Vem har det kallast?

Vi hade "bara" -17 i Nyköping, känns som -23 stod det. tja, det är kallt, så näsan klibbar igen och delar av ansiktet börjar värka i olika perioder när jag är ute med hunden. Känns lagom påklädd när jag börjar gå promenad, men efter en halvtimme längtar jag hem med mina stela fingrar och värkande panna, kinder och näsa (och fiffi... :o). Jag har inga termobrallor, men antar det står på listan över kläder man måste ha i det här landskapet.
Köp skalbyxor! Så användbara både vinter, vår och höst. Engelsons är jättebra och kostar inte mycket.

Vi hade "bara" -17 i Nyköping, känns som -23 stod det. tja, det är kallt, så näsan klibbar igen och delar av ansiktet börjar värka i olika perioder när jag är ute med hunden. Känns lagom påklädd när jag börjar gå promenad, men efter en halvtimme längtar jag hem med mina stela fingrar och värkande panna, kinder och näsa (och fiffi... :o). Jag har inga termobrallor, men antar det står på listan över kläder man måste ha i det här landskapet.
Där har bonprix superbra

Angående huruvida den här kylan är något ovanligt eller något som man borde räkna med om man bor "norröver".

Jag kan jämföra två platser där jag varit ganska ofta genom åren och som ligger cirka två timmar från varandra.

På den ena platsen är det ofta väldigt kallt på vintern, det har varit kring -40 flera gånger när jag varit där. När jag inte har varit där har det varit åtminstone ner till -50 när det varit som mest extremt. Det skulle inte förvåna mig om det varit såpass kallt även nu. I en ort inte långt därifrån har det varit -48 de senaste dagarna och där är det oftast lite varmare än på platsen i fråga, så med ganska stor säkerhet har det åtminstone varit väldigt kallt där. Och det är inte oväntat alls. Att det finns platser där man varje år kan förvänta sig rejäl kyla är ingen nyhet. Hade jag sett på någon väderapp att det skulle bli -45 där hade jag utan tvekan trott på det.

Två timmar bort, där jag har befunnit mig under den här senaste köldperioden, är det däremot generellt varmare och väldigt sällan under -40, rätt sällan ens under -30 någon längre tid tror jag. Så när en av väderapparna sa att det kunde bli -45 här tänkte jag "det där tror jag när jag ser det", tyckte -35 lät mer rimligt. Tog inte ens med mig mina varmaste kläder. Men med facit i hand så blev det faktiskt så kallt som -45.

Jag tycker alltså att det varierar alldeles för mycket beroende på var man befinner sig för att kunna generalisera åt något håll. "Norra Sverige" är förstås ett väldigt stort område att generalisera kring i allmänhet men även i mycket mindre skala kan det skilja sig rejält mellan orter. Däremot är det klart att det måste finnas en grundläggande kapacitet och beredskap hos samhället var man än befinner sig. Kollektivtrafiken i norr ska ha fordon som klarar kyla och så vidare. Men på många platser är ändå den här sortens kyla inte särskilt vanligt förekommande eller förväntad. Min upplevelse är att det är ganska många orter som de här dagarna har fått känna på betydligt kallare och mer långvarig kyla än vad de är vana vid.

Angående huruvida den här kylan är något ovanligt eller något som man borde räkna med om man bor "norröver".

Jag kan jämföra två platser där jag varit ganska ofta genom åren och som ligger cirka två timmar från varandra.

På den ena platsen är det ofta väldigt kallt på vintern, det har varit kring -40 flera gånger när jag varit där. När jag inte har varit där har det varit åtminstone ner till -50 när det varit som mest extremt. Det skulle inte förvåna mig om det varit såpass kallt även nu. I en ort inte långt därifrån har det varit -48 de senaste dagarna och där är det oftast lite varmare än på platsen i fråga, så med ganska stor säkerhet har det åtminstone varit väldigt kallt där. Och det är inte oväntat alls. Att det finns platser där man varje år kan förvänta sig rejäl kyla är ingen nyhet. Hade jag sett på någon väderapp att det skulle bli -45 där hade jag utan tvekan trott på det.

Två timmar bort, där jag har befunnit mig under den här senaste köldperioden, är det däremot generellt varmare och väldigt sällan under -40, rätt sällan ens under -30 någon längre tid tror jag. Så när en av väderapparna sa att det kunde bli -45 här tänkte jag "det där tror jag när jag ser det", tyckte -35 lät mer rimligt. Tog inte ens med mig mina varmaste kläder. Men med facit i hand så blev det ju faktiskt så kallt som -45.

Jag tycker alltså att det varierar alldeles för mycket beroende på var man befinner sig för att kunna generalisera åt något håll. "Norra Sverige" är förstås ett väldigt stort område att generalisera kring i allmänhet men även i mycket mindre skala kan det skilja sig rejält mellan orter. Däremot är det klart att det måste finnas en grundläggande kapacitet och beredskap hos samhället var man än befinner sig. Kollektivtrafiken i norr ska ha fordon som klarar kyla och så vidare. Men på många platser är ändå den här sortens kyla inte särskilt vanligt förekommande eller förväntad. Min upplevelse är att det är ganska många orter som de här dagarna har fått känna på betydligt kallare och mer långvarig kyla än vad de är vana vid.

Sen är ju också frågan hur många dagar om året eller per decennium man har sån här extremkyla? Om det är ofta så lönar det sig att investera för att klara av t.ex. kollektivtrafiken. Om det är för sällan så kan det ju vara mer ekonomiskt i ett samhällsperspektiv att acceptera att de få gånger det händer så går inte kollektivtrafiken. Andra funktioner bara måste fungera: t.ex. värme, vatten osv.

”Bara” -19 ute nu. Hade -30 igår kväll/natt, och jag fick utföra en räddningsinsats på hunden när hon sprang ut på gården för att nattkissa. På väg tillbaka in så fick hon kramp i tassarna så hon tog sig inte en meter. O_o Bara stod där och halvskrek/gnydde och försökte undvika att sätta ner tassarna i snön. Fick kasta mig ut i fårskinnstofflor och pyjamas och bära i 30-kilos klumpen, sen värma tassarna. Stackars tanten! :heart (Vi pratar MAX 2 minuter ute!)

Jag har insläpp av hästarna ikväll så jag hoppas jag får igång bilen. 🙈

Håller med om att det för all del absolut kan bli såhär kallt där jag bor — men senast det var så här kallt var för mer än 45 år sedan 😅 Och kallaste januaridagen på 135-ish år igår. Så nog var det ju kallare än vad det vanligtvis blir.

Tycker också att det mest intressanta är samhälls- och beredskapsperspektivet. Allt ska göras så ”kostnadseffektivt” och ”just in time”. Vi kanske inte måste rusta lokalbussarna för att fixa dessa ovanligt låga temperaturer, men fjärrvärmekapaciteten tex bekymrar mig mer (om än jag själv inte har just fjärrvärme).

Och på micronivå har jag lärt mig att min dusch tydligen kan frysa, och hur jag ska lösa det. :)

Kollektivtrafiken i norr ska ha fordon som klarar kyla och så vidare.

Men -40C finns det inte rimliga kollektivtrafiksfordon för, det börjar handla om kemi vid dom temperaturerna. Dieseln börjar klegga ihop, speciellt den som är utblandad med mycket biodiesel.

Men framförallt så ställs kollektivtrafiken in för att det blir så oerhört farligt OM fordonet skulle stanna. -30C är görbart (och fordonflottan som finns klarar det), under -35C är en helt annan best. Då börjar man behöva riktig polarutrustning på sig för att klara av att vänta i timmar på räddning, och det har gemene man sällan råd att äga. Växlar fryser fast. Bussarna går sönder. Flygplanen går inte att av-isa.

Nu när det bara är -30C här så funkar allt som normalt igen. Men vid -40C så avstannar allt, helt enkelt för att atomerna i många material och vätskor börjar bete sig annorlunda.

Och på micronivå har jag lärt mig att min dusch tydligen kan frysa, och hur jag ska lösa det. :)

En lärorik kyla indeed! Tänk, igårkväll när jag gick och la mig hade jag ingen aning om att frostvakten vid varmvattenberedaren inte var optimalt installerad.... Nu vet jag det!
(Fast det känns som att jag har anmält mig till fel kurs för jag är inte alls förtjust i de här improvisations-/överraskningsklasserna - jag skulle hellre vilja få schemat i förväg... 🙄 )

Jag var snarare varm när vi gick svettig på ryggen och händer. Tog av mig handskar och fick knappt på mig dem igen. Rimfrost i ansiktet.

Men -40C finns det inte rimliga kollektivtrafiksfordon för, det börjar handla om kemi vid dom temperaturerna. Dieseln börjar klegga ihop, speciellt den som är utblandad med mycket biodiesel.

Men framförallt så ställs kollektivtrafiken in för att det blir så oerhört farligt OM fordonet skulle stanna. -30C är görbart (och fordonflottan som finns klarar det), under -35C är en helt annan best. Då börjar man behöva riktig polarutrustning på sig för att klara av att vänta i timmar på räddning, och det har gemene man sällan råd att äga. Växlar fryser fast. Bussarna går sönder. Flygplanen går inte att av-isa.

Nu när det bara är -30C här så funkar allt som normalt igen. Men vid -40C så avstannar allt, helt enkelt för att atomerna i många material och vätskor börjar bete sig annorlunda.
Med kyla i det citerade menar jag en mer genomsnittlig kyla, definitivt kallare än -20 men inte riktigt så extremt som runt -40. Ett exempel från senare år på teknik som inte alltid varit direkt anpassad för kyla är adblue till dieselmotorer till exempel, och nu gäller väl just det exemplet kanske snarare personbilar än kollektivtrafik (jag vet till exempel inte vad bussarna kör med) men det är alltså snarare på den ganska grundläggande nivån jag menar att fordon ska ha system anpassade för att klara kyla. I -40 bör man väl inte åka någonstans alls om man inte måste.

Med tågen så är ju problemet också att det går i lite ensligt land ibland, händer något så kan man vara ganska isolerat till och då är det inte bara material utan även sådant som avstånd och tillgänglighet som spelar in.

-28 grader, nöjd hund fick vara ute närmare en timme och röja loss fritt istället för att bara gå 20 minuters på plogad väg. Dessutom slapp han täcke. Paaaarty!

Känner mig inte heller överlycklig vid tanken på vad elräkningen kommer landa på för den här månaden. Vi förbrukade 160 kWh det kallaste dygnet, det är en bra bit över vanlig förbrukning (65 kWh över snittet månaden innan). Håller tummarna för mer gynnsamma temperaturer (men på minussidan) resten av månaden.
PXL_20240106_124501338.PORTRAIT.jpg

Vi hade -25 i morse när jag skulle fodra hästarna. Vattnet i termobaren hade en rätt tjock isskorpa på sig som jag fick krascha. Hästarna var hungriga men i övrigt rätt oberörda.
Nu är det bara -14 men det känns ändå bitande.

Något som har varit skönt under den här kylan är att hushållets hund har klarat sig väldigt bra. Vid -30 ligger han gärna ute på verandan, man har fått övertala honom att komma in. Vid -44 var vi ute på en kortare promenad och han skulle både rusa hit och dit samt stanna och nosa på allt precis som vanligt. När jag började frysa om tårna och bestämde att det var dags att vända om verkade han tycka det var skandalöst att vi skulle tillbaka redan och att han inte fick nosa på allt. Han har skor men inte täcke, han har ordentligt med päls och verkar inte frysa alls. Men det ska också bli otroligt skönt att kunna gå längre promenader nu när det blir varmare, det märks att han inte får utlopp för all energi, räknar med att kunna gå en längre promenad redan imorgon.

Senast ändrad:
-28 grader, nöjd hund fick vara ute närmare en timme och röja loss fritt istället för att bara gå 20 minuters på plogad väg. Dessutom slapp han täcke. Paaaarty!

Känner mig inte heller överlycklig vid tanken på vad elräkningen kommer landa på för den här månaden. Vi förbrukade 160 kWh det kallaste dygnet, det är en bra bit över vanlig förbrukning (65 kWh över snittet månaden innan). Håller tummarna för mer gynnsamma temperaturer (men på minussidan) resten av månaden.
Visa bifogad fil 136298
Vi har förbrukat mellan 235-317 kWh/dag de senaste fyra dagarna 😅 tror det aldrig gått så mycket el någon dag. Men nu blir det varmare nästa vecka!

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 024
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar