Vem har hästarna på bete ännu????

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

Min och en häst till går fortfarande kvar i stora sommarhagen (ca 10 ha). Resterande ca 20 hästar i stallet går hemma i vinterhagarna (ca 1,8 ha per hage, finns 6 st) som det fortfarande finns gräs i. Några tar in sina vid 20.00 men andra låter dom vara ute på nätterna i vinterhagarna.
Min kommer nog gå ute i sommarhagen veckan ut. Hon får lite mat varje dag då hon pysslas om, ca 1 kg hö och lite kraftfoder. Kommer nog ha henne ute på nätterna i vinterhagen sen så länge det är så här bra väder ute.

Hästarna går ute än i mitt stall, har flyttat dem till vinterhagarna. De får hö en gång om dagen för det är inte så mycket gräs kvar. Sen får min lite kraft foder när jag rider. Vet inte riktigt hur alla de andra gör med sina hästar, om de ger kraft foder alltså. De ska få komma in nu i slutet av månaden, men det verkar inte gå någon större nåd på dem.......

OJ, vad många det är som har svarat. :)
Det är kul att se att många har sina hästar ute ännu.
Det har vi med. I helgen tog vi två av hästarna från en stor sommarhage till en mindre hage närmare stallet. Ni kan tro att de var runda och goa... :angel:
Ska väl denna vecka börja ha dem inne på natten gissar jag....
Bara vi får halm....

Går förstås ute fortfarande! Bästa betet nu ju...

knappl...

våra går ute, till månadsskiftet är det tänkt. Jag velade lite förra veckan då det var minusgrader några nätter, hade det fortsatt hade de ev fått gå in alt stödutfodrats med hö. Men nu blev det ju varmt igen, så de klarar sig. Min smalis får kraftfoder dagligen, annars finns det gott om bete kvar!

mina går fortfarande på bete men stödutfodras :)

Våra går fortfarande ute men fick komma in några nätter då det var frost. De verkar trivas. Några har täcke, andra inte. Men de får nog komma in vid månadsskiftet oavsett väder.

Jag försöker hålla undan vinterpälsen så de har fått va inne lite. Men inatt var de ute :) Ska ju vara varmt några dagar nu!
Men de går på gräs till gräset försvinner sas. Givetvis med stödfoder, men de ställs inte i små rasthagar för att de stallas in om nätterna.

Vi tog in våra hästar för en vecka sedan. Detta var endast pga att det skulle bli storm och dåligt väder. Annars hade de kunnat gå ute ett tag till. Vi hade dock täcke på dem på nätterna (mycket pga knotten) på slutet.

Mina två ponnier går fortfarande ute om nätterna. De trivs bäst så och än finns det mycket i hagarna att äta.

Allmänt!
Tänkte passa på att fråga vad "på bete" egentligen innebär? :confused:

1 Menas "att beta", dvs att hästen äter gräs?
2 Eller menas att hästen går i större hage?
3 Eller menas att hästen går ute dygnet runt?
4 Eller menas något annat? I så fall vad?

Konfunderad!
LIA

LIA skrev:
Allmänt!
Tänkte passa på att fråga vad "på bete" egentligen innebär? :confused:

1 Menas "att beta", dvs att hästen äter gräs?
2 Eller menas att hästen går i större hage?
3 Eller menas att hästen går ute dygnet runt?
4 Eller menas något annat? I så fall vad?

Konfunderad!
LIA

Jag kör på en blandning av 1 och 3. Att hästen går ute dygnet runt och lever på att beta näringsrikt sommargräs, typ :p

Betar gör dom ju även på vintern ibland när snön håller sig borta, men då innehåller gräset knappt någonting så då räknas det ju inte in i foderstaten på det sättet det gör på sommarebn..

"På bete" är väl mest något man säger, två små ord för att beskriva det jag sa ovan.

Mina 2 hästar går kvar ute på bete, dvs i en stor hage (5 ha) och ute hela dygnet. Jag har stödfodrat med hö men dom äter hellre gräset så en plastsäck har räckt i 2 veckor nu (OBS, det är inget fel på höet)

Aha, nr 5 alltså. ;)

Här kommer följdfrågor: Är det någon som räknar foderstat på sommarbeten? I så fall hur?

Det är just meningen i dom där två små orden jag undrar över, för här verkar dom betyda lite vad som helst. Hästarna är ute, men i liten hage utan mat (läs gräs), dom får inte vara ute p g av datum (!) eller för att nattemperaturen sjunkit osv, osv. Ingen ordning alls, mao. :idea:

Min tanke är,
1 att "vara på bete" borde betyda, att vara ute och ha tillgång till gräs m fl växter, alltså i en tillräckligt bra och stor hage.
2 att vara på bete, enligt 1, dygnet runt (med undantag för skötsel, ridning etc) borde kallas "vara på dygnetrunt-bete".
3 att 1 och 2 är relevanta även om man utfordrar med hö, utöver det som hästen hittar själv i hagen. Alltså även mitt i vintern.

Jag har alltså inte sett ordet "bete" tvingande kopplat till "att beta" dvs äta växande gräs, under tider sådant inte finns.
Ser det heller inte som någon slags semestervistelse.

Frågan är alltså, hur andra ser på "på bete". Kom igen med synpunkter nu! :)

LIA

"På bete" betyder för mig att hästen får sitt näringsbehov uppfyllt av att beta gräs. För att kunna beta såpass mycket att den klarar sitt underhållsbehov krävs det att hästen går i beteshagen i stort sett dygnet runt. För att betet skall räcka för en flock hästar krävs det att hagen är tillräckligt stor.

Alltså betyder "på bete" för mig: Att hästen är ute dygnet runt i en stor hage där det finns gott om gräs som täcker dess näringsbehov.

Våra hästar (fn 4 st) går ute i sin hage (som är 3-4 ha) fortfarande. Troligen 2veckor till eller så. Dom stödfodras en gång per dag. Tex mitt sto som är rätt tanig får krafft + lucern och olja medan min knubbige vallack bara får nån liter lucern med "hormon-örter" och mineraler i.

Bete betyder att hästen går ute dygnet runt i gräs hage. Äter gräs och växter.
Mitt sto och föl , går ute dygnet runt i stor gräs hage. Stödfodrar sto och föl för de behöver mer näring.
Hingsten går kvar på hingst bete fortfarande till 1 oktober. Han äter bara gräs och växter.

LIA skrev:
Frågan är alltså, hur andra ser på "på bete". Kom igen med synpunkter nu! :)

LIA
Jag kopplar ihop ordet bete med att beta dvs en stor del av näringsbehovet skall komma från betet. Det har inget alls att göra med hur hårt hästen rids.

Nu frammåt hösten har vi ju även varianten bete med stödutfodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm