstående ska få skaffa barn känns också självklart.

Det är synd att det blir lite krångligare med manliga homosexuella, men om det vore lite lättare att adoptera inom Sverige kanske det skulle bli bättre? Har för mig att vissa länder inte accepterar homosexuella om föräldrar.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jo jo, det finns det säkert.

Men nu tänkte jag på just länder varifrån adopterade barn i Sverige kommer. Jag tror några av dem inte adopterar bort barn om paret som söker är homosexuella. Jag tycker absolut inte man egentligen kan kommentera deras önskemål (det är det landets barn och de vill deras bästa). Men om det var lättare att adoptera inom Sverige kanske det skulle gynna både vissa barn (det har jag iofs dålig koll på, men jag har fått den känslan av tidigare buketrådar) och ge vissa homosexuella par större adoptionsmöjligheter.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jo jo, det finns det säkert.

Men nu tänkte jag på just länder varifrån adopterade barn i Sverige kommer. Jag tror några av dem inte adopterar bort barn om paret som söker är homosexuella. Jag tycker absolut inte man egentligen kan kommentera deras önskemål (det är det landets barn och de vill deras bästa). Men om det var lättare att adoptera inom Sverige kanske det skulle gynna både vissa barn (det har jag iofs dålig koll på, men jag har fått den känslan av tidigare buketrådar) och ge vissa homosexuella par större adoptionsmöjligheter.

Jag är inte alls säker, men är det inte så i alla länder som Sverige brukar adopter från? Det finns ju flera homosexuella par som är godkända adoptivföräldrar i Sverige men som ändå inte får några barn eftersom inget land vill lämna barn till dem.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

det där känner ja igen från nånstans. lite moment 22.
men såhär spontant vet ja inte om ja skulle vara likgiltig inför parsammansättningen om jag skulle adptera bort mitt barn.
jag tror nog att jag skule önska att den fick komma till ett tvåkönat par!
jag skulle nog inte vägra, men önska....
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

det där känner ja igen från nånstans. lite moment 22.
men såhär spontant vet ja inte om ja skulle vara likgiltig inför parsammansättningen om jag skulle adptera bort mitt barn.
jag tror nog att jag skule önska att den fick komma till ett tvåkönat par!
jag skulle nog inte vägra, men önska....

Vad är det som gör att du hellre skulle vilja att ditt barn kom till ett tvåkönat par? Personligen tror jag att homosexuella är lika bra eller dåliga föräldrar som heterosexuella.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

spinner av på en annan tråd, vill inte dra den här diskutionen där, den har redan spårat ur....

så vem ska få skaffa barn?
ska det vara en rättighet och en självklarhet för alla?
vilka ska få hjälp vid ofrivillig barnlöshet och varför?
homosexuella?
ensamstånde?

som jag skriver i den andra tråden, så tycker ja att alla eller ingen ska få hjälp till att skaffa barn, men samtidigt är jag kluven, eftersom jag anser att lebiska inte ska få hjälp just pga att de är lesbiska..... men å andra sidan är det en självklarhet att heteropar ska få hjälp, även om det inte finns några medecinska orsaker till barnlösheten.

en ensamstående får inte hjälp, men det är helt ok för den ensamma kvinnan att välja att behålla och uppfostra ett barn själv.

är det alltid en nödvändighet med en partner?
svaret är ju ganska ofta "nej", men varför får då inte ensamstående kvinnor hjälp av stat och landsting att bli gravida?

En jättesvår fråga verkligen och högst individuell...

Jag tycker de som har möjlighet att ta hand om ett barn på alla plan ska få skaffa barn.
Det är inte en rättighet eller självklarhet.
Alla (som har möjlighet att ha hand om ett barn) ska få hjälp med ofrivillig barnlöshet dock genom bidrag till adoption, inte genom provrörsbefuktningar eller vad det nu heter.
Det är inte nödvändigt med en partner men "jag" ställer lite högra krav på en ensamstående.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

antagligen spelar fördommar in en del....
inte det att ja föraktar homosexuella på nått vis, men nånting inom säger no-no-no när jag tänker på det.

1. jag har växt upp utan en bra fadersfigur och har blivit negativt påverkad av det. dock finns det inget som säger att det just avsaknaden av en pappafigur som orsakat det, det kan ju lika gärna vara förknippat med separation i sig.

2.
är det lätt för ett barn att växa upp med likakönade föräldrar?
vad säger dess kamrater och kamraternas föräldrar? tyvärr blir ju barnet lidande för omvärldens fördomar.

det är ju inte så vanligt med homopar med barn, så viss uppmärksamhet väcker det ju.
å konstigt (eller?) nog känns det lättare med två kvinnor än med två män.
usch, ja skäms nästan för att säga det, men två homokillar kommer nog sist på min lista över par som får adoptera mitt barn.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

antagligen spelar fördommar in en del....
inte det att ja föraktar homosexuella på nått vis, men nånting inom säger no-no-no när jag tänker på det.

1. jag har växt upp utan en bra fadersfigur och har blivit negativt påverkad av det. dock finns det inget som säger att det just avsaknaden av en pappafigur som orsakat det, det kan ju lika gärna vara förknippat med separation i sig.

2.
är det lätt för ett barn att växa upp med likakönade föräldrar?
vad säger dess kamrater och kamraternas föräldrar? tyvärr blir ju barnet lidande för omvärldens fördomar.

det är ju inte så vanligt med homopar med barn, så viss uppmärksamhet väcker det ju.
å konstigt (eller?) nog känns det lättare med två kvinnor än med två män.
usch, ja skäms nästan för att säga det, men två homokillar kommer nog sist på min lista över par som får adoptera mitt barn.

Vad modig du är som vågar outa dina fördomar!:)

Vad gäller manliga förebilder så tror jag inte att avsaknaden av en man i sig är skadlig eller dålig. Familjer kan se ut på olika sätt! En familj utan pappa får väl istället se till att barnen har andra kontaktpersoner omkring sig, kanske vänner till familjen eller släktingar.Precis som du säger tror jag att det barnet kanske mår dåligt av är att pappan valt att lämna familjen och sitt barn.

Jag vet flera kärnfamiljer som adopterat som inte alls har varit särskilt lyckliga eller harmoniska så det är ingen garanti heller...

Vad gäller att barnet kan bli mobbat så kan du kanske ha rätt i det. Dock blir det ju vanligare och vanligare med samkönade par och då ökar även toleransen. Jag tror dock att man i så fall får hantera den situationen när/om den uppkommer. På samma sätt som överviktiga, handikappade eller färgade personer också skaffar barn och deras barn riskerar att bli mobbade.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Orättvisan i detta är väl just mot homoseuella män. Kvinnor har det mycket enklare på den punkten,. (även om det inte är lätt)...
Men kvinnor kan insimineras. Och om inte i Sverige så i andra länder. Problem blir det väl om båda är medicinskt oförmögna att bära barn.

Män är ju helt beroende av adoption. Och jag känner personligen inte till vilka länder som adopterar bort barn till homnosexuella. De länder som gör det är väl sällan länder som adopterar bort barn utanför gränserna..

En vän hade problem att adoptera pga diabetes. O i vårt land är det ingen katastrofsjukdom. Men det spelar stor roll om man ska adoptera.

Mina egna åsikter i ämnet håller jag för mej själv..
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

alla människor har fördommar, så varför inte erkänna dom? :idea:

lady_mike & delvis kl.
om man inte kan få barn, pga helt naturliga orsaker (livmoder/spermaproducent saknas i förhållandet), ska man då få skaffa barn? egentligen blir ju det helt mot naturlagarna!
inga andra däggdjur som saknar ovanståenda kan ju reproducera sig, varför ska egentligen männiksan vara annorlunda?

Mina egna åsikter i ämnet håller jag för mej själv..
å nu blev ja absolut inte mindre nyfiken på vad du tycker. ;)
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Du får ju tänka på att i de fall man inte hittar någon medicinsk förklaring till heterosexuella pars barnlöshet, så betyder inte det att det inte finns någon förklaring. Men man kan inte undersöka allt och varje led i befruktningen. Någon medicinsk anledning finns det ju, annars skulle det bli barn.

Jag vet inte om du gjort någon barnlöshetsutredning, men när man gör en sådan så letar man ju inte efter anledningen till varför det inte går av sig självt - de fertilitetsläkare jag träffat är fundamentalt ointresserade av varför, de nöjer sig med att konstatera faktum. Barnlöshetsutredningen går istället ut på att ta reda på om det finns några medicinska hinder för IVF, som t ex inga ägg eller inga spermier. Frågan man ställer sig är alltså inte "Varför blir ni inte gravida?" utan "Kommer det gå att genomföra en IVF?", och utredningen utformas utifrån det.

Jag tycker det skulle bli extremt märkligt om det bara var i de fall där man hittade ett medicinskt fel med dagens kunskap, som man kunde få hjälp. Vad är logiken i det?
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Men varför inte genom insemination? För att du vill att så många adoptivbarn som möjligt ska få bra hem? Insemination är väl inte alls speciellt dyrt, handlar väl mest om att det finns en donator och att peta in spermierna vid rätt tillfälle. (som samlag utan snopp :D)

Provrörsbefruktning däremot är ju bra dyrt, det är såklart endast för dem som inte kan få barn genom insemination av olika slag (med eller utan man alltså :p)
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

Jag tror inte det väcker så mycket uppmärksamhet numera, inte i storstadsregionerna. Det finns till och med dagis för bara "regnbågsbarn" tror jag.

Ush jag har också fördomar gentemot homosexuella. Jag skulle nog föredra ett manligt par eftersom mina fördomar säger mig att många kvinnliga är extremvänster och jag tycker att extrempolitik måste vara jobbigt att växa upp med. Dumt med fördomar, vore jag någonsin tvungen att adoptera bort så finge jag nog ta och titta på exakt den familjen istället för att köra efter ngn fördomsmall.
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

om man inte kan få barn, pga helt naturliga orsaker (livmoder/spermaproducent saknas i förhållandet), ska man då få skaffa barn? egentligen blir ju det helt mot naturlagarna!
inga andra däggdjur som saknar ovanståenda kan ju reproducera sig, varför ska egentligen männiksan vara annorlunda?

Jag är inget stort fan av natur-argument. Vi är ju människor och har kunskap och förmåga att skapa ett bra liv för oss själva och för andra. Varför ska vi då inte göra det?

Ska vi följa "naturlagarna" så borde vi inte ta någon medicin när vi blir sjuka. Antibiotika och vaccin kan vi skippa för det är inte naturligt. Om ett barn blir dödssjukt i mammans mage så ska vi inte försöka rädda det för det är ju naturens lag att det ska dö. Smärtlindring vid förlossning är onaturligt. När 12-13 åringar börjar menstruera och alltså är könsmogna så är det helt rätt att de ska börja skaffa barn för det är ju naturens gång...

Nästan allt vi gör är ju "emot naturen".
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

alla människor har fördommar, så varför inte erkänna dom? :idea:

lady_mike & delvis kl.
om man inte kan få barn, pga helt naturliga orsaker (livmoder/spermaproducent saknas i förhållandet), ska man då få skaffa barn? egentligen blir ju det helt mot naturlagarna!
inga andra däggdjur som saknar ovanståenda kan ju reproducera sig, varför ska egentligen männiksan vara annorlunda?

å nu blev ja absolut inte mindre nyfiken på vad du tycker. ;)

Just vem som ska få skaffa barn och inte är just den bit inte jag tänker diskutera vad jag själv anser.. För här på buke kan man inte ha rätt hur man än vänder o vrider på det.. Alltid nån som anser att man är totalt väck i sina åsikter. O jag orkar inte försvara allt jag tycker till dödagar. (för jag tycker mycket)...


Men jag kan lite nämna att jag haft kontakt med barn i andra länder som har det riktigt tufft i livet. Barn som våldtas, tvingas till att sälja sej.. Barn som av sina föräldrar slängts i soptunnor rätt ut sagt! Riktiga tårdrypande fall som fick mej o bryta ihop totalt..

Nu va just dessa barn inga som får adopteras utanför sitt hemland. O landet för fattigt för att själva syssla med adoption innom sina gränser o utan tillgångar att skydda sina utsatta.

Om dessa barn fick bestämma så skulle de säkerligen bo i en familj med 2 pappor eller 2 mammor hellre än hos en pedofil eller hallick!
 
Sv: vem har rätt att skaffa barn?

om man inte kan få barn, pga helt naturliga orsaker (livmoder/spermaproducent saknas i förhållandet), ska man då få skaffa barn? egentligen blir ju det helt mot naturlagarna!
inga andra däggdjur som saknar ovanståenda kan ju reproducera sig, varför ska egentligen männiksan vara annorlunda?

Fast ska vi se det krasst ska vi ju varken seminera hästar eller kor då för det är ju emot naturlagarna? Tekniken går framåt, då ser jag ingen anledning till att man inte ska hjälpa dem som inte kan få barn, oavsett orsak... Och adoption... Tja, de barn som adopteras bort behöver väl troligen ett bra hem, det kan de väl få även hos ett homosexuellt par? Jag kan förstå argument mot mobbing och sånt, men hoppas dock att vi snart är ute ur det samhället:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 025
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Finns det några här som fått eller ska få barn utan att vara i ett förhållande med pappan alt. att det tagit slut innan barnet blivit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 897
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Vet inte om jag lägger tråden rätt men jag provar här, Jag och min sambo har egentligen sedan dag ett varit överens om att vi vill ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp