Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Femtiotalisterna protesterade mot orättvisor, kapitalism och konsumtion som unga. Något årtionde senare när de själv tjänade bra med pengar och börja nå maktpositioner i samhället var det inte så intressant längre med solidaritet och att dela med sig.
Prata för dig skälv! Är lite äldre än de flesta här o har varit miljöaktivist långt innan Björn Gillberg tvättade sin skjorta i TV på bästa sändningstid med Prädd.
 
Det är också vidrigt hur vuxna människor förminskar Gretas engagemang och pekar på att hon är styrd av pengar och att nån tjänar storkovan på henne.

Jag kan personligen tycka att det är ett hårt tryck på en liten tjej och jag hoppas att hon orkar med att vara den hon är

Jag tror absolut att GT:s engagemang är genuint. Lika övertygad är jag över att det finns de som ser sin chans att profitera sig på henne och hennes namn.
 
Jag tror inte att ens att nuvarande kunskap räcker särskilt långt. Det krävs politiska strukturer, styrmedel och incitament. Det måste vara möjligt att leva klimatsmart - om vi ens någonsin kommer överens om vad klimatsmart är. Är det att byta bilen mot en elbil? Skippa köttet? Strunta i bananerna? Sätta solpaneler på taket? osv.

Absolut jag håller med dig. Men man måste börja någonstans och genom att sprida kunskap om ämnet skapar man ett intresse för att göra mer. Precis som många vuxna människor inte gärna lägger stora pengar på miljöförbättrande åtgärder, säg solpanel t.ex, om de inte förstår nyttan med det. Om man förstår skapar det motivation till att göra saker som man kanske annars inte hade gjort.

Politikerna måste också dra sitt strå till stacken och lägga ett större fokus på miljön och därför en Gretas kamp så viktig! Speciellt som vi idag saknar en politik som ens försöker värna om miljön utanför storstads regionernas gränser. Även inom politiken saknas så mycket kunskap och förståelse för miljöarbete för hela Sverige. Det miljöarbete som görs i Sverige görs utan att sprida bakomliggande kunskap och därför sätter sig folk på tvären, tyvärr.

Man kan leva klimatsmart på många olika sätt, ingen kan göra allt men alla kan göra något. Genom att veta vad som är rätt för en själv så kan förändring ske, inte genom att nån berättar för en vad man ska göra. Om vi då ska återkoppla till det här FB inlägget så kan man genom att diskutera de frågorna med ungdomarna få dem att tänka på vad som är rätt för dem och vad de faktiskt kan och är villiga att göra för miljön.
 
Den är hemskt raljerande över ungas engagemang.
Riktigt riktigt otrevlig ton i den.

Diskussionen som sådan är såklart på sin plats, men sättet den är skriven på är otroligt förminskande
Förminskande? Va? Jag tycker nog att de där sakerna som räknas upp är saker vi ALLA måste hjälpas åt med. Vi är alla ena små skitar som inte tar vårt ansvar i smått som stort, och vad det nu är du och mandalaki tycker är så upprörande med den där texten så anser jag det vara av sekundärt värde eftersom annars är det bara en himla massa snack (och offerkoftor) och ingen verkstad.
 
Jag kan inte förklara vem som skrev vad. I korthet går det ut på att hata Greta i största allmänhet och kalla henne nedsättande saker. I övrigt går det ut på att som skrivits ovan göra sig lustig över att även dessa ungdomar är en del av samhället och därmed sitter fast i den konsumtionshysteri som hela samhället bygger på.
Jag tror vi läst olika inlägg. Det inlägget jag läste handlade om ifall de strejkande ungdomarna var beredda att minska sin konsumtion, inte få nya mobiltelefoner varje gång det kom en ny modell och att de skulle få ställa in sin Thailandsresa. Typ.

Nu såg jag att det kommit en massa inlägg som inte visades först och att det här redan blivit skrivet och diskuterat :)
 
Vad vill du ha sagt med detta? :)

Hela den här tråden tar sitt avstamp i GT och hennes opinionsbildning och hon har så vitt jag vet aldrig talat för symbolhandlingar i miljöfrågan, utan tvärtom - krävt krafttag från världens ledare. Det finns inget av lathet eller oönskan att göra förändringar i hennes engagemang, tvärtom tog hon tåget till Davos, exempelvis. Jag tyckte dina kommentarer kring ungdomarna var märkliga, men har du inte följt henne förstår jag bättre.
 
Jag tror vi läst olika inlägg. Det inlägget jag läste handlade om ifall de strejkande ungdomarna var beredda att minska sin konsumtion, inte få nya mobiltelefoner varje gång det kom en ny modell och att de skulle få ställa in sin Thailandsresa. Typ.
Och det är väl det inlägget du pratar om som @Zoya lade in här ovan? Där ser jag inget hån mot vare sig Greta eller annan.
 
Jag tycker det är JÄTTE BRA att folk (inkl ungdomar) engagerar sig för miljön på olika sätt (även om jag inte tror just strejker är rätt väg så är det iaf någonting).

Tyvärr tycker jag det går lite "på mode" att vara "miljökämpe" både bland ungdomar och vuxna. Det är mycket prat, speciellt i sociala medier och på sociala sammankomster både publikt och privat men upplever att det är väldigt väldigt få som gör något i sitt liv egentligen, på sin höjd äta mer vegetariskt (vilket inte alltid är mer miljövänligt) och ta cykeln någon gång när det passar.

Nu blir jag säker extra provocerad eftersom jag producerar eget kött men just detta med att folk (alla ålderskategorier) pratar om hur viktigt det är att vi tänker på miljön och hur illa köttätandet är för miljön. Det enda de (generaliserar grovt här, syftar på en stor andel av de JAG möter) gör för miljön är att äta vegetariskt, ofta med mycket importerade och processade produkter som proteinkälla (och snacks) som faktiskt har minst lika stor klimatpåverkan som kött (beror ju på vilken typ av kött vi pratar om också, kyckling, vilt, kanin och naturbeteskött är faktiskt rätt klimatsmart). Dessutom konsumerar de fortfarande lika mycket som genomsnittssvensken, far på någon semesterresa per år och kanske har väldigt resurskrävande husdjur. Men ändå ska just köttätande och köttproducenter göras till "det stora problemet".

På det stora hela så måste alla ta ansvar både vuxna och ungdomar och för att få en förändring måste det ske på alla nivåer (individ, företag, nationell och global), en nivå kan inte driva förändringen, de kan starta men alla nivåer måste få en drivkraft.

Men det är svårt, vi är lata och oavsett nivå vill vi inte göra uppoffringar om vi inte ser en fördel med dessa eller iaf inte alltför stor nackdel.
Var ingen uppoffring när jag inte hade bil utan cyklade överallt när jag bodde i en storstad, nu skulle att sälja bilen innebära att vi antingen får flytta från gården till närmare staden eller att barnet får 1,5h längre tid på förskolan samt 1,5h extra restid per dag. Det är uppoffringar vi inte är villiga att göra.
Är inte heller uppoffring för mig att inte köpa ny teknik hela tiden (även om det är bra för miljön), jag skulle oavsett inte vilja lägga pengarna på dyligt utan vi använder våra tekniska prylar tills de inte fungerar längre. Att inte ha djur för nöje skulle vara en stor uppoffring, blir endel bilkörning för hundträning, hundmaten hade inte behövt produceras likaså tillbehören till hunden. Men nja tänker inte ta bort hunden.
När jag börjar tänka så gör jag nog inte så många uppoffringar för klimatet egentligen, det mesta klimatsmarta jag gör är nog främst på grund av snålhet eller nöje :o
 
Tyvärr tycker jag det går lite "på mode" att vara "miljökämpe" både bland ungdomar och vuxna. Det är mycket prat, speciellt i sociala medier och på sociala sammankomster både publikt och privat men upplever att det är väldigt väldigt få som gör något i sitt liv egentligen, på sin höjd äta mer vegetariskt (vilket inte alltid är mer miljövänligt) och ta cykeln någon gång när det passar.


Jag forstar verkligen inte varfor det ar illa att det ar trendigt att vara miljokampe?
 
Jag tycker det är JÄTTE BRA att folk (inkl ungdomar) engagerar sig för miljön på olika sätt (även om jag inte tror just strejker är rätt väg så är det iaf någonting).

Tyvärr tycker jag det går lite "på mode" att vara "miljökämpe" både bland ungdomar och vuxna. Det är mycket prat, speciellt i sociala medier och på sociala sammankomster både publikt och privat men upplever att det är väldigt väldigt få som gör något i sitt liv egentligen, på sin höjd äta mer vegetariskt (vilket inte alltid är mer miljövänligt) och ta cykeln någon gång när det passar.

Det är därför, tycker jag, som GT:s initiativ är så bra. Då kanske vi kan börja tänka i konkreta termer och sortera: vilka förändringar ger störst miljövinster, nationellt, internationellt, på kommunal- grupp och individnivå? Var bör vi sätta in insatser? Placering av sparpengar är tex en del som är oerhört viktig, men som är enkel att påverka.
 
Så känner jag också. Jag kan oroa mig för hur länge den här lilla tjejen ska orka. Inte minst vad gäller hat. Jag är med i #jagärhär och ser hur kommentarsfälten går igång bara hon nämns någonstans. Att vuxna människor kan gå på en 16-åring så hårt är fruktansvärt skrämmande.

Ja, man trodde ju att en 16-åring skulle vara fredad från mobbning av vuxna, normalt civiliserade personer, men tyvärr.
 
Vad får dig och andra att tro att miljö är en trend? Jag tror klimatdilemmat kommer att förfölja oss i allt. Ju fler miljö- och väderkatastrofer vi drabbas av, desto mer ångest kommer vi att få. Året runt Och barnen är värst drabbade.
Läste du verkligen igenom den konversation mitt inlägg var en del av? Om en pratar om engagemang som en del av en trend, så bottnar inte det engagemanget så värst djupt. Så jag vet inte vad du argumenterar emot när du svarar mig?
 
Men sluta med de där vegetarian dumheterna "för klimatets skull"!

Det är om något ett exempel på att INTE vara påläst!

Ca 5 % av Sveriges klimatpåverkande utsläpp kommer från inhemsk animalieproduktion, jordbruket totalt ger ca 15 % av de totala utsläppen.

Det finns alltså ca 85 % av utsläpp som inte ens har med jordbruk att göra, där vissa saker är rätt lättpåverkade.

"Transporter" inhemska ger ca 30 % av de totala klimatutsläppen, i den siffran finns inte inrikesflyget med av någon skum anledning. Ge sjutton i åka så mycket bil, handla på postorder med transport till dörren då?

Eller köpa via Amazon eller Ebay? Eller direkt från Kina, av konsumtionsprylar?

Eller kanske sluta att använda facebook m.fl, sociala medier, som byggt ett flertal stora serverhallar i Sverige, räknas som "Industri" av IPCC, som bara ger utsläpp, och inga inkomster i stort sett alls? Industrin står för ca 25 % av alla utsläpp...

Och hur var det med resandet med flyg?

Det lär ge mycket mer klimat effekt än att sluta äta kött...

Ni är inte alls pålästa som grupp betraktat, ni följer en trend.
Ja, jag vet redan allt detta? Gav ett exempel och det råkade bli om vegetarian, även om jordbruket inte är så stor anledning till klimatet har det trots allt en påverkan. Ursäktar och medger att jag skulle tagit ett annat exempel som till exempel fordon. Att bli vegetarian har blivit lite av en trend men du har ingen rätt att säga att vi inte är pålästa för vi ÄR pålästa. Klimatförändringarna är ett enormt stort område som dras in i jättemånga ämnen, fråga vilken elev som helst på högstadiet eller gymnasiet.
 
Kanske för att det då inte handlar om ett ärligt och insiktfullt långtidsengagemang.

Fast om det har ett positivt avtryck, spelar det kanske inte sa stor roll? Alltsa, om patryckningar leder till politiska forandringar nu, sa ar det ju en bra grej?

Tycker det blir knepigt att man ska kvalificera aktivister for att vara "tillrackligt bra".
Sen kan jag inte lata bli att fundera hur manga av de som gatt pa stora historiska protester haft ett tillrakligt "ärligt och insiktfullt långtidsengagemang"? Typ de 5-10 miljoner som protesterade Irak invasionen 2003, kvinnomarschen 2017, anti-karnkrafts protester och alla mojliga slags protester - har de varit mer giltliga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp