Vem har det kallast?

-14 imorse här i Östergötland. Ingenting mot er situation norröver. Men kallt för oss. Idag är det inte någon större vind i alla fall.

Jag kanske är knäpp, men jag skulle vilja uppleva -30 grader.

Jobbar på ett åkeri och vi har inte haft många bilar som velat starta idag. Går inte att tanka här i stan heller då dieseln frusit i alla pumpar.

20240105_114846.webp

Hunden galopperade glatt ut idag och fick inte köldkramp förrän en bit efter vägen så hon tyckte tydligen att dagens -32 var betydligt bättre än gårdagens 37.
Jag försöker få igång en bil för jag har så jäkla ont i huvudet så att gå till hästarna känns inte alls lockande idag. Känner mig stressad över att tiden går medan bilbatteriet laddas trots att jag vet att dom har kvar mat och vattnet var inte fruset ens igår så det är lungt egentligen men jag vill se det med egna ögon för sinnesro.

Det är skönt att det bara är strax under -10 här i Linköping. Även om det är acceptabla temperaturer inne i lägenheten än så länge, så hade jag gärna önskat att mina element hade fungerat.

Tur att det bara är -27 grader idag för nu verkar jag bli utan värme i lägenheten.
Visa bifogad fil 136190

Och inte följer jag råden om att minska förbrukningen av värme och varmvatten, tänker istället att det är lika bra att ha full fart på elementen så att det åtminstone är varmt när värmen försvinner.

Men visst tänker jag rätt - jag bor i lägenhet i Skellefteå och visst kan man anta att lägenhetshus värma av fjärrvärme?

Om det blir allt för kallt får jag åka till mamma o pappa, dom bor utanför stan och har kamin så där lär det vara varmt. Skönt att ha den tryggheten 😊

Här har det krupit nedåt under dagen och är nu -25. Sanslöst skönt med kulvertvärme från lagårn och effektiv kamin på varje våning! Ska strax försöka få liv i bilen och åka till fåren, i värsta fall får jag gå dit. Hundarna behöver både sockar och täcke för den promenaden så får se om de blir med.

Och inte följer jag råden om att minska förbrukningen av värme och varmvatten, tänker istället att det är lika bra att ha full fart på elementen så att det åtminstone är varmt när värmen försvinner.

Men visst tänker jag rätt - jag bor i lägenhet i Skellefteå och visst kan man anta att lägenhetshus värma av fjärrvärme?

Om det blir allt för kallt får jag åka till mamma o pappa, dom bor utanför stan och har kamin så där lär det vara varmt. Skönt att ha den tryggheten 😊
vad är det för bränsle de använder? Flis?

Finns inget värre än att frysa inomhus, så när jag bodde i lgh hade jag ett oljefyllt element i reserv, just för såna tillfällen när fjärrvärmen strulade.
Sålänge el fanns i uttaget, så gick det iaf att hålla dräglig temp.

Enligt Norran är det redan slut element i butikerna så jag är för sent ute för den här gången men får kanske kika på det för framtiden.

Varför oljeelement istället för vanligt elelement?

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar