Vem har hästarna på bete ännu????

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

Hos oss innebär bete att hästarna äter gräs som enda foder. "På köpet" är de då också ute dygnet runt under den period då det finns så mycket gräs att de inte behöver annan mat.
De flyttar till sin vinterhage (som fö är väldigt stor och även den måste betas ner en period under sommaren) när vädret börjar bli så tråkigt att de vill kunna komma in i lösdriften under natten.

Men för en del andra, t.ex. min syster innebär bete att hon släpper sin häst ett antal veckor under sommaren (oftast under hennes egen semester) och gör inget med den.
För många kan bete innebära suck och stön. (som för syrran ibland)

Hon måste för det första hitta ett bete eftersom stallet hon står i inte tillhandahåller det för privathästarna(ridskola). Det blir en m ycket större apparat för många som inte har som ex. oss. Att bara släppa hästarna i hagen på andra sidan stallet och sen är det klart.
Jag fattar att det kan bli knöligt och jobbigt om det inte finns bra beten att hyra på nära håll.

Min nordsvensk går ute fortfarande. Och kommer så att göra ända tills det blir minusgrader om nätterna. Regnar det lägger jag på ett täcke över natten.

F ö definierar jag bete nästan som ovanstående. För mig är det när hästen är ute dygnet om och livnär sig på gräset som växer i hagen. Alltså är det kanske inte bete hela tiden min pålle är ute eftersom jag nog får fodra henne med hö så småningom även om hon inte står på stall. Just nu får hon inget extra foder. Och rund om magen är hon ändå av det gräset som växer i hagen. I och med värmen växer det ju fortfarande rätt så bra.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har våra på bete fortfarande men med stödutfodring av hö

jodå, pållan är ute på bete dygnet runt med sin bästis, och dom mår prima.

Mina går på bete dygnet runt. Får inget extra foder. Hagen är fortfarande full i gräs & hästarna är FETA! :D

Mina går också ute ännu, utan stödfodring. Min connemara är fortfarande jätte-fet. Halvblodet är i normalt i hull. Kommer att ha dem ute hela oktober, men stödfodrar om det behövs.

Har tagit hem min från sommarbetet i veckan men han går fortfarande ute dygnet runt men stödfodras nu tre ggr / dag... Får gå ute så länge vädret tillåter...

Våra går fortfarande ute. (vädret är ju super!) Troligen kommer vi att stalla in 16/10 (om inte det fina vädret fortsätter). Sen kommer de att vara ute 12h/dygn ungefär under hela stallperioden.

De får kraftfoder inne 1 gång per dag (förutom min lilla knubbis som bara får några liter lucernhack till sina mineraler).

Senast ändrad:

Våra hästar går på bete och får göra det så länge gräset fortfarande växer. Frosten brukar ju komma och förstöra gräset under oktober så det är bara att njuta så länge det varar. Annars tycker jag att nu och tidigt på våren är den bästa tiden för hästar på bete. Inga eller i alla fall ganska lite mängd odjur som bits.

Hästarna är fina på att så här års "städa upp" i hagarna, d.v.s. de äter inte bara "grädden" utan tar också sådant som inte smakar lika gott. Det gör att gräset kommer fint och tidigt nästa vår. Våra hästar går på ca. 10 ha, vilket gör att de nu så här på hösten verkligen måste utnyttja hela hagarna för att hitta mat. Det är inte bara att sticka ner näsan och äta i en timme för att sedan vila och därefter gå två meter till nästa ätställe. Det ger dom mycket rörelse och fina muskler eftersom hagarna är rejält kuperade. Det jag också hoppas på varje år är att de ska smalna av lite men det brukar de aldrig hinna göra innan busvädret kommer och vi tar hem dom till vinterhagarna. Om vädret tillåter så stödutfodrar vi den allra sista tiden på betet för att de ska kunna vara kvar lite till och verkligen äta upp det allra sista grässtråt.

Senast ändrad av en moderator:

våra går också ute fortfarande. Gott om gräs fortfarande. :bump: stödfodrar men kraftfoder varje dag och hästarna är runda som köttbullar :rofl:
men dom börjar bli lite trötta nu, så det är väl snart dags att ställa in kan jag tro.beror även på vädret hur det blir.

Samma här, en stödfodras med kraftfoder. Sedan får de hö med jämna mellanrum. Gräs finns det gott om, men inte i det skick och den omfattning hästarna önskar. Mina är oxå trötta på att gå ute. Men så länge tempen håller sig runt 10+ och vädret är torrt tycker jag de är synd. Tids nog (ganska fort) kommer de tröttna på att stå inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur