Vem ger vad inom hoppaveln?

lilith

Trådstartare
Läste i tråden om "varför går så få hästar svår klass" och blev lite inspirerad att skapa en lathund över vilka hingstar/hingstlinjer/stogrenar som är kända för att ge vad.

Alltså vilka ska man använda för att:

1. Få hästar med stor hoppförmåga och stort scope, som "hoppar hus"?

2. Få avkommor som är kvicka, vändbara och snabba i benen?

3. Få modiga, orädda hästar som hoppar på allt?

4. Få hästar med bra benteknik, som är rädda om sig?

5. Få ridbara och lätthanterliga hästar?

fyll gärna på med fler egenskaper... eller gör en annan indelning som ni tycker är vettigare, jag slängde bara ihop ett förslag lite snabbt. Det kan också vara kul att veta vem det är som INTE ger egenskaperna också.

Tyvärr finns det inte så mycket officiell information om det här, eftersom det inte betygssätt separat. Men det är ju det som man behöver veta för att kunna komplettera sitt stos egenskaper. De som är riktigt inne i hoppaveln har nog ganska goda kunskaper om vem som ger vad, men alla "hobbyuppfödare" och "dressyruppfödare" har nog inte det...

Sv: Vem ger vad inom hoppaveln?

Din tanke är intressant men det är svårt att sätta olika hingstar i speciella "fack" eftersom det alltid finns ett sto med i bilden också.

Cardento är ju känd för att lämna avkommor med mycket scope.

Sen tycker jag även Carano, Orlando och Balou du Rouet ger scope.

Elmshorn och Hip Hop tex

5. Få ridbara och lätthanterliga hästar

Tycker Irco Mena, Quite Easy, Tornesch och Aerline H lämnar trevliga avkommor som är väldigt ridbara.

1. Cassini blodet ( cassini I och II ) , Darco, Baloubet och Nabab De Reve, kannan, Contender, Corrado och Capitol

2. Stakkatoblodet, Lux Z, Quidam de Revel samt Heartbreaker

3. Cardento enligt min uppfattning ( dock ej alltid så försiktiga), Nabab, kannan, Contenderblodet, Irco Marco och Nimmerdorblodet

4. def Nababblodet tex kashmir, Voltaire, Quidam de Revel, Caretino, Calido, Corrado och Ramiro Z

5. Vet ej men Kannan iallafall men kanske även Cardento samt Irco marco (?)

Senast ändrad:

*KL*

Tack för intressanta svar och synpunkter. Klart att stoet påverkar, men man får ju se lite till vad hingstarna "vanligtvis" lämnar, även om de betäcks med olika typer av ston. En del hingstar präglar ju avkommarna tydligt med vissa egenskaper, medan andra hingstar ger avkommor som varierar betydligt mer .

Är det inga fler som har synpunkter och föslag?

Det är ju nästan omöjligt att svara på, en del av dessa egenskaper kan ju tex en dålig respektive bra ryttare förstöra/få fram under utbildningens gång så få och få??

Om det inte går att se några mönster i vad olika hingstar lämnar, hur gör man då som uppfödare när man väljer hingst?

Klart det går att se mönster men det ska ju mer till än så.. man ska ju inte tro att man bara "får" ovanstående saker utan det måste ju utvecklas vidare.

Med tanke på tråden "varför går så få hästar svår klass" som TS hade i åtanke när hon startade tråden så är det sjutton i mig inte hästarna som inte går svår klass i 80% av fallen. Det fullkomligt vimlar av svårklasshästar i sverige skulle jag säga. Kanske inte OS-ämnen men 150 hästar iallafall.

En del av dom olika egenskaperna som nämndes är ju egenskaper en bra ryttare kan plocka fram och en dålig ryttare kan ta bort på vägen tex alla ovanstående punkter från 2-5. Scoop har dom, eller inte men resten är en utbildningsfråga.

Känns som många i Sverige inte fattar skillnaden på att verkligen kunna utveckla hästarnas förmåga och att bara tävla upp dom i klasserna. Tyvärr verkar inte många uppfödare fatta det heller när dom väljer ryttare.

Men är det någon som tror det då, att hingstar till 100% ger en viss egenskap till alla sina avkommor? Det är väl inte alls det som står i trådstarten?

Jag tycker det är synd att i rädsla för att "Om jag säger att hingst X ger en viss egenskap, så tror de som läser det att precis varenda häst efter den hingsten får den egenskapen som vuxen, oavsett sto och ryttare" leder till att man inte vill säga nånting om vad nån hingst lämnar. För att spetsa till det lite, varför tror du att de som läser på detta forum är dumma i huvudet, och inte förstår nånting om hur arv och miljö kan tänkas påverka en häst? ;)

TS bad om synpunkter.. där var mina.. stör du dig på dom så läs inte då...

Jag stör mig inte, jag undrar hur du tänker. Särskilt som det är en vanlig tankegång här på forumet, som faktiskt är rätt obegriplig för mig.:)

Läste i tråden om "varför går så få hästar svår klass" och blev lite inspirerad att skapa en lathund över vilka hingstar/hingstlinjer/stogrenar som är kända för att ge vad.

Alltså vilka ska man använda för att:

3. Få modiga, orädda hästar som hoppar på allt?

4. Få hästar med bra benteknik, som är rädda om sig?

5. Få ridbara och lätthanterliga hästar?

fyll gärna på med fler egenskaper... eller gör en annan indelning som ni tycker är vettigare, jag slängde bara ihop ett förslag lite snabbt. Det kan också vara kul att veta vem det är som INTE ger egenskaperna också.

Tyvärr finns det inte så mycket officiell information om det här, eftersom det inte betygssätt separat. Men det är ju det som man behöver veta för att kunna komplettera sitt stos egenskaper. De som är riktigt inne i hoppaveln har nog ganska goda kunskaper om vem som ger vad, men alla "hobbyuppfödare" och "dressyruppfödare" har nog inte det...

Förutsatt att det är duktiga ryttare som kan utbilda och tillvarata hästens talang så är min erfarenheter dessa.

1) Hingstar med Capitol eller Maximus i stamtavlan

2) Hingstar med Quidam de Revel eller Stakkato i stamtavlan

3) Hingstar med Ladykiller xx i stamtavlan

4) Hingstar med Quidam de Revel eller Stakkato i stamtavlan

5) Hingstar med Irco Marco i stamtavlan

Klart det går att se mönster men det ska ju mer till än så.. man ska ju inte tro att man bara "får" ovanstående saker utan det måste ju utvecklas vidare.

Med tanke på tråden "varför går så få hästar svår klass" som TS hade i åtanke när hon startade tråden så är det sjutton i mig inte hästarna som inte går svår klass i 80% av fallen. Det fullkomligt vimlar av svårklasshästar i sverige skulle jag säga. Kanske inte OS-ämnen men 150 hästar iallafall.

En del av dom olika egenskaperna som nämndes är ju egenskaper en bra ryttare kan plocka fram och en dålig ryttare kan ta bort på vägen tex alla ovanstående punkter från 2-5. Scoop har dom, eller inte men resten är en utbildningsfråga.

Känns som många i Sverige inte fattar skillnaden på att verkligen kunna utveckla hästarnas förmåga och att bara tävla upp dom i klasserna. Tyvärr verkar inte många uppfödare fatta det heller när dom väljer ryttare.

Ryttaren är jätteviktig! Och visst är det jättemånga hästar som kommer till "fel" ryttare, eller blir förstörda på vägen. Men den frågan kan diskuteras i en annan tråd.

Det jag tänker på här är själva avelsurvalet. För att kombinera rätt så behöver man veta lite vilka egenskaper som både hingsten och stoet brukar prägla avkommorna med. En del egenskaper kan dessutom i motsatsförhållande till varandra, t ex kan modiga orädda hästar vara lite slarviga med benen.

Det räcker ju inte att sto och hingst båda har 9 på hoppteknik, eller går svår klass. För att få en bra avkomma så måste de ju förstärka och komplettera varandras egenskaper. T ex hjälper det kanske inte om båda föräldrarna hoppar hus om avkomman blir oridbar..

På dressyrsidan så har man viss uppfattning om vilka hingstar som lämnar en dålig skritt, vilka som ger avkommor med lite väl "hett" temperament, vilka som är lite sega i bakbensaktiviteten, vilka som kan få problem i galopparbete osv. Och vilka som har en medfödd balans, är byggda i uppförsbacke, "elektriska" i reaktionen osv. Det borde ju vara likadant på hoppsidan...?

Sedan finns det ju alltid hingstar som inte präglar avkomman på något speciellt sätt, eller som ger olika avkommor beroende på typ av sto. Vissa egenskaper nedärvs också starkare än andra.

En annan fråga är vilka egenskaper som är viktigast för att hästen ska räcka hela vägen upp i de svåraste klasserna? Vilka egenskaper har man som ryttare svårt att påverka, och som måste finnas redan från början?

Liknande trådar

Avel Efter att ju nu i helgen sett mängder av unga hopphästar så reflekterara jag över en sak, vi måste ha hoppbetygen mer uppdelade alltså...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?