Vem har det kallast?

Det är tur i oturen att det händer i år och inte förra året med de elpriser vi hade då. Men det är nog en hel del som kommer få riktigt saftiga elräkningar. Särskilt som elpriserna har gått upp en hel del.

Det är tur i oturen att det händer i år och inte förra året med de elpriser vi hade då. Men det är nog en hel del som kommer få riktigt saftiga elräkningar. Särskilt som elpriserna har gått upp en hel del.
Det kan nog landa på samma priser som december 2022 tyvärr...

-22.7 här i södra Dalarna just nu. Bitit ute, och är glad att jag inte är i Norrland. Min styvpappa åkte upp dit nånstans här om dagen pga haveri i någon industri, de hade - 40, och igår startade inte hyrbilen när de var klara för dagen (eller kvällen, de skulle åka från jobbet vid halv 9 tiden på kvällen), de fick dra in den i verkstaden för att försöka tina upp den och efter några timmar gick det tillslut. Sen har den stått på tomgång hela natten, de vågade inte slå av den för de var tvungna ta sig till jobbet idag igen ju 😅🥶

Just nu är det inte rea i alla fall.

IMG_6273.webp

Jag fick inte igång nån bil trots motorvärmare och laddare.
Bara promenera iväg till hästarna igen. Dom sa nästan nej tack när jag fyllde på höet, det var mycket riktigt ganska mycket kvar från igår men hittills har nytt hö varit mer spännande.
Dom dricker iallafall ordentligt allihop, det är skönt så mycket hö som dom trycker i sig. Ena tanten hade även ett hopp och bock rejs fram och tillbaka. Förhoppningsvis är temperaturen lite lämpligare på söndag så vi kan ta en tur.

DSC_5383.webp

Jag tycker faktiskt att det är jättetråkigt att någon tagit bort vedspisen som vi sett finns spår av här. Och det står en gammal vedspis i en bod på gården, kanske är den som suttit här? Vi blir ju liksom utsatta vid strömavbrott, när vi varken har kamin eller vedspis och eldar med pellets. Min plan är kamin i första hand och sen vedspis när köket renoveras OM vi kommer så långt för det är ju dyrt. Jag minns strömavbrotten när man var liten, men mamma och pappa eldade ved i pannan och vi hade öppna spisar.
Vi behöll vedspisen i köket när vi helrenoverade just för att man ska kunna klara sig vid sådana tillfällen. Men vi hade lätt sparat 50 tkr på att låta bli, så jag förstår att folk tänker kortsiktigt och kastar ut dem.

Helt klart. Nästan svårt att lita på sina egna andningsvägar, men nog märks det.

Bra spaning med bottenviken btw — läste det i nån tidning men kopplade inte det till luftfuktigheten.
De har sagt det på TV-vädret emellanåt, men jag har en kompis som flyger över lite då och då också. 🙂
Ikväll hörde jag att det behövs isbrytare på Vänern, det var visst väldigt länge sedan sist! 😳
(kan ha hört fel på radion)

-21.6 här nu, vattenledningarna till övervåningen har frusit så jag försöker tina skiten med varmvatten och element i badrummet. Katterna är stingsliga som tusan för att de är så jädra understimulerade, de är ju vana av att vara ute hela dagarna. Men nu är det alldeles för kallt för dem.

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar