Vem har det kallast?

Förutom de där kalldagarna kring -30° så har det hållit sig mellan -20° och -27°.
Allt faller inom normalt för vinter här temperaturmässigt, även om det varit ovanligt fuktig luft trots kylan = förrädiska vägar.
Flaggas dock även här för plusgrader och snöblandat regn/blötsnö framemot slutet av nästa vecka.

Jag är inget fan av -25 och kallare, men den tjocka, (och på vissa vägar, spåriga) ishalkan som kommer när det blir milt, blött och sedan fryser på (för det kommer det göra) är värre :cautious:

Vi har inte haft sådär smällkallt utan temperaturen har legat mellan -15 och -22 de senaste dagarna.

Det kallaste jag minns att jag upplevt är -33.

Apropå att frysa. Det mest jag frusit var när vi kom hem från Sri Lanka över jul och nyår, +35 till en snöstorm i Stockholm. Det var inte sådär jättekallt, kanske -6 eller så. Men temperaturskillnaden gjorde att jag satt under ett duntäcke i soffan och hackade tänder. Särskilt som jag åkte Arlanda Express med en massa baggage.

Det är någon form av tortyr det här 😅.

-30C är ju helt görbart, men det är som att varje grad under gör det exponentiellt mer dödligt
...
Och min dunjackas tyg liksom exploderade av mina rörelser, tyget blev för styvt och sprack. Tur jag har en Fjällräven också, den verkar hålla.

Och det håller i sig så länge 😭. "Bara" -39C nu...
Logaritmisk kyla!!! 😁

Jag håller med, hade "bara" -32 och skulle vara ute i en kvart. Tog den mjuka dunjackan med peachad yta, men den blev stenhård och prasslig! 😳

Apropå att frysa. Det mest jag frusit var när vi kom hem från Sri Lanka över jul och nyår, +35 till en snöstorm i Stockholm. Det var inte sådär jättekallt, kanske -6 eller så. Men temperaturskillnaden gjorde att jag satt under ett duntäcke i soffan och hackade tänder. Särskilt som jag åkte Arlanda Express med en massa baggage.

När jag kom hem från Havanna (Kuba) så hade jag inte tagit med mig några riktiga ytterkläder när jag reste. Så när jag kom tillbaka till Sthlm jag gick i sommarklänning och flipflops förbi caféerna utanför mig - i snöstorm :rofl:

För att återgå till temat så var detta temperaturen tidigare idag i Norrbottens inland. Inte alltför taggad på att styra kosan dit imorgon 😅 ✈️

IMG_6806.jpeg

Var -15 känns som -20 när jag åkte hem från jobbet.
Fruktansvärt 😭
Jag försökte andas så lite som möjligt när jag gick till bilen 😅
Bara tanken på att det skulle vara dubbelt så kallt 🥶🥶🥶
Ser fram emot nästa vecka när det ska bli mer humant med bara ett par minusgrader.

Vi har vidriga -22 grader idag... :wtf: I södra Småland på gräns mot Skåne. Jag kan inte minnas när det var så kallt sist. Min luftvärmepump orkar verkligen inte med sådant här, trots att den är sk anpassad för nordiskt klimat... Jag har ca 13 grader inne. Hinner inte elda heller för kl 9 ska jag vara hos tandhygienisten. Får bara hoppas att bilen tycker samma. Och hästarna står inne än så länge. får hoppas att de dricker snabbt innan det nya vattnet jag precis gav dem fryser.... :cautious:

Fortfarande -38 här. Smhi säger att det är -28 och en annan väderapp säger -20, I wish! 🥶
Nu har vattnet i köket frusit men tack vare extra värmefläktar så har vi vatten på toan nu i alla fall.
Vi skulle behöva åka in till samhället och handla men vi får nog fortsätta rensa frys och skafferier lite till tills den värsta kylan lagt sig. Ingen hitt att starta bilen nu om man inte måste.

Ja vi i Sörmland vinner inte -15. Glad att vi bytte ut vår 13 åriga luftvärmepump. Den gamla gick på max vid -10 och vi fick slå på element. Mitsubishi pumpen är inte i närheten av max och inga extra element.

Ja vi i Sörmland vinner inte -15. Glad att vi bytte ut vår 13 åriga luftvärmepump. Den gamla gick på max vid -10 och vi fick slå på element. Mitsubishi pumpen är inte i närheten av max och inga extra element.
Vi har en Mitsubishi-pump som vi fick installerad för 6-7 år sedan. Den har aldrig klarat särskilt låga temperaturer på ett effektivt sätt tyvärr...:meh:

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar