Vem har hästarna på bete ännu????

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

Mina hästar går fortfarande ute utan stödutfodring på naturbeten i skärgården i Tanum (Bohuslän). De rids inte alls. Det är avels ston + hingst, föl och unghästar. De flesta går ute på en ö utanför Fjällbacka (Korsö). Först i slutet av oktober eller början på november ska de hämtas hem med pråmen. Troligtvis om vädret tillåter kommer de gå på naturbete här hemma en månad till. Sedan blir det vinterhage med ligghall.

Alla går i beteshage. Får komma in på nätterna pga alla mygg. Alla får då natthö och kraftfoder till dom som behöver. Sedan släpps dom ut utan mat i gräshagarna på morgonen.

Jag hade önskat att jag hade kunnat ha mina kvar på betet men fick ta hem dem för en månad sen. Men annars bor de på lösdrift så de stallas inte in.

våra hästar går på bete. Vi kommer ha gräs till dom ett bra tag till. Men frågan är väl hur länge jag vill ha dom ute dygnet runt. Vårt vindskydd räcker inte till de fyra hästarna som går där så tyvärr måste de stå installade i vinter.

Våra "går på bete" året om.
In kommer dom vid hovslageribesök och när dom själva vill.
Igår kväll var ett sådant tillfälle. Vansinnigt mycket myggor och knott i luften och på hästarna. Dom kom ut igen, sedan det blivit nermörkt och blodsugarna lugnat sig.
Ikväll blir det väl samma sak, som det verkar.

LIA

hästarna går ute dygnet runt (tyvärr i riktigt sketna hagar, ensamma) men dom ska bort till sommarhagen lite innan betet är slut för i år

Evelyn går ute i stor gräshage på dagarna, på nätterna går hon i en mindre gräshage som det finns en lada i, där vi har ströat med halm så dom kan sova där om dom vill, eller gå in om det regnar/blåser.
Min andra har inte gått på bete på hela sommaren pga diverse skador och annat.
Men han går ute i stor gräshage hela dagarna, och sover inne så han är nog nöjd ändå.

Jag har aldrig mina hästar på bete..hemska ja :p
Dom får vintervila ist. :cool:

Våra går ute än. Har just flyttat tillbaka till första sommarhagen där det växt som attans medan hästarna gick i stora sommarhagen. Min ena får lite kraftfoder efter ridning, min andra får ingenting extra.

Mina går på dagbete, inne nattetid. Men enbart för att unghästen ska medicineras morgon och kväll och jag inte har tid att på mornarna stå och 'passa' dem ute på betet medan hon äter upp sin medicinmat.

Innan de togs in pga det så gick de på heldygnsbete men med stödfodring av hö sen några veckor tillbaka.

min häst går på bete fortfarande, men står inne om vädret är ruskigt..han får även komma in en gång /dygn och äta kraftfoder. typ 1kg havre, 1kg pellets ; typ som krafft sport men annat märke..

Alla hästarna i vårat stall går på bete fortfarande. Och alla hästarna klarar sig mer än väl på betet :p
Jag hoppas att de kan gå ute hela september (min häst har tunnt regntäcke nu, from några dagar sen, eftersom det blir så kallt på nätterna).
Får se när vi måste börja ge dem tillskott till betet (betet i nuvarande hagen räcker någon vecka till).

Skönt att se att så många fortfarande har sina hästar ute. Våra 4 går givetvis ute ännu. Vår 2-årige hingst är på hingstbete fram till den 1 oktober.
Stödfodrar endast vårt 3-åriga dräktiga sto som behöver lite x-tra hull.
För övrigt anser jag att de kan få vara ute ganska länge om bara vädret är bra. Våra hästar visar tydligt när de vill komma in på kvällen. Är det lite kallare men torrt och stilla vill de vara kvar ute men vid regn och blåst trånar de vid grinden och kan inte komma in fort nog.

Just nu har jag inte ens ett stall att stå i så pållarna går ute. Hagen är kanonfin och det finns massor utav gräs kvar. Ska börja stödfodra om en vecka eller två pga att näringsinnehållet sjunker men kommer inte att stalla in förrän i början av oktober. Halvblodet kommer att få täcke på sig när det blir regnväder för han är så fruktansvärt känslig mot att bli blöt på ryggen. Annars får han päls som en isbjörn när matte inte envisas med att klippa så kylan är det nog inga problem med. Litet kraftfodertillägg nu för att få i sig mineraler och vitaminer. Kommer att ökas i takt med att träningen ökas och temperaturen sjunker.

Mina hästar gå fortfarande på bete. Kommer antagligen hägna in en bit av en äng med massa gräs innan det är dags för vinterhagen. Valacken får kraftfoder när han ridits vilket brukar bli 3-5 dagar/vecka. Stoet är väldigt runt så hon klarar sig gott o väl på gräset.

Hästarna kommer gå ute oktober o november i lösdrift om inte vädret är för kasst då kommer de in. Hösilaget börjar jag vänja dem vid vid månadens slut.

Mina går ute ännu, utan kraftfodertillägg. Har nyss flyttat hem dom, till hösthagen och där är det gott om gräs till 2 små shettisdamer + 1 hingstföl

Jag tog in min Lilla Plutt i går ! Fast han vill ju hellre va ute å äta upp sig men det räker nu han har stått ute sen första Juni =P

Tävlingshästen är inne om nätterna men ute från tidig morgon till sen kväll. Fodras 3 ggr/dag både kraftfoder och grovfoder.

Avelsstona går ute och kommer att göra det iallafall in i oktober. De stödfodras med kraftfoder nu och ev får de hö om gräset tar slut.

Unghästen som är fet och en gammal nordsvensk får gå ute ett bra tag till. De fodras inte!

Tävlingsponnyerna får lite havre på morgonen i hagen och när de är inne på kvällen vid träning men går ute dygnet runt.

Tidpunkten när vi stallar in alla är olika år från år. Beror mest på vädret. När det där riktiga höstvädret kommer med regn och rusk och aldrig fina stunder att torka upp då stallar vi in.

Våra stallas aldrig in utan byter till vinterhagen i slutet av månaden där ligghallen finns. Dom kommer bara in för stödfodring o för att få kraftfoder. När dom rids får dom stå inne tills dom torkat så pass att dom kan gå ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
389
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama