Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Förstår jag dig rätt nu när du kritiserar ungdomars skolstrejk för klimatet men själv inte gör några uppoffringar alls?
Jag kritiserar inte strejken alls! Jag diskuterar den. Den är viktig, ämnet är viktigt! Jag undrar om alla ungdomar som deltar är beredda att göra de praktiska uppoffringar som de strejkar för att genomföra.
Jag har aldrig strejkat, men skulle jag göra det så skulle jag brinna för det och göra allt för att förbättra frågan.
Så vem är du då att sitta och tycka om hur andra engagerar sig? Jag fattar liksom inte riktigt.
Nu nämnde jag allt jag gör som är dåligt. Jag försöker göra bra saker också. Sopsorterar, köper lokalproducerat mat, försöker främst konsumera begagnat, undviker varor som skeppas över halva jorden osv. Men jag är inte perfekt och har en lång väg att gå.
Måste jag vara perfekt för att delta i en diskussion?
 
Ja, jag vet redan allt detta? Gav ett exempel och det råkade bli om vegetarian, även om jordbruket inte är så stor anledning till klimatet har det trots allt en påverkan. Ursäktar och medger att jag skulle tagit ett annat exempel som till exempel fordon. Att bli vegetarian har blivit lite av en trend men du har ingen rätt att säga att vi inte är pålästa för vi ÄR pålästa. Klimatförändringarna är ett enormt stort område som dras in i jättemånga ämnen, fråga vilken elev som helst på högstadiet eller gymnasiet.

Tycker att ata klimatsmart ar ett jattebra exempel!
Det ar en latt grej som typ alla kan gora utan nagon storre uppoffring av livskvalitet/ rutiner , sa en "quick win" helt enkelt!
 
Fast om det har ett positivt avtryck, spelar det kanske inte sa stor roll? Alltsa, om patryckningar leder till politiska forandringar nu, sa ar det ju en bra grej?

Tycker det blir knepigt att man ska kvalificera aktivister for att vara "tillrackligt bra".
Sen kan jag inte lata bli att fundera hur manga av de som gatt pa stora historiska protester haft ett tillrakligt "ärligt och insiktfullt långtidsengagemang"? Typ de 5-10 miljoner som protesterade Irak invasionen 2003, kvinnomarschen 2017, anti-karnkrafts protester och alla mojliga slags protester - har de varit mer giltliga?
Fast miljöfrågan handlar om vad DU och JAG gör, OCH om politiska beslut grundat på vad DU och JAG tycker.
Jag kan själv tycka att en demonstration för klimatet är lite larvig i sig, jag anser nog att det är mer effektivt vad folk f a k t i s k t gör i sina dagliga val och i mer långsiktiga politiska val än att demonstrera på gatan och klappa sig själv på axeln liksom. Men alla är vi olika.
 
Fast miljöfrågan handlar om vad DU och JAG gör, OCH om politiska beslut grundat på vad DU och JAG tycker.
Jag kan själv tycka att en demonstration för klimatet är lite larvig i sig, jag anser nog att det är mer effektivt vad folk f a k t i s k t gör i sina dagliga val och i mer långsiktiga politiska val än att demonstrera på gatan och klappa sig själv på axeln liksom. Men alla är vi olika.

lol
Poangen jag gjorde var ju att om protester leder till politiska forandringar sa ar det ju en bra grej, aven om Sofia inte sopsorterar lika noggrant om 3 ars tid.
Visst ar individuella val viktiga, men politiska styrmedel har en multiplikationseffekt.
 
Absolut inte! Och det behöver inte ungarna heller vara tycker jag :).
Självklart inte! Det jag funderade över var mest hur många av de tusentals som strejkat faktiskt kommer göra det som krävs själva? Hur mycket är de beredda att offra? Jag är genuint nyfiken.

Dom som inte vill gå med, för att dom inte bryr sig, dom är ju för tillfället "förlorade" ändå. Man får hoppas att dom vaknar så småningom!

Tyvärr cirkulerar det "efter strejken" bilder där det är rejäl nedskräpning med gamla plakat som användes i strejken världen över. Det gör mig ganska ledsen och uppgiven. (Någon annan kommer ju städa upp, men vad tänkte personerna som bara dumpade sina plakat?)
 
Jag kritiserar inte strejken alls! Jag diskuterar den. Den är viktig, ämnet är viktigt! Jag undrar om alla ungdomar som deltar är beredda att göra de praktiska uppoffringar som de strejkar för att genomföra.
Jag har aldrig strejkat, men skulle jag göra det så skulle jag brinna för det och göra allt för att förbättra frågan.

Nu nämnde jag allt jag gör som är dåligt. Jag försöker göra bra saker också. Sopsorterar, köper lokalproducerat mat, försöker främst konsumera begagnat, undviker varor som skeppas över halva jorden osv. Men jag är inte perfekt och har en lång väg att gå.
Måste jag vara perfekt för att delta i en diskussion?

Men du utgår i diskussionen med att misstänkliggöra ungdomarna, samtidigt som du själv beskriver dig om "lat och bekväm". Det antyder iaf för mig, att du kräver mer av strejkande ungdomar än av dig själv. Och det blir väldigt märkligt, eftersom du sitter på fler medel för förändring än valfri 16-åring som inte ens har rösträtt.
 
lol
Poangen jag gjorde var ju att om protester leder till politiska forandringar sa ar det ju en bra grej, aven om Sofia inte sopsorterar lika noggrant om 3 ars tid.
Visst ar individuella val viktiga, men politiska styrmedel har en multiplikationseffekt.
Om jag säger så här då; det sammanlagda antalet flygresor den demonstrerade gruppens individer kommer att göra låt oss säga de närmaste tio åren, överstiger klimatavtrycket markant jämfört med de eventuella politiska beslut och direkt påverkan av dem för klimatet under samma period. Så nej, jag anser att demonstration av detta slaget är ganska ihåligt, det får folk att känna sig duktiga för stunden, man kan tala om för barnbarnen att man minsann demonstrerade men vad individen själv faktiskt gör är nog statistiskt inte mycket att skriva hem om.
 
Det jag funderade över var mest hur många av de tusentals som strejkat faktiskt kommer göra det som krävs själva? Hur mycket är de beredda att offra?

Inte många och inte mycket är väl det mest troliga svaret.

Att engagera sig är bra, men att haka på detta strejkande bara för att "alla andra" gör det, utan att egentligen ha ett eget engagemang är ju rätt så poänglöst och jag tror att väldigt många mest bara hakar på.
 
Hela den här tråden tar sitt avstamp i GT och hennes opinionsbildning och hon har så vitt jag vet aldrig talat för symbolhandlingar i miljöfrågan, utan tvärtom - krävt krafttag från världens ledare. Det finns inget av lathet eller oönskan att göra förändringar i hennes engagemang, tvärtom tog hon tåget till Davos, exempelvis. Jag tyckte dina kommentarer kring ungdomarna var märkliga, men har du inte följt henne förstår jag bättre.
Fast som vanligt blir det ju generaliseringar i diskussioner.
´Det vore inte mycket till diskussion om man inte får tänka och associera till andra miljö- och klimatfrågor.
 
Men du utgår i diskussionen med att misstänkliggöra ungdomarna, samtidigt som du själv beskriver dig om "lat och bekväm". Det antyder iaf för mig, att du kräver mer av strejkande ungdomar än av dig själv. Och det blir väldigt märkligt, eftersom du sitter på fler medel för förändring än valfri 16-åring som inte ens har rösträtt.
Jag nämnde i ett senare svar att jag faktiskt gör en hel del för miljön också. Men att man alltid kan göra mer. (Jag läser även en miljö-inriktad kandidat just nu, så jag är medveten om vad jag gör bra och dåligt.)

Jag kräver ingenting, jag diskuterar och funderar. Har man tagit beslutet att strejka så tycker jag att man ska stå för vad man gör och leva efter det. Väljer man att strejka så tycker jag att man väljer att kämpa för miljön, även privat. Och jag tvivlar på att alla som strejkande kommer göra det. Även om många gör det!

(
 
Inte många och inte mycket är väl det mest troliga svaret.

Det där är ju också ett förminskande, utan belägg. Barnen som deltagit i strejken har uttryckt att de bokstavligt talat har dödsångest. Det lär knappast gå över, är inte kopplat till någon trend och lär inte heller minska med tiden. Snarare är det väl ett varsel om mycket stora framtida problem.
 

Tycker du det är rimligt att begära livsstilsförändringar vid andra strejker? Förväntar du dig att alla som strejkar - för exempelvis högre löner - gör det av ett genomsyrat, livslångt engagemang?
 
Jag nämnde i ett senare svar att jag faktiskt gör en hel del för miljön också. Men att man alltid kan göra mer. (Jag läser även en miljö-inriktad kandidat just nu, så jag är medveten om vad jag gör bra och dåligt.)

Jag kräver ingenting, jag diskuterar och funderar. Har man tagit beslutet att strejka så tycker jag att man ska stå för vad man gör och leva efter det. Väljer man att strejka så tycker jag att man väljer att kämpa för miljön, även privat. Och jag tvivlar på att alla som strejkande kommer göra det. Även om många gör det!

Men igen; din utgångspunkt är ju utifrån en misstanke om att ungdomarna kanske inte kommer göra det som "krävs". Så om man väljer att inte strejka, då är det mer okej att skita i miljön? Du tänker inte att dessa strejker också fungerar som en nytändning i diskussioner, påtryck på politiker, etc? Din tankegång sträcker sig endast till vad var och en av dessa ungdomar gör individuellt, för miljön?

Jag tycker det blir så himla märkligt att sitta på höga hästar och diskutera huruvida inte ens röstberättigade ungdomar "gör tillräckligt". De äger ju inte en varsin bil. De äger inte en bostad. De står (ofta) inte ens för inhandlande av mat till hushållet. De påverkar på det sätt de kan - genom att höja sin röst.
 
Förminskande? Va? Jag tycker nog att de där sakerna som räknas upp är saker vi ALLA måste hjälpas åt med. Vi är alla ena små skitar som inte tar vårt ansvar i smått som stort, och vad det nu är du och mandalaki tycker är så upprörande med den där texten så anser jag det vara av sekundärt värde eftersom annars är det bara en himla massa snack (och offerkoftor) och ingen verkstad.

Klart att jag förstår att alla behöver hjälpa till.

Hur tror du att de engagerade ungdomarna reagerar på den typen av text?
 
det sammanlagda antalet flygresor den demonstrerade gruppens individer kommer att göra låt oss säga de närmaste tio åren, överstiger klimatavtrycket markant jämfört med de eventuella politiska beslut och direkt påverkan av dem för klimatet under samma period.

Absolut spekulation.

Sen forstar jag inte, vad ar det som ar sa himla fel och skadligt med klimatdemonstrationer?
Vilka negativa effekter kommer det att ha?
Vad ska goras istallet?
 
Nej, det är ett krasst konstaterande.

Eller tror du verkligen att alla ungdomar som hakar på skolstrejkandet verkligen har ett djupt engagemang för miljöfrågorna? En del har det nog, men väldigt många har det inte och hakar mest bara på.

Jag tycker inte att det är vår sak att döma dem, vi har ingen aning om vad de känner, vill eller gör. Det är inte särskilt produktivt heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp