Vem har hästarna på bete ännu????

Sv: Vem har hästarna på bete ännu????

Mina hästar (bara 2, en liten häst & en ponny) går kvar på betet, fast jag har stängt av resten av betet, så nu går dom i en liten hage än så länge...Dom ska flyttas över till vinterhagen. Har 2 ställen att välja på, antingen den som ligger ca 3 km bort från mig, ett lösdriftsställe där det finns allting -nästan!- eller så får jag arrendera en mark en bit från betet, där får man då bygga ut ett vindskydd själv & dyl.
Jag stödfodrar märren, men inte ponnyn eftersom han är tjock så han sätts på sträng diet :smirk: Endast hö förekommer,då. :angel:

Båda hästarna i stallet går fortfarande ute, hoppas på att dom kan fortsätta göra det till och med oktober :)

Mvh

Våra går ute fortfarnde, men ska ta in dem till helgen på stall igen. Börjar snart bli kalla nätter nu ( 10mil från Gävle) och betet är inte det bästa heller!

Mina är ute, det finns mkt gräs kvar (har t.o.m. en fålla kvar som inte är betad alls efter putsning). Förhoppnignsvis går de kvar ute månaden ut om vädret håller i sig.

Ja, våra går också ute och lever på vad marken ger än så länge... Vi har ganska många hagar att växla med så det hinner växa upp ordentligt mellan besöken... Tyvärr ;) de är ju smällfeta :o :crazy:

Min häst åkte ifrån sitt SOMMARbete i helgen, men kommer gå ute dygnet runt 1-2 veckor till med 1 kg kraftfoder om dagen!

Mina hästar går ute året om. Jag har dem på lösdrift och de trivs ypperligt med det. Men vi byter hagar flera gånger om året. Jag tror helt klart att hästar mår bäst av lösdrift så att de kan välja själva.

Mina går fortfarande på bete på dagarna men nätterna är dom inne...så himla mycket mygg nu så det går inte att ha dom ute tyvärr.

Våra går fortfarande ute. Gräset har ju precis haft sin slutspört så det finns gott om fint bete! Vi räknar väll med att ta in dom om två-tre veckor.

den 19 idag, går det mycket hästar fortfarande ute dygnet runt? med medryttar häst gör det. finns visserligen lite hull att ta av

Mina går fortfarande ute men eftersom minsting är lite tun stödfodrar jag lite till natten.

Vi har våra hästar ute fortfarande. Dock stödfodrar vi med hö till kvällen och kraftfoder efter ridning. Börjar nog ta in dom någongång den här veckan.

Min åring är fortfarande på hingstbete, ska dock hämta honom antingen nu till helgen eller i nästa vecka då där inte är så många lekkamrater kvar längre o näringen har ju minskat i gräset oxå.

Nu har vi släppt i ny hage igen för de "åt upp" den förra med.
Denna gången en större, helt obetad de senaste åren så där har dom massor att äta.
Men vi ger dom kraftfoder upptill.

*knapplån*
Har tyvärr inte så mkt bra bete kvar här..finns en stor äng med MASSA gräs som dock inte är inhägnad.
Mina går iaf i en annan hage och kommer gå där 2 veckor till..de har tillgång till utebox att gå in och ut i när de vill. Får lite hö och kraftfoder.
Kommer om 2 veckor somsagt byta hage till vinterhagen och ha skjul och gå på lösdrift förhoppningsvis hela okober (kanske längre) då kommer de fodras fullt ut med hösilage o kraftfoder.

Araben går fortfarande på bete. Han mår superbra!
Tyvärr börjar det bli lte väl kallt om nätterna här nu, så han skall in i stallet någon dag nu i veckan.. :(

Våra går fortfarande ute, men ska få komma in i helgen.
Men de kommer att vara ute största delen av dygnet.

Mina går ute fortfarande och kommer att göra så ett bra tag till. Stallet är inte färdigt riktigt än, håller på att göra om en f.d. lagård ...tar bort fodergrindar m.m. Nästa år ska golvet bilas ner lite för det är lågt till tak men det får gå i år. Tur att man har "små" hästar...

Som regel har jag mina ute så länge dom kan ligga ner och vila. Blir det klafsigt och blött tas dom in. Får se om jag hinner få upp ett vindskydd också i år...maken får slita :angel: ...Vi är nyinflyttade på gården så vi har en del att göra framöver... :crazy:

Alla hästarna jobbar i stort sett dagligen så dom tas in en och en och gås igenom och får lite träning. Jag ger endast mineraler, linförkuber och morötter än så länge...men kornkross är inköpt och närmast är det väl 4-åringen och 1-åringen som kommer att få lite. 9-åringen har ett rejält överhull så det ska tränas ner lite först innan hon får nåt extra :o

Senast ändrad:

Mina går i sommarhagen fortfarande. Den är full i gräs och de kommer inte att kunna beta av den innan vintern. Har varit för lite betesdjur den här sommaren.
Måste få hit fler till nästa år.

Men snart flyttar de till vinterhagen och då öppnar vi bara lösdriften igen. Vinterhagen är för övrigt mycket stor och full i gräs den med, så de är inte sysslolösa på vintern.
De får fortsätta beta så länge det finns gott fint gräs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II