DarkInNight
Trådstartare
Fanns en liknande tråd förut, men nya föräldrar - nya åsikter.
Så.. vem får hålla din bebis?
Så.. vem får hålla din bebis?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir faktiskt rätt förolämpad då min sambos släkt påtalar rätt ofta att min son är en "mammafjäskare" och verkar tycka att det är något fult att bebisen någonsin skulle gå igenom en period där den är lite blygare.
För min del tänker jag att det är helt normalt att en bebis är blyg periodvis, och även om det skulle visa sig att min son är blyg till sin natur så tror ju inte jag att det avhjälps genom att låta folk hålla i honom i tid och otid.
Lite fundering kring detta:Det är nog rätt vanligt att bebisar bara blir hållna av mamman/pappan faktiskt.
Vår bebis får hållas av alla som hon trivs att vara hos, så det är typ alla vi känner. Hon är för det mesta väldigt glad oavsett vem som ger henne uppmärksamhet - bara hon får den!
För min del tänker jag att det är helt normalt att en bebis är blyg periodvis, och även om det skulle visa sig att min son är blyg till sin natur så tror ju inte jag att det avhjälps genom att låta folk hålla i honom i tid och otid.
Vilken tur för dig/er att ni har ett så bra umgänge. Vi har några enstaka personer som faktiskt inte är sådana.Jag har aldrig haft det bekymret, att folk vill fortsätta hålla barnet när det blivit ledsen. Antingen så lämnar det med varm hand över barnet till mig eller sin pappa av sig själv, eller så gör de det direkt om vi säger "Elis vill nog komma till sin mamma/pappa nu". Jag har aldrig upplevt att någon blir sur då utan de är väldigt förstående. Och om de nu har blivit sura, utan att jag fattat det, så ser jag inget som helst problem med det heller.
Lite fundering kring detta:
Om det nu vore så att alla som är villiga bebishållare hade begrepp nog om att släppa ner alternativt "ge tillbaka" bebis när bebis INTE är nöjd så hade jag varit frid och fröjd med bebishållandet från i princip vem som helst.
Dessutom tycker jag man får respektera/acceptera att en del föräldrar, åtminstone de första månaderna av barnets liv (och kanske främst med första barnet för många) faktiskt har ett stort "kontrollbehov" och vill hålla sitt barn själv. Det har nog sin funktion det också; för både föräldrar och bebisar.
För egen del så har vi aldrig sagt "Nej" när någon frågat, men däremot har jag irriterat mig på bebisexperthållarna (självutnämnda) som fortsätter hålla i alternativt gå iväg med det gråtande barnet som sträcker sig mot mamma eller pappa. Det är för mig ganska respektlöst både mot barn och föräldrar. Och det är ibland lite svårt att tackla; för man vill inte behöva vara "oartig" mot bebishållaren heller. Fast i slutänden har jag ändå varit det de gånger det krävts; min skyldighet är större gentemot mitt/mina barns välmående än vad det är mot bebishållarens behov av att lukta på bebis.
Ibland är det också svårt av andra anledningar; vi var tidigare på en tillställning och en person frågade om hon fick ta dottern en stund. Det fick hon. Allt var bra och dottern var nöjd. Däremot var det lite synd om min sambo som jobbat väldigt mycket en period och såg fram emot att på tillställningen faktiskt få lite tid att kunna umgås mer med henne (utan att känna "måstekraven" som han hade hemmavid då). Eftersom bebishållaren aldrig släppte barnet ifrån sig; förrän hon började protestera och var hungrig så fick sambon knappt hålla dottern alls själv.
(Dessutom så märktes det faktiskt på kvällen att barnet varit i annans/främlings famn lite väl länge, hon hade betydligt svårare att komma till ro och närhetsbehovet var väldigt stort hela kvällen. Tecken som vi sett på båda barnen när/om de som små (nu talar vi om kanske 4-5 månaders ålder) varit med om lite för många intryck under dagen. Just DEN delen ser ju inte bebishållarna. De ser ju bara det nöjda, glada barnet och någon gång när jag "tagit tillbaka" vårt barn har någon sagt "men hen är ju så nöjd nu!" - då får jag försöka förklara att jo, NU är hen nöjd, men vi VET när det är nog och hur mycket intryck barnet "klarar av" under en dag. Då har det ju dock handlat om en viss ålder och ganska långa pass av "hållande").
Vilken tur för dig/er att ni har ett så bra umgänge. Vi har några enstaka personer som faktiskt inte är sådana.
Lämnar över barnet när/om vi säger det gör de ju; vi har ju aldrig behövt stå och dra i barnet för att få tillbaka det. Men jag kan tycka att jag inte ens ska behöva säga det faktiskt. Om jag höll i ett ledset barn som sträcker sig efter mamma/pappa så skulle jag själv säga "nu vill hen nog komma tillbaka till dig".
Problem och problem. Det är inget världsproblem, men det gör ju umgänget jobbigare och lite "ansträngt" när/om någon skulle bli sur för att vi tar vårt föräldraansvar. Sur har ingen blivit, men kommentarer har kommit någon gång. Det jag mest irriterar mig på är några få personer som ständigt ska gå iväg med vår lilla bebis så fort de får hålla i den. Speciellt om/när bebis blir lite ledsen så tenderar det springas undan... å andra sidan är den person jag tänker på någon jag retar mig på av många många andra anledningar också.
Jag skulle nog inte tillåta att nån annan sprang iväg med min ledsna bebis, varför gör man så? Nu ammar ju inte jag öht så nån annan kan gärna få mata, det spelar ingen roll för mig, men då ju jag eller pappan i närheten liksom. Verkar knepigt att liksom dra iväg med min bebis...