Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

hastflicka

Trådstartare
Jag har en 'arbetande' rottis som ar 5 ar. Hon har alltid varit valdigt "vass" och jag har haft "tummen i ogat" pa henne fran dag ett, hon har ALDRIG fatt en godis utan att gjora nagot for det, vi jobbar pa elit niva i lydnad (liksom spar, 'carting', IPO, och vad annat vi kan komma pa). Jag anvander mest positive traning, men anvander ocksa 'ah-ah ... not good enough' och rosten som negative reinforcement. Oavsett vad jag gjort har hon blivit vassare och vassare de sista tva aren. Plotsligt upptackte jag att hon slutat lyssna nar hon inte ville. Nar hon var yngre var jag sten hard och 'pa henne' hela tiden. De sista tva aren har maken varit hemma mer, han klappar nar hon kommer och "ber om det" och i storsta allmenhet ar "snallare" an vad jag ar.
Hon har, som sagt, blivit "vassare och vassare" ... Jag har haft 100% inkallning fran forsta lopet (stackars liten var sa "misserable" da att min sida var den basta platsen att vara pa) anda tills harom sistens da hor skulle forsvara oss:angel: mot UPS som kom med paket till oss.:grin: Jag ropade och ... hon fullstandigt ignorerade mig och fortsatte att skalla pa UPS bilen.:eek:

SA ... jag har de senaste tva-tre veckorna varit pa henne hela tiden (som vitt pa ris, som man sager har:grin:) Om hon har vant sig utan att jag godkannt det har hon fatt vanda tillbaka igen. Hon har inte kunnat gjort NAGONTING utan att jag godkannt det. Jag har varit sten hard ... med langa koppel och stryp halsband och kannt mig riktigt elak. Plotsligt har jag en mycket mjukare hund tillbaka. Om hon drar ivag for att "forsvara" mig och jag ropar vander hon direkt. Om jag lungt och sansat sager "Nehej, sa gjor vi inte!" lyssnar hon och kommer till mig ... det ar forbaskat men hon verkar verkligen ma bast nar jag ar "tuff" och ar "pa" henne hela tiden.

Sa ... hur fungerar era hundar?
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

han klappar nar hon kommer och "ber om det"
Gör inte du det? En hund är inte en lydnadsrobot, den behöver kärlek också.

I övrigt kan det vara en kombination av att hon blivit lite äldre och börjar ha egna åsikter, vilket ju är naturligt och inte enbart negativt; och att du börjar ta henne för given. Tror inte på strikt militärexercering; mer på allmänt umgänge och uppmärksamhet och positiv träning.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag gör tvärt om emot dig med min mognande tik.
Har alltid varit väldigt kontrollerande och ganska hård men det får jag sota för nu. Har en hund som helst inte tar egna initiativ och då är det klurigt att lära in nya moment!!
Jag har släppt på regler och fokuserat på att hon ska ta för sig mer och jobbar mest med att hon ska älska att vara nära mig!!
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Kl.

Min nuvarande hund (bc) har alltid varit väldigt...korrekt, så henne är jag både slapp och extremt mjuk mot. Det behövs helt enkelt inte några stadiga ramar kring henne, hon gör helst aldrig fel och jag känner henne så bra att jag vet att blir det fel så är det något hon missförstått eller så har jag tabbat mig. Hon uppskattar iof direktiv - hon vill ha mycket stöttning och "Det du gör är helt okej hjärtat, fortsätt så" men det är ju ingen styrning direkt utan mer uppmuntrande stöd. Känslig tjej. :p
Vi kan utan problem släppa på regler hur som helst, för hon läser mig så extremt bra att hon aldrig tabbar sig när det gäller liksom. Hon vet precis vad jag vill och när det är viktigt. I vallningen har jag dock fått "övervaka" mer då hon gärna hittar på egna grejer, men det är ju inget konstigt.

Min förra behövde betydligt mer... ramar. Alla beslut han fattade på egen hand blev liksom fel. Han hade dålig mentalitet med både enorma rädslor och aggressivitet och att låta honom flyta runt utan att jag var där och styrde upp ledde till problem direkt. Nu är jag väldigt mjuk som person, så det handlar egentligen inte om att jag var hårdare mot honom alls, bara mer kontrollerande och konsekvens var viktigt för honom. Detsamma gällde vallhunden innan det, han var mer självständig och inte alls så noga med att göra just rätt egentligen, så där fick jag också styra mer.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Alla mina hundar har fungerat bäst när jag kört med "positiv belöningsträning", MEN i vissa situationer gäller det ju att man hänger med och att belöningen är tillräckligt bra. Jag tror inte din hund gillar att du rycker henne i halsen med strypkedja eller är "tuff" mot henne ;). Jag tror inte heller det får henne att må bättre generellt. Utan att det är något annat som gjort att hon tagit lite väl mycket egna initiativ innan och slutat vara så uppmärksam på dig.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Alla mina hundar har fungerat bäst när jag kört med "positiv belöningsträning", MEN i vissa situationer gäller det ju att man hänger med och att belöningen är tillräckligt bra. Jag tror inte din hund gillar att du rycker henne i halsen med strypkedja eller är "tuff" mot henne ;). Jag tror inte heller det får henne att må bättre generellt. Utan att det är något annat som gjort att hon tagit lite väl mycket egna initiativ innan och slutat vara så uppmärksam på dig.

Miss Mandy ar beredd att sla kullerbyttor bakat for en kottbulle eller for att leka dragkamp med matte, sa nog ar beloningen "bra nog", men finns en katt, UPS bilen i narheten horde hon mig inte ens. Jag tror inte heller att hon "gillar" strypkedjan, men jag har inte behovt anvanda den mer en ett par ganger sa har hon slappnat av. Sedan jag inte latit henne ta nagra egna initiative alls ar hon oerhort mycket mjukare och trevligare. Nu lyssnade hon trots att grannens katt satt pa staketet och tittade pa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Det ar nog egentligen konsekvens det handlar om tror jag. Jag tyckte att jag var valdigt konsekvent da jag ar ett 'control freak' ... men for henne betyder att springa och skalla pa UPS bilen en gang att hon maste borja vakta rent generellt mot allt som kor pa vagen och att hon kan sluta lyssna pa inkallning i en sadan situation. Eller att "spanna sig" mot en katt och vara beredd pa attack (da det ar sonen's katt ar det tur det inte blev mer an att "spanna sig" :crazy:) betyder att alla katter ar 'fritt fram' att jaga i hennes hjarna.

Att klappa nar hon "ber" om det gjor jag nog egentligen ganska ofta ... men hon har en tendens att vilja vara en "buffel" och knuffar sig fram och KRAVER uppmarksamhet och det gar jag aldrig med pa, men maken ger gjarna en klapp da ocksa da hon ju star sa lampligt for handen att klappa.:p
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Konsekvens och uppmärksamhet!

Jag tränar ju inte enbart positivt eftersom jag tar bort tillgången till belöning(negativ bestraffning). Och mina BCs kommer aldrig gå att jämföra med en rottismentalitet. Men jag håller med de andra, jag tror inte att koppeldragande och bråk är vad som gör din hund nöjd.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Nej, jag har varken sett eller känt någon som aktivt jobbar med sin hund i lydnad,bruks/Ipo/vallning/jakt som enbart tränar med positiva mjuka metoder.
De flesta jobbar med blandade metoder med mest fokus på positiv träning, men en del kan vara lite väl mycket av den gamla skolan och då kan även jag reagera. Men igen som kört bara med mjuka metoder.
Skulle vilja se en sådan på riktigt som säger sig göra det. Om det går alltså nå några högre nivåer än vardagslydnad.
Jag tycker att så fort hunden har reagerat rätt/brytit så ska det överväga de bannor hunden fick. Måste jag ta tag i hunden så ska backar jag om hunden blir rädd av behandlingen.
Gör mina hundar något det absolut inte får så får de bannor för det sen struntar jag i vad folk tycker och säger för det fungerar. Jag har jättebra kontakt med mina hundar.

Jag har en bordercollie och en schäfer. Bc har vi i lydnad,agility och vallning, schäfer utbildas i hemvärnet förutom lydnad.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag håller med dig.
När det handlar om farliga eller högst oönskade beteenden så tycker jag att man får ta så mkt i hunden som det behövs. Det bryr jag mig inte om och jag gör det själv.

Däremot försöker jag alltid göra skillnad på inlärning/träning och vardagslydnad.
När jag lär in och tränar för tävling försöker jag att aldrig va på hunden negativt, ignorerar om det blir fel.
Gäller det däremot vardagslydnad, det viktigaste egentligen. Att få hunden att kunna fungera i samhället, så kan jag vara betydligt hårdare. Där finns det ibland inte rum för att hunden själv ska komma på vad som inte var önskvärt.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag håller med dig.
När det handlar om farliga eller högst oönskade beteenden så tycker jag att man får ta så mkt i hunden som det behövs. Det bryr jag mig inte om och jag gör det själv.

Däremot försöker jag alltid göra skillnad på inlärning/träning och vardagslydnad.
När jag lär in och tränar för tävling försöker jag att aldrig va på hunden negativt, ignorerar om det blir fel.
Gäller det däremot vardagslydnad, det viktigaste egentligen. Att få hunden att kunna fungera i samhället, så kan jag vara betydligt hårdare. Där finns det ibland inte rum för att hunden själv ska komma på vad som inte var önskvärt.

Ur hundens ögon - hur skiljer sig inlärning av önskat beteende i vardagssituationer från inlärning av tricks eller lydnadsmoment?

Jag håller med om att man i "brandsläckningssituationer" bör göra vad som krävs för att bryta situationen. Men jag vägrar kalla det för inlärning eller uppfostran. En sådan situation uppstår för att man som förare har brustit i sitt ansvar eller att hunden blir påhoppad.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Ur hundens ögon - hur skiljer sig inlärning av önskat beteende i vardagssituationer från inlärning av tricks eller lydnadsmoment?

Jag håller med om att man i "brandsläckningssituationer" bör göra vad som krävs för att bryta situationen. Men jag vägrar kalla det för inlärning eller uppfostran. En sådan situation uppstår för att man som förare har brustit i sitt ansvar eller att hunden blir påhoppad.
Bravo.

tiotiotio
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Tricket är ju att nå hunden innan den sticker om man vill skvallerträna bort bilar och katter, alternativt att ladda ett kommando med riktigt riktigt mycket belöningsförväntan. Jag har använt hängslen och livrem och därmed tränat in båda. Det senare fick jag användning för härom kvällen när jag var alldeles för slarvig och inte såg att lillen drog efter en hare. Men han la sig direkt på kommando "ligg" och riktade genast uppmärksamheten mot mig. I hans värld betyder "ligg" = ligg så får du kampa med kopplet och det är en av de absoluta favoritbelöningarna. Det är så himla inkört att han reagerar först och tänker sen.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Har också en 5-årig rottistik, vi tävlar i och för sig inte på elitnivå utan håller på med rallylydnad samt att hon är försvarsmaktshund, men hon har faktiskt blivit otroligt följsam med åren, särskilt sedan vi slutade bråka med henne.

Istället för att bråka på henne när hon gör fel så ger vi henne alternativet att göra rätt, om nån förstår hur jag menar. Visst kan jag höja rösten och säga "hrrrm", men mer än så gör liksom ingen nytta. Hon var en riktig odåga en period, lyssnade inte på inkallning, tjafsade emot när man tex ville ha in henne i duschen osv. Ju mer vi skrek, drog i kopplet, tog i nackskinnet, desto mindre lyssnade hon. Ända tills vi lyckades tolka henne rätt, "tänker du vara sådär j-la bråkig vill jag inte vara med dig" sa hon.

Nu vill man ju att en försvarsmaktshund ska tänka relativt självständigt även om den förstås måste lyssna på föraren också, men det går ju ändå ut på att den ska använda sina sinnen. Och ju mer "eget ansvar" vi har gett henne, desto mer har hon blivit mån om att vara oss till lags.

Hon kommer nog iofs ur ganska snälla linjer, vilket passar oss utmärkt. Jag tycker det är skönt att kunna lita fullt på henne numera, både hemma i vardagen eller som nu senast på Stockholms hundmässa med massor av hundar och människor runt oss. Inga problem att trixa runt det enda snygga halsbandet mellan tre olika tikar när de skulle in i ringen, de satt snällt och väntade...
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Sedan jag inte latit henne ta nagra egna initiative alls ar hon oerhort mycket mjukare och trevligare.
Trevligare för dig. Men för hunden?

Initiativ är att prova sig fram för att utveckla ett gott omdöme. Hellre en tänkande hund med initiativförmåga än en apatisk robot.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag kör positiv träning, men hundstackaren blir helt förtvivlad ifall hon inte fattar, så jag måste helt enkelt använda "nej", "fel", "korrigera" för att hon inte ska bli alldeles förstörd.

I övrigt håller jag med Migo till 100%. Där det inte funkar är det vi som inte gjort grundjobbet tillräckligt bra.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Nu menade jag lite mer grovt uppdelat. Dvs träning som har med tävling att göra. För oss tex rallylydnad, inlärning av detta försöker jag alltid att utesluta korriering. Min hund vet mkt väl när det är "jobb" som gäller och blir faktiskt mkt mer taggad och positiv då. Jag ser det som att jag då har lyckats när jag försöker att aldrig korrigera henne där.
Mem hemma blir det främst av lathet mer korrigering. Jag orkar inte hela tiden vara pedagogisk och ha en plan för allt helt enkelt. Därför blir det mer förbudsord i vardgen och hon är inte snabb på att utföra det jag ber henne om som när vi tränar för tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Risken att en rottis skulle tappa initiativförmåga och bli en apatisk robot är försvinnande liten. Deras problem ligger snarare åt andra hållet med för många egna initiativ.
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Jag har en 'arbetande' rottis som ar 5 ar. Hon har alltid varit valdigt "vass" och jag har haft "tummen i ogat" pa henne fran dag ett, hon har ALDRIG fatt en godis utan att gjora nagot for det, vi jobbar pa elit niva i lydnad (liksom spar, 'carting', IPO, och vad annat vi kan komma pa). Jag anvander mest positive traning, men anvander ocksa 'ah-ah ... not good enough' och rosten som negative reinforcement. Oavsett vad jag gjort har hon blivit vassare och vassare de sista tva aren. Plotsligt upptackte jag att hon slutat lyssna nar hon inte ville. Nar hon var yngre var jag sten hard och 'pa henne' hela tiden. De sista tva aren har maken varit hemma mer, han klappar nar hon kommer och "ber om det" och i storsta allmenhet ar "snallare" an vad jag ar.
Hon har, som sagt, blivit "vassare och vassare" ... Jag har haft 100% inkallning fran forsta lopet (stackars liten var sa "misserable" da att min sida var den basta platsen att vara pa) anda tills harom sistens da hor skulle forsvara oss:angel: mot UPS som kom med paket till oss.:grin: Jag ropade och ... hon fullstandigt ignorerade mig och fortsatte att skalla pa UPS bilen.:eek:

SA ... jag har de senaste tva-tre veckorna varit pa henne hela tiden (som vitt pa ris, som man sager har:grin:) Om hon har vant sig utan att jag godkannt det har hon fatt vanda tillbaka igen. Hon har inte kunnat gjort NAGONTING utan att jag godkannt det. Jag har varit sten hard ... med langa koppel och stryp halsband och kannt mig riktigt elak. Plotsligt har jag en mycket mjukare hund tillbaka. Om hon drar ivag for att "forsvara" mig och jag ropar vander hon direkt. Om jag lungt och sansat sager "Nehej, sa gjor vi inte!" lyssnar hon och kommer till mig ... det ar forbaskat men hon verkar verkligen ma bast nar jag ar "tuff" och ar "pa" henne hela tiden.

Sa ... hur fungerar era hundar?

Är inte det ganska typiskt rottisar ? Att man nästan varje dag måste tala om vem som leder ?
Jag har en gammal sch/bc kille som vid unga år var ruskigt "talangfull" ....man behövde knappt ens tänka så gjorde han vad jag ville....ville aldrig ha nåt godis ( tog inte ens det i munnen) ...inga bollar ( fast han var bolltokig) vid träning...det räckte bara med att göra rätt tydligen för honom :love:
Jag fortsatte inte för jag hade inte riktigt samma filosofi som dom på BHK ...jag BAD alltid min hund, aldrig beordrade...han är fortfarande jättelydig ...går alltid lös, kommer alltid fot vid möten etc...men nu är han en gammal gubbe på 13,5 år drygt....Men vilken underbar hund och han är verkligen klok som en bok :love:
 
Sv: Vem har en 'arbetande' hund och kor enbart positiv traning?

Är inte det ganska typiskt rottisar ? Att man nästan varje dag måste tala om vem som leder ?

Njaa, snarare att lyckas hitta ett samarbete.
Talar du om för en rottis att du är ledare, så får du troligtvis fingret och det snarstuckna svaret: -"Trodde du, ja...", också fortsatte den med vad den gjorde innan utan att ta mer notis om dig...
Det handlar snarare om att bevisa/motivera för hunden varför den tjänar mer på att hacka på dig än att gå sin egen väg.

Nu är det i och för sig bara hanar jag haft, och dom tikar jag sett folk jobba med har ofta känts mer svår motiverade, i alla fall för mig som bara stått bredvid och tittat när andra kört.

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 593
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
2 155
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp