vem betalar veterinär besiktning ?

Solsidan

Trådstartare
jag ska låna en häst på foder, och jag undrar då om det är Jag eller hästägaren som ska betala veterinär besiktningen innan hästen kommer till oss ?

jag har bara hört så himla mycket olika :confused:

tacksam för hjälp!

Sv: vem betalar veterinär besiktning ?

Att du har hört olika kanske beror på att folk gör olika?
Jag vet inte om det är något speciellt vid besiktning för foderhäst men när jag sålt/köpt häst så har vi gjort upp individuellt med köparen/säljaren om vem som ska stå för besiktningen. Så diskutera med ägaren till foderhästen.:laugh:

Jag tycker ägaren betalar när hästen skickas till dig och du betalar när hästen återlämnas till ägaren .

Finns inget ska, utan det beror på hur man gör upp mellan fodervärd och ägare.

Ganska vanligt är dock att ägaren betalar den inför när hästen lånas ut, och FV inför återlämnandet. Då har ägaren papper på exakt vilket skick den utlånade hästen var i, och kravet att den ska skötas och vårdas väl och lämnas tillbaka i samma skick har ngt att luta sig emot. Dvs den besiktningen är aningens mer i ägarens intresse än FV, även om det är viktigt för FV att veta vad som ev fanns när hästen kom för att slippa bli ansvarig för det. När hästen ska hem så är det i FV:s intresse att dokumentera skicket hästen återlämnades i.

Så - en var, ägaren den inför utlåning och FV den inför återlämnande är vanligt. Men man kan bestämma precis hur man vill och göra precis hur man vill, får man komma överens om.

som sagt alla gör olika. men såhär tycker jag: ägaren betalar när man lämnar ifrån sig hästen. Du betalar när du lämnar tillbaka hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat