-37 idag och ingen bil startade så jag fick trava iväg till hästarna, tack och lov att dom är så pass nära iallafall.
Dom verkar helt oberörda, bara väldigt frostiga.
Dom verkar helt oberörda, bara väldigt frostiga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är nojig över att golfströmmen börjar sakta ned och att det snart kommer bli svinkallt i hela Sverige året om.
Ett mer allmänt svar, men med utgångspunkt i det ni skriver.
Klimatet i Sverige har varierat mycket under de senaste 10 000 åren. Under större delen av de senaste 10 000 åren har medeltemperaturen i Sverige legat 2-3 grader högre än idag och ädellövskogen brett ut sig upp till Gästrikland.
Vi som lever idag har väldigt svårt att relatera till hur tidigare människor i Sverige levt, om vi pratar om så långa perioder som tusentals år. Tror det allmänna medvetandet är starkt präglat av den lilla istiden. För längre tidsperioder saknar vi generellt många perspektiv, det behöver vi vara ödmjuka inför.
Mina också. Ett hav av mat som aldrig tar slut, oj vad ledsna dom kommer bli när det dras in till helgen och blir potioner igenDe som har det bäst är hästarna. Fri tillgång på mat (ponnysarna tror nog de har hamnat i paradiset ), tjocka täcken och Thermobars som håller vattnet ljummet. De är pigga och glada och busar runt i hagen
Mina också. Ett hav av mat som aldrig tar slut, oj vad ledsna dom kommer bli när det dras in till helgen och blir potioner igen
Fast det är fortfarande skillnad på om det blir -40 där det årligen blir det, eller om det blir det där man regelbundet är van med -25 eller 30. Och om det blir det som enstaka köldnätter, eller som dygnsmedel över en längre period.Svarar er alla tre. Jag förstår att det blir problem när det blir kallt. Men ner till -40 är inte extrema temperaturer. Det är vinter. Vintern kan bli kall och vissa år blir det riktigt kallt. Att det nu blir problem har ju med bristen av beredskap att göra och det behöver på intet sätt vara högteknologiskt. På något vis har folk glömt bort att det blir kallt varje vinter så nu har det blivit en världsnyhet att vi får kalla vintrar. Att prata om problemen som uppstår är bra för då kan lösningar på problem komma fram men varför är det en världsnyhet med samma förvåning som när det snöar? Varför är inte beredskapen här uppe i norr inte bättre när det gäller kyla?
Ja definitivtDet blir uppror mot matte!
Inte sett någon. Fygsnön är inte att leka med när det stormar på det visetFörresten, har vi nån tråd om kaoset på E22? Ang beredskap för extremväder...
Ja det kommer att bli stor besvikelse och många högljudda uppmaningar om mer matMina också. Ett hav av mat som aldrig tar slut, oj vad ledsna dom kommer bli när det dras in till helgen och blir potioner igen
Och vi har olika syn på det hela . Jag anser inte att livets "lätthet" eller "skitlivighet" beror på om det finns moderna påfund eller inte. Det är inte livskvalitet för mig.
Och med den moderna levnadsstandarden så är vi ju faktiskt ömtåligare för extrema väderhändelser. Utan rinnande vatten och med vedeldning som enda uppvärmning så går inte huset sönder. Hur varm man är blir beroende av hur mycket man eldar.
Jag har personligen hellre utedass och vedeldning än tvingas vara en del av det kapitalistiska råttrejset, för det är ett skitliv enligt mig. Men dels så finns det så lite bytesdjur/fisk kvar, och dels så har jag ett barn som enligt lag ska gå i skola, så here I am, i råtthjulet.
Livskvalitet är att få styra över sin egen tid och ansvara för sin egen försörjning, från mitt perspektiv alltså.
Så livet i Norrbotten fram till Gustav Vasa började koloniseringen, är enligt mig en bild av drömlivet. Många olika sätt att försörja sig på, många olika sätt att bo på, i frihet, i dessa fantastiska vackra landskap.
Vad det ändrar sig fort. Ett par plusgrader om några dagarDet är någon form av tortyr det här .
-30C är ju helt görbart, men det är som att varje grad under gör det exponentiellt mer dödligt.
-40C är liksom... Ett hårt tryck, som om man är djupt under vatten. Det tränger igenom allt! Folk som säger "det är normalt höhö" kan inte ha upplevt det i vuxen ålder. Det är skräckfyllt.
Och min dunjackas tyg liksom exploderade av mina rörelser, tyget blev för styvt och sprack. Tur jag har en Fjällräven också, den verkar hålla.
Och det håller i sig så länge . "Bara" -39C nu...
Jo från -20C under normalt till +20C över...Vad det ändrar sig fort. Ett par plusgrader om några dagar
Det verkar inte som det finns några större vetenskapliga bevis för att golfströmmen saktar ned. P3 dystopia har gjort ett rätt bra avsnitt om det.Jo, det har den ju gjort redan, rejält. Det är observerat. Men haven finns kvar, jättelika temperaturutjämnare. Själv håller jag tummarna för att det kanske mest innebär att vi har kvar ungefär samma klimat som nu (istället för att få det extremt mycket varmare och blötare).
Den risigaste effekten av att de stora havsströmmarna stannar av är att födokedjorna i havet kraschar, det är inte bara golfströmmen som saktar in just nu.
Det verkar inte som det finns några större vetenskapliga bevis för att golfströmmen saktar ned. P3 dystopia har gjort ett rätt bra avsnitt om det.