Vem har det kallast?

Och inte följer jag råden om att minska förbrukningen av värme och varmvatten, tänker istället att det är lika bra att ha full fart på elementen så att det åtminstone är varmt när värmen försvinner.

Men visst tänker jag rätt - jag bor i lägenhet i Skellefteå och visst kan man anta att lägenhetshus värma av fjärrvärme?

Om det blir allt för kallt får jag åka till mamma o pappa, dom bor utanför stan och har kamin så där lär det vara varmt. Skönt att ha den tryggheten 😊
Du behöver inte ha fjärrvärme, tror inte alla lägenheter i Skellefteå har det, men risken är stor.

Tror tyvärr alla resonerar som du och istället höjer värmen, vilket kommer göra att den försvinner för typ alla istället 😅 jag ligger i ett varmt bad och är glad för att jag inte har fjärrvärme 🤭

Du behöver inte ha fjärrvärme, tror inte alla lägenheter i Skellefteå har det, men risken är stor.

Tror tyvärr alla resonerar som du och istället höjer värmen, vilket kommer göra att den försvinner för typ alla istället 😅 jag ligger i ett varmt bad och är glad för att jag inte har fjärrvärme 🤭

Japp gissar att jag inte är ensam om den tanken 😁

Varför oljeelement istället för vanligt elelement?
De ger jämnare värme. När termostaten slår av på ett vanligt element går det från att ge max effekt till inget. När du istället värmer oljan så kommer den att värma rummet "medelmycket" både när termostaten är på och av.
Plus att termostaten kan gå längre cykler mellan av och påslag. Du kan också hålla en lägre yttemperatur på elementet vilket är säkerhetsmässigt bra.

Det är även bra att kolla så elementet har en elektronisk termostat. En del billiga med mekanisk termostat kan ha en noggrannhet på +-5 grader. Jättesvårt att få effektiv energiförbrukning och landa på den rumstemp man vill ha.
Iofs spelar båda delarna väl mindre roll om du bara ska ha det som reserv vid något enstaka krisläge, men ska det regelbundet vara stödvärme vid köldknäppar gör det skillnad.

Jag undrar hur kallt det blir i natt... Både klart.se och smhi visar att jag har varmare nu än vad termometern säger. Det är redan -14 men jag "ska" bara ha -10... :cautious:

Jag klippte bort den biten, så här står det:

Visa bifogad fil 136191

Det verkar alltså vara olja. Hade ingen aning om att man eldade med det fortfarande.
De toppar med det, när den vanliga förbränningen inte räcker till för att höja värmen när det är så här kallt och om alla tänker som du, att höja värmen och slösa med varmvattnet när de uttryckligen ber hushållen att dra ner på värmen så den ska räcka till alla istället. Olja har högt energiinnehåll, men då måste det fungera med leveranserna. Med tanke på att byggbranschen slagit tvärnit så finns det nog inte så mycket tallolja att få tag på utan det är förmodligen brännolja.

16,5 grad inne nu. Det går sakta åt rätt håll iaf. Ja, vi borde antagligen ha avbokat sotaren. Men jag tänkte inte så långt. Trodde väl inte det skulle hinna bli så kallt inne heller.
Nu har vi fått tummen ur och satt upp ett draperi för ytterdörren iaf. Och altandörren har fått en tjock gardin och en filt mot tröskeln. Drar lite mindre där nu!

Ligger kvar på ca -35, men tyckte luften var mer lättandad ändå när jag tog in hästarna för ett tag sedan. Mindre vass och stickig. Lägre luftfuktighet, eller bara inbillning? 😁

Var ”bara” -33 mitt på dagen här så jag passade på att vara ute några timmar och fixa med sådant som har fått vara nu några dagar. Kännes riktigt skönt jämfört med de -38 som var hela dagen igår 😅
Nu har vattnet kommit igång överallt och vi eldar för fullt så det är 20 grader inne.
Sambon var tvungen att åka till jobbet en stund idag. Bilen startade inte men det gjorde skotern så den fick det bli, tur det bara är 3 km. När han sedan var ute och åkte med firmabilen så passerade han ica och kunde passa på att handla det mest akuta i alla fall. Så nu ska vi nog klara oss bra några dagar till. Men hoppas verkligen att kylan ger med sig snart.
Fröken fräken fortsätter att skutta sig fram genom kylan 😁

IMG_0356.webp

Jag kanske är knäpp, men jag skulle vilja uppleva -30 grgrader
Såg en intervju med en fransk kille som hade åkt till Norrbotten för att uppleva vintern, han lät ganska glad över att ha fått uppleva en äkta köldsmocka, så du är inte ensam :laugh:

Här hade vi -38 i morse. När det krupit upp till 35 tog jag en promenad med kameran. Älskar ljuset i de här temperaturerna! Kunde dock inte vara ute längre än en timme innan kameran började tycka att det var för kallt.
1000009913.webp

Sambon skulle köpa nya batterier till våra bilar idag, men det var slut i hela stan. Tydligen fler som tänkt samma tanke

Vi har som tur är inte haft några problem med bilarna. Men batterierna är hyfsat nya och så fort det blev kallt satte maken dom på underhållsladdning. Så de startar snällt. Nått positivt i alla fall :) Ser många efterlysningar om starthjälp på fb!

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar