Vem har det kallast?

Här är runt -20, inga problem som inte finns vid -10 :grin: Ströet i hästarnas ligghall fryser och det är lite väl kallt i jordkällaren. Men vad gäller jordkällaren är det konstruktionen som är problemet snarare än att det är vinter. Blev för varmt i somras också så vi måste nog lägga på mer jord. Jag fryser mindre ute nu än jag gjort tidigare i vintras eftersom det för första gången på länge har vett att vara vindstilla så är riktigt fint :). Sen skulle jag också klaga om det var -30 och kallare. Vid sommarstugan har det varit -35:crazy:

19 grader inne, -15 ute. Har fjärrvärme, men nu är extraelementet igång. Blir svindyr elkostnad men så får det vara. Varken kropp eller knopp mår bra när det är kallt.

Enligt yr är det -17 (vilket säkert kan stämma, har termometern mot husväggen) men känns som -23. Fy sjutton…

-30,4 förut när jag kollade.

IMG_3060.webp

Här i Närke har jag minus 24 grader, blå himmel och sol. Vackert men lite väl krispigt för en ridtur. Hästarnas termobarer funkar än så länge och med tillgång på hö och halm verkar de nöjda. Ser ut som det kommer vara så här några dygn så jag håller tummarna för att inget fryser eller går sönder.

Inne hade jag 17 grader när jag vaknade men efter att tänt i kaminen så är det 19 och stigande. Så glad att jag har den!

14 minus utomhus här vilket är smärtsamt nog för en skåning, men de få timmarna dagsljus hjälper ändå elräkningen lite pga solcellerna när det är så här klart väder. Men å andra sidan måste jag ha på extra element bl a för att inte vattenpumpen till stallet ska frysa sönder. Elektrisk värmefilt + fotvärmare gör det drägligt inomhus (varvat med eldning i kaminen)

Även om det är joxigt med stallet och vatten och allt annat så ger det åtminstone egen energi att åtminstone kunna gå ut och tanka rejält ljus, från en evighet av konstant grå himmel. Ska testa växthustemperaturen en stund idag när solen står som högst. Dessutom är jag mkt tacksam för att slippa blåsandet så länge det varar! Vädersajten säger att det statistiskt återstår ynka 51 dagar tills vårens ankomst i mina trakter. Och runt nollgradigt från tisdag. Håll i, håll ut....

Minus 17 idag i Göteborg, kändes ändå inte så kallt som när det var minus 7 och blåste. Oavsett känns det inte som minus 30, det kan ingen inbilla mig.

-26.2 när jag gick och la mig igår, nu bara - 19. Kanske kan ta en kortare promenad efter lunch med Tilda, men försöka få på sockor på henne då hon visade tecken på obehag redan efter knappa hundra meter igår.

Bara -25 idag ✌🏻
Bilen startade och sonen kunde äntligen få åka till sin kompis. Vi behöver inte längre köra alla tre värmefläktarna eller vara orolig för att vattnet ska frysa 🌟
Ser ut att vara sista dygnet innan mer lagoma minusgrader. Skönt!

Wingfield Sörmland -22 morr.
Vi hade "bara" -17 i Nyköping, känns som -23 stod det. tja, det är kallt, så näsan klibbar igen och delar av ansiktet börjar värka i olika perioder när jag är ute med hunden. Känns lagom påklädd när jag börjar gå promenad, men efter en halvtimme längtar jag hem med mina stela fingrar och värkande panna, kinder och näsa (och fiffi... :o). Jag har inga termobrallor, men antar det står på listan över kläder man måste ha i det här landskapet.

-16 wohoo! Sen känns det ju sjukt onödigt om det verkligen blir plusgrader, det kan väl hålla sig på rätt sida nollan tycker jag. Vill inte ha halka.
Hundarna är vääääldigt fulla i energi nu :D De får vara i hundgården en stund för nu ska vi ta tag i att tömma rummet som ska renoveras på saker. Sen blir det nog en promenad runt byn med doggos 😄 Det är som att man vaknar till liv igen. 🤣

-24 i Östergötland utanför knuten och trots allt +13 inne vid uppstigning (men då eldades hårt ända till midnatt). Min ide om att gå ut och hämta mer ved iförd supertunna handskar var dock mindre god.

Vi hade +14 när jag steg upp imorse, skönt i jämförelse med när vi hade +11 på morgonen häromdagen när det var både kallt och blåsigt.

Tyvärr har vattnet frusit i stora badrummet så vi är utan dusch och tvättmaskin, och toaletten där går inte att spola. Vi har kostat på oss att sätta igång golvvärmen där nu, och dragit igång elementen i stora salen där rören går igenom. Håller tummarna för att det lossnar.

I skrivande stund är det 15,5 grader inomhus, helt okej med tanke på att kökskamminen inte kom igång förrän 09:30 imorse.

-26 och jag är så glad!
Bilen startade med en del knorr efter att fått ett fulladdat batteri. Så hästarna kunde få sin gröt idag,
Jag har gjort iordning den hemma och bära 30 liter gröt en kilometer det gör jag faktiskt inte. 😅
Spark skulle man haft.
Hunden sugen på promenad idag och värmen i huset är över 18 grader. 💃
Allting känns så mycket lättare.

Jag blir så trött. Nu börjar temperaturen sjunka igen. Som "varmast" var det ca -11 och nu är det nere på -13 grader. Snälla, snälla, snälla...inte en natt till med drygt -20 grader.... :(

Jag känner en person som har haft kalla element och inget varmvatten i flera dagar, där hyresvärden inte gjort något åt detta trots att det påtalats flera gånger. Idag hade hen kanske 10 grader inne och en annan jag känner fick åka dit och hämta hen.
Åkte förbi och tittade in här, det var knappt 2 grader inomhus.

Fick tag på en granne som sa att det varit nollgradigt även i hens lägenhet men att det nu var mer beboeligt. Det var betydligt varmare där inne även om elementen inte var helt varma där heller. Bilden klarnade också lite, för tydligen har de jobbat på att lösa problemen under några dagar men alla backuper hade rykt av diverse anledningar. Det minsta man kan göra i ett sådant läge är att hålla alla hyresgäster informerade tycker jag, men det var väl goda nyheter att man åtminstone försökt lösa det.

Bara -32 idag, det går uppåt.

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar