Vem har hästarna på bete ännu????

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

lovehorses skrev:
Jag hoppas det är rätt tråd.
Skulle vara kul att veta hur många det är som har dem ute ännu.
Jag kommer inte att anklaga någon för att ni har tagit in dom eller liknande. Jag vill heller inte att någon annan ska göra det....
Bara kul att veta.
I mitt stall går hästarna ute ännu, de får kraftfoder en gång om dagen. De trivs som fisken i vattnet. Ska väl så småning om prova om de vill ha hö att äta.

Här är de ute fortfarande :)

Våra går på bete fortfarande. Planerar att stall in dem först i oktober. Stödutfodrar med hö och kraftfoder två ggr om dagen. Ser ingen anledning att ta hem dem till den tråkiga vinterhagen :cool:

Ska stalla in 4 åringarna idag, de äldre har varit inne sen förra lördagen. Det börjar bli lite ruggit här på kvällarna.

Mina hästar går ute och njuter ! Jag brukar stalla in dem i mitten av oktober ungefär.
Shettisen har redan så mycket vinter päls så hon svettas på dagarna. Jag ger varken kraftfoder eller hö som det är nu för vi har fortfarande bra bete i hagarna.

Evelyn skriver du....är det möjligtvis ett travsto som du har på foder?

***knapplån***

Min häst går fortfarande ute, i gräshage, dygnet runt. Jag har stödfodrat hela sommaren eftersom det inte finns tillräckligt med bete.
Hon kommer att stallas in i slutet av september.

Immer

våra går ute än o kommer inte att komma in förräns första frostnatten....

Våra går också ute fortfarande, har vart ute några dagar nu och provat gett hö men de bara ratar dom. Så ett tag till få dom nog gå kvar på betet.

Hos oss är det blandad kompott. En del går ute, en del har tagits in.
Min är inne nu för jag vill inte att han faller ur, nu när vi äntligen är på rätt håll med igångsättning och muskeluppbyggnad.

Våra hästar är ute. Min ska på lösdrift så han kommer inte in alls. Och de andra stannar ute sålänge det går. De har haft hästarna ute till nov vissa år. De fungerar utmärkt och hästarna mår prima. Stora fina hagar med mycket bete.

Stödfodras inte ännu. Vi som rider ger ju kraft efter ridning men det har vi gjort hela sommaren. Min kommer nog inte behöva stödfodras på länge då hans blivand hage är enorm och har fått vara ifred i några veckor. Men vi får se, börjar ge hö till månadsskiftet sep-okt så får man se hur mycket som går åt.

Mina går på bete och ratade höet jag kastade ut till dem.

Båda kommer in och får lite kraftfoder någongång under dagen. Vallacken för att han rids och stoet för att hon var jättemager när hon kom för 1 vecka sedan.

Våra ska gå ute minst månaden ut, men tyvär är gräset typ slut i hagarna så vi börjar ge hästarna hö i morgon.

Vi bytte gräshage på våra i går.
http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/detail?.dir=/f1aa&.dnm=e616.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/detail?.dir=/f1aa&.dnm=2264.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/detail?.dir=/f1aa&.dnm=914f.jpg&.src=ph

Men det började inte så bra.
De hade varit i nya hagen några timmar. Då det ringer på dörren. Har ni hästar. Japp
Staketet ligger ner. Skall det göra det.
ut som ett jehu. Då låg en hel sida ner. Stolpar rep mm.
Antagligen har fölis gått ut. Och gått in igen.
Han gorde det förra gången de var i den hagen. Då hade vi ingen ström. Nu satt ett rejält nytt agregat där.
Eller så har det varet ett djur där.
Men fölisen hade några revor efter rep på halsen. Så det är nog han. men de stog i hagen när vi kom ut.

Nu vågar jag knappt sova på natten. jag ser inte hagenn från huset. Vägen går ju utanför. Jag hoppas dom springer till stallet om det skulle vara så.
Det gick lyckligt denna gången

Nu har de lagat hagen, släppte dem där idag. Den blev ganska stor med massor av stora, täta bokträd att skjula under, perfekt nu på hösten.
Massor med smarrigt bete fick de också :d

Min häst går på bete ännu och kommer förhoppningsvis göra det hela september också. Blir det regnväder dygnet runt så kommer dom få gå in under nätterna.
Det är så bra bete i deras hage så de har bete även vintertid. :)

Min går fortfarande på sommarbete, och jag hoppas att han ska göra det till åtminstone slutet av september. De har fortfarande ganska kraftigt bete, så vi behöver inte stödfodra än i alla fall! :)

*lånar*

Min fölmärr o fölskorva går fortfarande på bete, men jag vill nog ta hem dom snart...det är ganska kallt o fuktigt på nätterna + att det är knottinvasion på kvällarna....håller på o bygger en utedrift hemma så jag väntar förmodligen tills den blir klar om det inte dröjer för länge....skall kolla dräktighet på 90 runt 20 sept och efter det så kör jag hem dom i vilket fall somhelst...betet räcker till dom än i allafall

Min gumma började falla ur för nästan en månad sedan och sedan dess har hon stått inne på nätterna... men alla hästar äter gräs på dagarna...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
389
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama