Vem har hästarna på bete ännu????

lovehorses

Trådstartare
Jag hoppas det är rätt tråd.
Skulle vara kul att veta hur många det är som har dem ute ännu.
Jag kommer inte att anklaga någon för att ni har tagit in dom eller liknande. Jag vill heller inte att någon annan ska göra det....
Bara kul att veta.
I mitt stall går hästarna ute ännu, de får kraftfoder en gång om dagen. De trivs som fisken i vattnet. Ska väl så småning om prova om de vill ha hö att äta.

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

Det är ju ff betessäsong. Här hemma i trädgården har växterna kommit in i andra andningen pga det varma vädret. Så hästarna går ute. Innevistelse blir det tids nog. Endast en går med kraftfodertillägg.

Mina går ute än och de finns i södra Dalarna (har ju också viss betydelse kanske, var man bor?). De får inget kraftfoder än, för de kan i ärlighetens namn behöva falla ur en aning så här års... :smirk:

/JES

Har fortfarande min hästar ute dygnet runt kommer in och får kraftfoder under dagen eftersom att dom blir ridna. Har inte tyckt att vädert blivit för dåligt inu, men blir det skit väder nu och framåt kommer dom att stallas in.

Alla våra går ute och som någon annan skrev, det skulle inte störa ett dugg om min skrutta "föll ur" lite :angel: .
Bete finns det kvar, hagen är så stor att det hinnas växa upp nytt, så bara de svårfödda/hårdtränade hästarna får tillskott av kraftfoder.
Min får inte mycket kraftfoder på vintern heller, däremot ska vi börja introducera grovfodret så småningom.

Min går fortfarande ute, men ska stallas in i slutet av månaden...

Mina går på "bete" året om. Ute dygnet runt i gräshage, på vintern växer ju inte gräset och då får de ju hö och om det behövs kraft istället men ute går dem.

i "mitt" stall går hästarna fortfarande ute. Jag bor i Örebro.. "Vi" har 3 halvblod varav ett av halvbloden har föl, en fjording och ett fullblod (som är mitt)

Vi har hästarna i beteshagen ännu men dom har fått gå in dom tre senaste nätterna pga de :devil: myggen som dykt upp.
Vi får se om myggen hinner försvinna innan månadsskiftet, för det är då vi tänkt stalla in dom och ta vinterhagen i bruk igen.

Fortfarande ute. Jätteskönt. Min pålla stödfodras visserligen då hon rids och tävlas. Men de resterande inackorderingarna går på bara gräs.

Vi har fortfarande 2 återväxter som skall användas. Om beräkningen stämmer flyttas de över till vinterhagarna i oktober som är övervuxna.

Det är underbart att bara kunna slänga på ett täcke om så krävs de kallare nätterna framöver och att ha en nöjd häst. Samtidigt som den funkar bra i träningssammanhang och under förutsättning att hullet håller sig fint!

Speciellt när inackorderingarna ber om att de ska få gå ute längre denna höst tillsammans med våra. Som gick ute längre än de andra förra året. För de tycker att de verkade må så bra av det... :smirk:

Det är bara att buga och bocka, då slipper man mocka ett tag till. :banana:

jag stängde upp min från betet igår. jag bor i v-värmland. finns ändå inget direkt bete kvar bara överväxt ogräs som han inte äter. har fått stödfodra ganska länge nu och har ingen lust att betala både bete OCH nästintill full fodring med hö och kraftfoder. min häst är dessutom svårfödd. har ett underhållsbehov som ett fullblod ungefär.
ute får han gå ett tag till. blir det ruskväder tar jag till regntäcket

Våra går fortfarande ute, men stödfodras med hö två gånger per dygn.

Ja, de går fortfarande ute. Den ena får kraftfoder dock, runt 1,2 kg per dag.
Vi ska också laga staketet i ytterligare en hage, som varit förstört sedan stormen.
Där finns massor av gräs, inget så jättenäringsrikt men det ger dem något att fylla magen med.

Ute än. Den lättfödde herrn får inget tillskott förutom mineraler men den taniga 4-åringen stödfodras med Krafft groov, lucern och olja en gång om dagen. Ibland låter jag henne stå inne några timmar och äta hö också.

Förhoppningsvis kan de gå ute dygnet runt minst september ut.

Våra går ute dygnet runt fortfarande. Nyligen släppta på sista hagen som är väldigt frodig och fin. Får dock kraftfoder till.

Mina går ute dygnet runt.
Min hingst kommer hem från hingstbete 1oktober. han har bara gräs att äta. är lite tunn nu.

Mit sto o föl går ute i gräshage med stödfodring hö o kraft. Byter hage i morgon till en ny gräshage.
Får se hur länge de trivs där.
Ingen hage de gillar riktigt , en ny hage.

Fölet gick ur den hagen sist. Men nu har vi skaffat ett nytt batteri agregat med strömm

Mina går fortfarande på bete - stallar in dem på måndag (för att vi bytar stall).

Medryttarpållen går fortfarande ute dygnet runt, så länge det finns gräs så..

Hon får kraftfoder efter ridning, så lite tillskott blir det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama