Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Risken att en rottis skulle tappa initiativförmåga och bli en apatisk robot är försvinnande liten. Deras problem ligger snarare åt andra hållet med för många egna initiativ.

Det kan jag helt klart skriva under på, för den som vill ha en rottis till en apatisk robot kommer få kämpa...

/Camilla
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Trevligare för dig. Men för hunden?

Initiativ är att prova sig fram för att utveckla ett gott omdöme. Hellre en tänkande hund med initiativförmåga än en apatisk robot.

Min hund blir aldrig en 'apatisk robot' ... jag brukar saga att hon ar betydligt smartare an vad jag ar. Om hon inte fattar omedelbart vad jag vill far jag fundera pa hur jag presenterat det till henne ... hon VILL vara till lags ... har bara allt for latt att tro att hon ska "ta hand om" allt har hemma.:crazy:

Risken att en rottis skulle tappa initiativförmåga och bli en apatisk robot är försvinnande liten. Deras problem ligger snarare åt andra hållet med för många egna initiativ.

:bow: :bow: Exact vart problem.

Är inte det ganska typiskt rottisar ? Att man nästan varje dag måste tala om vem som leder ?<snip>

Du har helt ratt, jag fattade bara inte att jag maste tala om det varje dag. Nu gjor vi det och livet fungerar igen.

Njaa, snarare att lyckas hitta ett samarbete.
Talar du om för en rottis att du är ledare, så får du troligtvis fingret och det snarstuckna svaret: -"Trodde du, ja...", också fortsatte den med vad den gjorde innan utan att ta mer notis om dig...<snip>

Det var exact vad hon hade borjat gjora. Jag sag mitten klon helt klart nar hon stack ut den till mig.:p Fast min tjej VILL verkligen vara en del i vart samarbete, hon ALSKAR att trana. Det ar det roligaste hon har. Hon behover bara tryggheten av att veta (utan att nagonsin fundera over det) att jag "have her back" och kan ta hand om allt fran hastar till gaster och bilar som aker forbi.:angel: Hon behover tydligen dagligen bevis att jag skoter saker har hemma sa hon kan slapna av.:grin:

Hon har varit ganska 'tjurig' ett tag och kunnat vakna till och morrande ga runt har hemma ett tag innan hon gatt och lagt sig igen. Sedan jag tog bort allt iniativ fran henne ett tag och VARJE gang hon 'fattade beslut' (att morrande ga runt, springa upp till vagen och skalla, valla hastarna utanfor staketet, eller vad det nu var) tog det ifran henne ar hon helt klart mycket gladare igen. Gar hon runt och morrar skickar jag henne i sang igen och dar far hon stanna tills hon slappnat av igen. Hon har ingen orsak att vakta nagonting alls. Nu skuttar hon mycket oftare istallet for att ga och hon vill leka ... hon har inte vaknat en enda gang med ett morr de sista dagarna sedan jag skickat henne isang varje gang hon gjort det ... att vakta vem som aker pa vagen ar helt borta sedan jag haft "lang lina" pa henne sa jag kunnat "hala in" henne sa fort hon borjat. Nu kommer hon nar jag ropar igen oavsett vad hon gjor.

Det kan jag helt klart skriva under på, för den som vill ha en rottis till en apatisk robot kommer få kämpa...

/Camilla

Jag med kan skriva under pa det. Hon ar bara super trevlig igen och sa lekfull:love:.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Mina vänners Hoffetik är också väldigt vaktig och höll på med en massa okynnesbeteenden. Hon fick för sig att hon behövde vakta, men har egentligen inte mentaliteten på sin sida. Hon pallar helt enkelt inte. Men sen vi började lägga in mer krav på att ta det lugnt och lyssna + visa att -vi- tar hand om det som händer så har ägare och hund fått mycket bättre kontakt och hon är mer harmonisk och lättstyrd.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Risken att en rottis skulle tappa initiativförmåga och bli en apatisk robot är försvinnande liten.
Håller med; det är nog inget de "tappar" i första taget, då det är en så stor del av deras personlighet. Just initiativförmågan, intelligensen och viljan till att ta eget ansvar gör ju att de har sån förmåga att utveckla ett gott omdöme; något som borde uppskattas och uppmuntras, som jag ser det.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag tror inte heller att nån enbart håller på med positiva metoder i någon sorts hundträning, som Migo skriver, en time out eller utebliven belöning räcker ju för att det inte är 100% positiv förstärkning.

Sen tillhör jag dem som tror på att vi måste lära hunden allt som vi både vill och inte vill att den ska göra.
Bommar hunden, oavsett om den står på köksbordet eller inte tar ett fritt följ, så börjar jag alltid leta anledningen hos mig själv. Har jag motiverat rätt? Har jag "förklarat" så hunden fattat? Finns det lönsamhet i att utföra det jag ber om? Jag tror inte att hundar gör fel, eller : "Vad ska man ha möbler till om man inte ska äta på dem" Vad är egentligen ett felaktigt beteende ur hunden synvinkel? Eller har den bara betett sig som en hund.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag tror inte heller att nån enbart håller på med positiva metoder i någon sorts hundträning, som Migo skriver, en time out eller utebliven belöning räcker ju för att det inte är 100% positiv förstärkning.

Sen tillhör jag dem som tror på att vi måste lära hunden allt som vi både vill och inte vill att den ska göra.
Bommar hunden, oavsett om den står på köksbordet eller inte tar ett fritt följ, så börjar jag alltid leta anledningen hos mig själv. Har jag motiverat rätt? Har jag "förklarat" så hunden fattat? Finns det lönsamhet i att utföra det jag ber om? Jag tror inte att hundar gör fel, eller : "Vad ska man ha möbler till om man inte ska äta på dem" Vad är egentligen ett felaktigt beteende ur hunden synvinkel? Eller har den bara betett sig som en hund.

Jag haller ocksa med om det har till 100%. Jag tror absolut att "a dog is a dog, is a dog, is a..." och att vi maste lara dem exact hur vi vill att de ska bete sig. Ofta ar ju vardags lydnad helt mot instinkten och darfor maste det laras in ordentligt och lika intensivt som tavlings lydnaden.
Jag har ocksa gjort det ... vad jag missade ar att en rottis, min i alla fall, maste paminnas med jamna mellanrum annars vidgas granserna sakta men sakert. Det har aldrig forekommit nagra "challanges" fran henne ... men hon later ramarna oka sakta men sakert och tar for sig lite mer.

Jag anvander klicker ganska mycket och hon alskar all form av traning. Jag tog henne till en "workshop" med en Karen Pryor certifierad tranare for nagra veckor sedan. Min hund var den "galnaste" dar och forsokte hela tiden sla knut pa sig sjalv for att lista ut exact vad jag ville. Nar tranaren for andra gangen sa "Wow, she's a lot of dog" tittade jag mig runt och insag att ... well ... hon AR "a lot of dog". Hon behover nog egentligen mer "styrning" an de flesta da hon alltid ar "busy", hon ar mycket atletisk och letar saker att gjora om vi inte tranar dagligen.:angel:

Vad som riktigt overaskat mig ar att nar jag blivit lite mer bestamd igen och sett till att nar hon ignorerar mig foljer obehag (bli tillbaka halad i koppel tillexempel) mar hon plotsligt mycket battre och min huvudskakning med en verbal tillsagelse funkar igen och hon slutade att ignorera mig. Hon har inte vaknat med ett morr sedan jag borjade "halla efter" henne tuffare och nu skuttar hon och vill leka sa fort vi gar ut.:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 593
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
2 155
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp