Vem har ansvaret?

F

Frieser

Vi kommer att ha våra ston med föl hemma nästa år o har stora hagar! Funderar därför på att hyra ut bete till andra ston md föl. Men hur går det till egentligen. Vem har det slutliga ansvaret?

Jag har läst att ägaren står på egen risk med sin häst. Men funkar det värkligen så på riktigt?

:confused:

Det är ingen skillnad på att ta emot sto med föl mot att ta emot tex valacker och gallston vad gäller ansvar.

Ägaren lämnar bort sin häst på egen risk men vem som är ansvarig beror ju på vad som händer.

Se till att skriva ordentliga kontrakt med betesgästerna, det gör vi med våra "betesgäster", kan vara bra för båda parter att ha så man vet vad som gäller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar